ترکیه خواستار معافیت از تحریم نفتی ایران شد

کدخبر: ۲۸۱۱۸۳
اقتصادنیوز؛ مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه پالایشگاه‌های این کشور با نفت خام دیگر کشورها همخوانی ندارد، از آمریکا خواست که در اعمال تحریم‌های نفتی ایران بر آنکارا تجدید نظر کند.
ترکیه خواستار معافیت از تحریم نفتی ایران شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز گذشته (پنجشنبه) ضمن اعلام مخالفت دوباره با تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، تاکید کرد که امکان عملی برای قطع واردات نفت ترکیه از ایران در آینده نزدیک وجود ندارد.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه پالایشگاه‌های ترکیه هیچ تناسب و همخوانی با نفت خام استخراجی از کشورهای دیگر نداشته و فقط به نفت خام ایران پاسخگو هستند، گفت: «برای ما ممکن نیست که در کوتاه مدت، از چند منبع نفت وارد کنیم».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی طی نشست خبری در آنکارا با تاکید بر اینکه واشنگتن باید در تصمیم خود برای اعمال تحریم بر ترکیه تجدید نظر کند، افزود: «اگر قرار باشد که از کشورهای دیگر نفت خام بخریم، باید فناوری پالایشگاه‌های خود را نوسازی کنیم. این یعنی که این پالایشگاه برای مدتی تعطیل خواهند شد و همین برای ما هزینه‌ساز است».

حدود یک سال پیش بود (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) که دولت ایالات متحده به ریاست «دونالد ترامپ» به بهانه‌های واهی و ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد.

از جمله این تحریم‌ها، ممنوعیت خرید نفت برای کشورهای خارجی از ایران بود که در آبان‌ماه ۹۷ آمریکا به هشت کشور (هند، چین، ترکیه، کره جنوبی، ژاپن، تایوان و یونان و ایتالیا) معافیت‌هایی اعطا کرد تا برای قطع واردات آماده شوند. در حالی که مقامات دولت ترامپ که پیشتر از احتمال پایین تمدید معافیت‌های تحریمی واردات نفت از ایران صحبت کرده بودند، کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ دوم می (۱۲ اردیبهشت) این معافیت‌های نفتی را تمدید نخواهد کرد.

روزنامه «دیلی صاباح» نیز چندی پیش نوشته بود که تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های تحریمی کشورهای واردکننده نفت از ایران و معرفی ریاض و ابوظبی به‌عنوان فروشندگان جایگزین، نه تنها آنکارا را برافروخته بلکه دولت این کشور را وادار به استفاده از دیپلماسی فشرده در این امر کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید