ظریف در گفتگو با الجزیره: برای کشاندن آمریکا به جنگ دسیسه کرده‌اند

کدخبر: ۲۸۱۵۴۸
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با بخش انگلیسی شبکه خبری الجزیره گفت: برخی کشورها برای کشاندن آمریکا و رییس جمهوری این کشور به یک درگیری فاجعه بار دسیسه کرده اند اما متاسفانه این کشورها متحمل پیامدهای اقدام خود خواهند شد.
ظریف در گفتگو با الجزیره: برای کشاندن آمریکا به جنگ دسیسه کرده‌اند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، 'محمد جواد ظریف' در این مصاحبه که در تارنمای شبکه خبری قطری 'الجزیره' انتشار یافته، تحریم های آمریکا را 'تروریسم اقتصادی' خواند و افزود: آنها می خواهند تا بر مردم ایران فشار وارد کنند تا خط مشی خود را تغییر دهند. این همان روشی است که ایالات متحده در چهل سال گذشته و به خصوص از زمانی که 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور آمریکا بر سر کار آمد و تعهد 'باراک اوباما' دیگر رئیس جمهور آمریکا را نقض کرد، در پیش گرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی به الجزیره گفت که تحریم ها 'تاثیر سیاسی' نخواهند داشت و ایران با شرکایش راههای گوناگونی برای محافظت از خود ابداع کرده است. ظریف توضیح داد: استفاده نکردن از دلار در تراکنش ها یکی از راه هایی است که روز به روز بر محبوبیت آن افزوده شده و در دراز مدت به زیان آمریکا تمام خواهد شد. دومین ابزار که با همسایگان و چینی ها راه اندازی کرده و با اروپائیها در حال تشکیل آن هستیم، وارد نشدن در تراکنش های فرامرزی ای است که ممکن است آمریکا در آنها مداخله کرده و طرفین را به صورت غیرقانونی مجازات کند.

ظریف گفت که منافع خارجی به آمریکا جهت می دهد و افزود: معتقدم که ایالات متحده در خدمت آمریکا نیست و بیشتر در خدمت منافع اسرائیل است. به نوشته الجزیره ظریف با اشاره به محمد بن سلمان سعودی و محمد بن زاید اماراتی گفت: متاسفانه دو تن در منطقه ما هستند که با منافع اسرائیل همسو شده اند.

وزیر امور خارجه گفت: دسیسه ای وجود دارد تا آمریکا و رئیس جمهور ترامپ را به درگیری و شرایط فاجعه بار بکشاند و متاسفانه خودشان اولین کشورهایی خواهند بود که متحمل پیامدهای آن خواهند شد.

ظریف در این گفت و گو اتهام آمریکا مبنی بر آنکه شبه نظامیان تحت حمایت ایران بیش از 600 سرباز این کشور را در جریان جنگ آمریکا علیه عراق کشته اند 'یک دروغ بی اساس' خواند و ثبات را اولویت نخست ایران در منطقه دانست.

به گزارش ایرنا، دیپلمات ارشد ایران پیش از این و در جریان سفر اخیر به نیویورک در گفت و گو با شبکه های تلویزیونی سی بی اس و فاکس نیوز و خبرنگاران خارجی بر تاثیرگذاری تندروها و برخی از کشورهای خارجی بر تصمیمات دونالد ترامپ تاکید کرده و هشدار داده بود که 'تیم ب' به دنبال آن است تا شرایط درگیری آمریکا با ایران را فراهم سازد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید