رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی:

سلطان سکه هیچ‌کاره بود/ مگر غیر از نهادهای دولتی در جای دیگری هم فساد می‎شود؟

کدخبر: ۲۸۱۵۰۹
اقتصادنیوز: رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی خواهان اعدام مفسدان اقتصادی در ملاعام و در میادین اصلی شهر شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرفوری، بدون هیچ ترس و با صراحت تمام از فساد سخن می‌گوید و معتقد است که امثال "سلطان سکه " هیچ‌کاره بودند و تنها قربانی مفسدان بزرگ اقتصادی شد که اسم و رسمی از آنها وجود ندارد. امیر خجسته را همه به عنوان نماینده‌ای می‌شناسند که همیشه از پشت‌پرده فساد سخن می‌گوید و معتقد است نماینده‌ای که در برابر فساد سکوت نمی‌کند جیب‌اش را بسته و دهانش را باز کرده است.رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور در دفتر خبر فوری اظهارات جالب و البته مهمی را درباره پرونده‌های فسادهای رنگارنگی که این روزها در جریان است بیان کرد و خواهان اعدام مفسدان اقتصادی در میادین اصلی شهر شد.

مشروح گفت و گو با امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی را اینحا بخوانید و ویدیو آن ببنید:

شما رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی هستید اخیرا ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دستگاه قضایی درخواست کرده است که از رسانه‎ای شدن و انتشار پرونده‎های جزیی خودداری شود چرا که این روند در بی‎اعتمادی مردم به نظام تاثیرگذار است، از منظر شما این اظهارات سبب ترس مردم و حتی نهادها از افشای پرونده‎های فساد نمی‎شود؟

خجسته: باتوجه به اینکه آقای رئیسی در قضاوت سابقه طولانی دارد و نسبت به فساد از حساسیت بالایی برخودار است، بنده معتقدم اظهاراتی که وی مطرح کرده دال بر این است که قبل از افشای پرونده‎های فساد، قوه‎قضائیه با این موضوع مقابله می‎کند.

افشای اسامی سران مفاسد اقتصادی باید در دستور کار ما قرار گیرد، چرا که افرادی که بیت‎المال غارت کردند و با آرامش و امنیت در جامعه رفت و آمد می‎کنند باید محاکمه شوند

 از این رو دستگاه قضایی و هرنهاد مسئولی باید با این موضوع برخورد کند و ما نباید نسبت به مفسدین رحمی داشته باشیم و باید افشای اسامی این افراد البته با ارائه مستندات در دستور کار قرار گیرد، چرا که نباید با آبروی افراد بازی شود.

بنده امروز اگر از فساد حرف می‎زنم و می‎گویم معاون وزیر 34 هزار خودرو را ثبت سفارش غیرقانونی کرده است سند دارم و براین اساس صحبت می‎کنم و این پرونده در حال حاضر در دادگاه در حال بررسی است.

اگر می‎گویم یک هزار 128 کانتینر کالا به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور شده است و وزیر وقت آن را کتمان کرد آن را اثبات کردیم و شخصی به حسرتی که وارد کننده این کالاهاست در دادگاه بندرعباس محاکمه شد و در حال حاضر در زندان است.

مواردی که بنده درباره بنیاد شهید، سایپا، بانک دی، پتروشیمی و تحقیق و تفحص‎هایی که صورت گرفته است مطرح کرده و مورد برر سی قرار دادیم با سند مطرح می‎شود از این رو من معتقدم نباید بدون سند و مدرک حرف بزنیم.

ما باید در مجلس روال قانونی را برای تحقیق و تفحص انجام بدهیم و به عنوان نمایندگان ملت باید حرف بزنیم چراکه اگر سکوت کنیم مردم می‎گویند جیب‎تان را باز کردید و دهنتان را بستید از این رو ما باید جیب‎مان را ببنیدم و دهانمان را باز کنیم و با قدرت حرف بزنیم و هزینه این موضوع را باید پرداخت کنیم.

کسی که از مبارزه با فساد حرف می‎زند باید آبرویش را در خطر بگذارد، چرا که تهمت می‎زنند و شکایت می‎کنند و هزار ترفند دیگر اما ما باید با قدرت و امانتی که مردم به دست ما سپردند از بیت‎المال حفاظت کنیم و در مقابله با سران مفاسد اقتصادی وارد عمل شویم.

مردم در موضوع پرونده‌های مربوط به فساد مکررا می‎پرسند که پشت پرده این پرونده‎ها چه کسانی هستند، چرا این موضوع مشخص نمی‎شود؟

خجسته: بدون شک شما می‎دانید یک فرد معمولی، یک معلم، یک کارگر و یا یک مغازه‎دار نمی‎تواند فساد کنند از این رو فساد در جایی است که قدرت و ثروت وجود دارد و کسانی پشت این قضیه هستند که وصل به قدرت هستند از این رو اگر می‎گویند درمنی را اعدام کردند بنده می‎گویم پشت درمنی چه کسانی هستند؟ چرا که افرادی که با لابی و ثروت درمنی‌ها را درست کردند باید مشخص شوند و پرونده آنها باید افشا شود و قانون باید با آنها برخورد کند.

در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان، بانک دی یا بنیاد شهید بنده به عنوان رئیس تحقیق و تفحص ورود پیدا کردیم و نتیجه هم گرفتیم به گونه‌ای که ما در پرونده بانک دی قریب یک هزار و 700 میلیون تومان از سرمایه‎ای را که از بیت‎المال خارج شده بود را پس گرفتیم در و بحث بیمه دی نیز 500 میلیون تومان از پول کشور را که به دبی رفته بود توانستیم با همکاری دستگاه قضایی به کشور بازگردانیم.

در پرونده بانک سرمایه نیز حدود 16 میلیارد تومان از این بانک خارج شده بود که با فشارهایی که از سوی نهادهای نظارتی وارد شد خیلی از وجوه آن پس داده شده است از این رو اگر من به عنوان یک نهاد نظارتی این پرونده را رها کنم بدون شک نتیجه‎ای کسب نمی‎کنیم و مردم سوال می‎کنند ، چرا این پرونده رها شده است. قطعا  نحوه برخورد با فساد باید مشخص شود و تا آنجایی که موارد فساد را مشخص کردیم باید به ملت گزارش دهیم.

شفافیت حرف اول را در نهادهای نظارتی می‎زند، اگر ما در تحقیق و تفحص‎هایمان شفافیت ملاک اصلی باشد و مشخص شود چه کسانی پیگیر پرونده‎ها و مطالبات مردم هستند بدون شک کارها به راحتی پیش می‎رود ،چرا که عدم شفافیت و پنهان‎سازی به معنای فساد است.

بدون شک بدانید در سیستم‎های اقتصادی دولتی، نیمه دولتی و خصولتی شفافیت کامل وجود ندارد و عزل و نصب‎ها و هیئت مدیره‎ها مشخص نیستند روندی که سبب آسیب جدی به تشکیلات می‎شود از این رو راه مبارزه با فساد شفافیت است از نمایندگانی که در مجلس هستند تا مسئولینی که در نهادهای مختلف مشغول به فعالیت هستند.

عزم مردم برای مقابله با فساد جزم شده است لذا به خوبی مشاهده می‎کنیم زمانی که قرار است یک نفر در نهادی به صورت غیرعادلانه جذب شود یا فسادی در ارگانی رخ داده مردم با بسترهای فرهنگی که در فضای مجازی وجود دارد با این موضوع مقابله می‎کنند ، اگر ما بحث شفافیت را در دستور کار قرار دهیم قطعا شرکت‎های چون سایپا و ایران خودرو نمی‎توانند هرجور دلشان خواست با مردم رفتار کنند.

من 31 نفر را به سران قوا به عنوان مفسدین مالی و اقتصادی معرفی کردم که تا به حالا 4 الی 5 نفر از آنها تعیین و تکلیف شدند و من مطمئنم رئیسی با تیم قوی و با برگزاری دادگاه‎های ویژه به این پرونده‎ها رسیدگی می‎کند.

مردم براین باورند که کسانی که در پرونده فسادهای اقتصادی حضور دارند " وابسته به مسئولان و از خود آنها هستند " ، روندی که جنابعالی در موضوع واردات خودرو به آن اشاره کردید و گفتید 4 خانواده مسئول اصلی ورود خودروهای خارجی به کشور هستند، آیا به وجود مافیا در کشور باور دارید؟

خجسته: بحث نفوذ در دنیا مطرح است و قطعا در کشور ما نیز وجود دارد و وقتی ما بحث فساد در بانک‎ها را مطرح می‎کنیم باید بدانیم که یک کارگر اختلاس نمی‎کند بلکه کسانی که در راس امور هستند فساد می‎کنند.

ما دلارهایی را که برای کالاهای اساسی قرار دادیم به غیر از یک عده که با رانت و باند در ارتباط بودند فرد عادی نتوانست از این امتیاز استفاده کند لذا مافیا در کشور ما وجود دارد و نمی‌توانیم آن را کتمان کنیم ، ما باید دست مافیا را قطع کنیم و این روند با شفافیت‎سازی صورت می‎گیرد.

ما اخیرا درباره فسادی که در وزارت اقتصاد با مبلغ میلیاردی صورت گرفته است به وزیر فعلی و سابق نامه زدیم و درخواست ارائه لیست کاری کردیم، اما آنها تا به امروز از ارائه لیست امتناع کردند ولی باید مشخص شود چه کسانی از این شرایط سود می‎برند که سکوت کردند.

در بحث قاچاق در گمرگ یکی از افرادی که نامش مطرح بود "حسرتی" بود و اینکه این فرد با چه کسانی در ارتباط بوده است مشخص است، چرا که وقتی سیستم فساد افشا می‎شود مافیا حذف می‎شود.

در بحث ورود 125 هزار خودروهای خارجی از سوی 4 خانواده نیز بارها به بنده تاکید کردند که آقای خجسته آمار ارائه ندهید و این رویه درست نیست، اما بنده با ارائه سندها و اعتمادی که مردم به من دارند و اینکه می‎دانند من اهل معامله نیستم به سراغ مفسدها می‎روم و سراغ مسئولین می‎روم و با ارائه اسناد با آنها اتمام حجت می‎کنم و می‎گویم ، اسناد فساد پسر، برادر، آقازاده‎ها و خانم‎زاده‎های شما موجود است اگر با آن مقابله نکنید خودم وارد عمل می‎شوم به خاطر همین در مجلس به صورت شفاف وارد عمل می‌شوم چرا که من جز " خودشان " نیستم و مردم معتقدند اگر روزی من به عنوان نماینده حرفی درباره فساد حرف نزنم به معنای این است که جیب‎ من باز شده است چرا که مردم هوشیارهستند و همه چیز را می‎فهمند.

بنده از رئیس دستگاه قضا می‎خواهم که نسبت به پرونده‎های فساد وارد عمل شوند و اگر مدرک و سندی می‎خواهند ما دراختیار آنها قرار می‎دهیم، چرا که عدم وجود شفافیت مشکل اصلی ممکلت ماست و باید تمامی اقدامات پشت‌پرده را افشا کنیم.

در بحث قاچاق از مبادی رسمی حتی از مسیرسبز اجناس کالا وارد کشور می‎شد و ما ورود پیدا کردیم و این سبب شده است تا رعب و وحشت در بین قاچاقچیان ایجاد شود و حجم ورود کالای قاچاق به کشور کاهش پیدا کند ولی هنوز قطع نشده است، اما ما دائما باید مراقبت کنیم و نظارت داشته باشیم.

من 85 درصد گمرک‌ها را بازدید کردم و توانستم با اسناد و مدارک درباره فساد در این سازمان صحبت کنم به خاطر همین اخیرا به رئیس گمرگ تذکر دادم که بحث موادمخدر را که از طریق گمرک به خارج از کشور انتقال پیدا می‎کند کنترل کند و در جهت قاچاق اقلام خوراکی و نیاز مردم که به عراق، افغانستان و آذربایجان انتقال پیدا می‎کند وارد عمل شود.

چشم امید مردم به مجلس اس،ت لذا اگر فساد در جایی رخ می‎دهد مجلس باید با قدرت ورود پیدا کند چرا که فساد مثل موریانه است و اگر با آن برخوردی صورت نگیرد پایه‎های نظام دچار آسیب جدی می‎شود.

مقام معظم رهبری تاکید کردند بحث مبارزه با قاچاق یک بحث اساسی است و ما به عنوان نماینده مردم باید در تمام مسائل ورود پیدا کنیم و از تهدیدات و تخریب‎ها نمی‎ترسیم و نگران نیستیم.

شما سال گذشته چندین بار به فسادهای رخ داده در گمرک اشاره کردید برای اصلاح این ساختار چه اقداماتی انجام دادید ؟

خجسته: ما برای مبارزه با فساد در گمرک سامانه‎های موجود در وزارت صنعت را باید به هم لینک کنیم و تا اطلاعات در اختیار دستگاه‎های نظارتی قرار گیر،د اما این اقدامات تا به این لحظه عملیاتی نشده است و خیلی از مسئولین زیر بار نمی‎روند و این سبب ایجاد فساد و ورود هزار کانتینر جنس قاچاق به کشور شود.

در بحث ثبت سفارش خودرو زمانی که 34 هزار خودرو در سامانه ثبت شد 2 بامداد بود چرا که سامانه در اختیار خود افراد و مسئولینی بود که سبب شدند تا جرقه‎های فساد همان لحظه رقم بخورد.

این مسئولینی که می‎گویید چه کسانی هستند؟

خجسته: همان معاونان وزیر و سیستم وزارتخانه و برخی از نمایندگانی که در مجلس هستند.

اولین اقدام ما در سال 98 برای مقابله با فساد الکترونیکی کردن همه سامانه‎ها است و باید مشخص شود چرا سامانه گمرک باید در اختیار یک تیم خاص از دانشگاه تهران قرار دارد چراکه زمانی که سامانه‎ها باهم لینک شوند فساد کاهش پیدا می‎کند و سیستم‎های امنیتی سپاه، تعزیرات و وزارت اطلاعات بر عملکرد این سامانه‎ها نظارت دارند و جلوی مفسدهای یک فرد و عوامل نفوذیش در دستگاه‎های اقتصادی کشورمان بسته می‎شود.

آیا ضریب نفوذ فساد در نهادهای دولتی در سال‎های اخیر افزایش پیدا کرده است که تعداد افرادی مثل "هدایتی" و "شیخ‎الاسلامی" در حال رشد است؟

خجسته: مگر به غیر از نهادهای دولتی در جای دیگری هم فساد می‎شود، در دنیا فساد در دولت‎ها شکل می‎گیرد و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست، لذا تنها راه مقابله با فساد در مقطع فعلی بحث دولت الکترونیک و لینک شدن تمام سامانه‎هاست که باید پیگیری شود و به لطف خدا با اتخاذ برخی از تدابیر فساد در گمرکات 65 درصد کاهش پیدا کرده است.

ما در طی سال‎های اخیر با واژه‎ای به نام سلطان روبه رو بودیم مثل سلطان سکه، آیا این افراد واقعا سلطان هستند؟

خجسته: اگر افرادی به عنوان سلطان در کشورمان مطرح می‌شوند پشت سرآنها افرادی هستند که این سلطان‎ها را شکل می‎دهند، به آنها جهت، اطلاعات و میدان می‎دهند و در واقع این سلطان خودش کاری نیست و پشت پرده آنها کسانی که دارای قدرت، سمت و پول هستند قرار دارند و در واقع این افراد خودشان هیچ‎کاره هستند.

مردم در مقطع فعلی به دلیل اینکه نظام قاطعانه برای مقابله با فساد ایستاده است نباید ناامید شوند، چرا که در کشورهای همسایه ما مثل عربستان فساد همه جا را فرا گرفته است اما در ایران مردم، مسئولین و رسانه‎ها در مقابله با فساد وارد عمل شدند و این روند امیدوار کننده است.

از نظر شما رسانه‎ها و فضای مجازی در موضوع مقابله با فساد چقدر تاثیرگذار هستند؟

خجسته: رسانه‌ها و اصحاب رسانه عامل اصلی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی هستند از این رو با دقت نظر در ارتباطات خود نباید اجازه دهند بی‎خاصیت شوند.

من از صدا و سیما به دلیل اینکه از شفافیت استقبال نمی‎کند شاکی هستم و به صدا و سیما تذکر می‎دهم تا در جهت مبارزه با فساد به صورت جدی وارد عمل شود.

چرا صدا و سیما باید از حضور افرادی که به صورت شفاف سخن می‎گویند در رسانه ملی امتناع کند لذا علی‎رغم تشکر از صدا و سیما انتظار است که این نهاد با دقت عمل بیشتری در موضوعاتی چون فساد وارد عمل شود.

در حال حاضر چند پرونده باز مربوط به فساد اقتصادی در کمیسیون اصل 90 باز است و میزان مبالغ این پرونده‎ها چقدر است؟

خجسته: کمیسیون اصل 90 وظیفه دارد شکایت مردم از نهادهای مختلف را مورد بررسی قرار دهد و به قوای سه‌گانه به خصوص دستگاه قضایی ارجاع دهد به خاطر همین ما امیدواریم در دوران رئیسی بستر خوبی برای رسیدگی به پرونده‎های بلاتکلیف فراهم شود.

من ازتعداد دقیق پرونده‎ها مفتوح در کمیسیون اصل 90 ا،طلاع ندارم اما روند رسیدگی به پرونده‎ها با جدیت بیشتری در حال انجام است و ما وظیفه داریم بیت‎المال را بازگردانیم.

در حال حاضر در کمیسیون اصل 90 به پرونده وزارت نفت ورود پیدا کردیم و اطلاعاتی درباره فساد به ما گزارش شده است از این رو به وزیر نفت نامه‌‎ای را ارسال کردیم اما هنوز جوابی دریافت نکردیم که اگر این روند طولانی شود خودمان به صورت مستقل وارد عمل خواهیم شد.

ما از دستگاه‎های نظارتی و حراست‎های وزارتخانه‎ها درخواست داریم که به صورت جدی پیگیر پرونده‎های فساد باشند و اگر تحت فشار بودند به ما خبر بدهند و بدانند که ما پشت سر آنها هستیم.

امروز من از قوه‎قضائیه می‎خواهم سران مفاسد اقتصادی را در ملاعام و میادین استان‎ها اعدام کنند تا درس عبرتی برای دیگران شود. بازهم تاکید می‎کنم فساد درهمه دنیا وجود دارد و ما نباید ناامید شویم.

انتخابات مجلس اسفند ماه برگزار می‌شود و مردم از حضور مفسدان اقتصادی و استفاده از پول‎های کثیف در انتخابات هراس دارند، از منظر شما چقدر می‌شود از ورود پول‌های کثیف به عرصه انتخابات جلویگری کرد؟

خجسته: همانطور که می‎دانید مجلس مرکز قدرت و تصمیم‎گیری است و در دنیا کسانی که زور و تزویر دارند در انتخابات مجلس فعالیت بسیاری دارند تا عناصر خود را وارد مجلس کنند از این رو بدون شک حضور مفسدان اقتصادی در پشت صحنه انتخابات مجلس قطعی است.

مفسدان و عاملان فساد در ادوار مختلف انتخابات حضور داشتند و در واقع اصطلاح پول‎های کثیف به جیب‎های کثیف منتقل می‎شود و این افراد در جهت انتخاب افراد مدنظر خود در انتخاب تلاش خواهند کرد و ما هم پیش‎بینی می‎کنیم این مسئله در انتخابات آینده بازهم تکرارشود ولی سیستم‎های اطلاعاتی باید در نطفه این موارد را خفه کنند.

آیا نمایندگان پولی و وابسته به عناصر فساد در مجلس حضور دارند؟

خجسته: من دقیقا نمیتوانم بگویم هستند یا نیستند ولی قطعا باندهای قدرت برای نهادی چون مجلس سرمایه‎گذاری می‎کنند و این نتیجه سبب می‎شود تا نمایندگان بی‎خاصیت شوند و در برابر موضوعات مختلف واکنشی نشان ندهند.

در حال حاضر سران مفاسد اقتصادی به شدت به خطر افتادند لذا از تمام راهکارها برای نفوذ به مجلس استفاده می‌کنند از این همه ما باید حواسمان را جمع کنیم و در جهت شناسایی افراد وارد عمل شویم.

سخن آخر...

خجسته: از تمامی مردم ایران که روحیه مطالبه‎گری و شفافیتی که دارند تشکر می‎کنم و به عنوان نماینده ایران اسلامی آنچه در توان داریم به کار می‎گیریم و در جهت مبارزه با فساد تمام رویکردهای لازم را اتخاذ خواهیم کرد و در ادامه راه شهدا تدابیر لازم را اتخاذ کردیم و اجازه ندهیم بیش از این فشار روی مردم باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید