دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد؛

کشته شدن ۱۰۰ روزنامه‌نگار در یک سال گذشته

کدخبر: ۲۸۱۰۳۸
اقتصادنیوز؛ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات با اعلام فراخوان برای دفاع از حقوق خبرنگاران از کشته شدن 100 روزنامه نگار در یکسال گذشته میلادی خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ آنتونیو گوترش امروز ۱۲ اردیبهشت‌ماه به مناسبت روزجهانی آزادی مطبوعات پیامی منتشر کرد. گوترش در پیام خود آورده است: هیچ حکومت مردم سالاری بدون دسترسی به اطلاعات شفاف و قابل اطمینان کامل نیست.

وی افزود: اطلاعات شفاف و قابل اطمینان سنگ بنایی برای ایجاد نهادهایی منصف و بی طرف همچنین مسئول نگاه داشتن رهبران و ترویج عدم خشونت در برابر سرکوبگری دولت های مستبد است. این امر به ویژه در فصل های انتخابات موضوعیت پیدا می کند، موردی که روز جهانی آزادی مطبوعات امسال بر آن تمرکز دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه پیام خود نوشت: مردم هنگام انتخاب نمایندگانشان باید فقط با حقایق و نه موضوعات بدون واقعیت، هدایت شوند و فناوری، نحوه دریافت و به اشتراک گذاری اطلاعات را متحول کرده اما در برخی موارد از فناوری به منظور منحرف کردن اذهان عمومی و شعله ور کردن خشونت یا نفرت استفاده می شود.

وی اضافه کرد:حقوق شهروندی در دنیا به میزان هشدار دهنده ای کاهش یافته است وخشونت و آزار و اذیت خبرنگاران شامل بانوان، با افزایش دیدگاه های ضد رسانه ای رو به افزایش است.

گوترش افزود: اینجانب عمیقا از افزایش تعداد حمله ها به روزنامه نگاران فرهنگ بی کیفر مانی نگران هستم. 

برپایه این گزارش به نقل از یونسکو، تقریبا 100 روزنامه نگار در سال 2018 کشه شده اند صدها روزنامه نگار زندانی هستند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد:هنگامی که کارمندان رسانه ها هدف قرار گیرند، تمامیت جوامع متحمل هزینه خواهد شد. اینجانب در روزجهانی آزادی مطبوعات ، از همه درخواست می کنم از حقوق روزنامه نگاران دفاع کنند زیرا تلاش آنان به ما در ساخت دنیایی بهتر برای همگان کمک می کند. یادمان باشد که مطبوعات آزاد برای صلح، عدالت، توسعه پایدار و حقوق بشر ضروری است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید