اپراتورهای موبایل ایران چه جایگاهی در بازار ارتباطات دارند؟

کدخبر: ۲۸۱۶۵۰
​اقتصاد نیوز:طبق آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب در جایگاه اول تا سوم لیست اپراتورهای موبایل ایران قرار دارند و سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.
اپراتورهای موبایل ایران چه جایگاهی در بازار ارتباطات دارند؟

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از گجت نیوز، بر اساس گزارشی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا منتشر کرده است، تا پایان سه ماهه سوم سال گذشته میزان نفوذ تلفن همراه در کشور نزدیک به 109 درصد یا 88 میلیون و 722 هزار مشترک رسیده است. هرچند آمار سال 97 با جزئیات دقیق و به طور کامل منتشر نشد، اما آمار نشان می‌دهد بازار در شرایط اشباع بوده که حتی چنینی شرایطی نیز مانع رشد این شاخص در بازار ICT نشده است. اگر شاخص تعداد مشترکان را مقایسه کنیم، در سه ماهه سوم سال 97 تعداد مشترکان تلفن همراه نسبت به بازه زمانی مشابه سال 96 حدود 1.9 درصد رشد داشته است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی رگولاتوری، شرکت ارتباطات سیار ایران (اپراتور همراه اول) بین سال‌های 1385 تا 1386 به عنوان تنها اپراتور فضای ارتباطی کشور در بخش سیار محسوب می‌شد. پس از اینکه اپراتور دوم فعالیت خود را شروع کرد، این دو اپراتور وارد فضای رقابتی شدند. هرچند رقابت این دو اپراتور باعث ارائه خدمات و کیفیت می‌شود، اما با روی کار آمدنایرانسل بخشی از سهم همراه اول در بازار کاهش پیدا کرد. به طور کلی این دو اپراتور ظرفیت‌های ارتباطی کشور را افزایش داده‌اند که همین عامل باعث افزایش تعداد مشترکان تلفن همراه شد و در حال حاضر تعداد مشترکان نسبت به سال 1385 حدود 573 درصد رشد داشته است.

علت موفقیت همراه اول

برخلاف تصور عموم مبنی بر اینکه با روی کار آمدن برندهای جدید، برندهای قدیمی از صحنه رقابت حذف می‌شوند، اپراتور همراه اول به عنوان اولین اپراتور کشور توانست با وجود دو برند فعال دیگر، همچنان در جایگاه نخست اپراتورهای موبایل ایران قرار بگیرد. از دلایل موفقیت‌های همراه اول می‌توانیم به مواردی چون خصوصی‌سازی شرکت ارتباطات سیار ایران، به‌کارگیری نخبگان و متخصصان داخلی در تیم فنی و راهبری، عرضه بخشی از سهام آن در بازار بورس، چابک‌سازی ساختار رسمی و اداری، جوان‌گرایی در سطوح مدیران ارشد و میانی، حرکت بر مدار تحول دیجیتالی و ارائه خدمات مطابق با نیاز و خواسته مشترکان اشاره کرد.

آمار اپراتورهای موبایل ایران

طبق آمارهای منتشر شده در خصوص میزان مشترکان اپراتورهای موبایل ایران، در سال 87 اپراتور همراه اول دارای بیش از 23 میلیون مشترک و اپراتور ایرانسل دارای بیش از 11 میلیون مشترک بود که به بیانی دیگر همراه اول سهم 66 درصدی و ایرانسل سهم 33 درصدی در بازار ارتباطات کشور را در اختیار داشتند. در سال 91 همراه اول به بیش از 35 میلیون مشترک رسید و این اپراتور به سهم 60 درصدی از بازار دست پیدا کرد. اپراتور ایرانسل نیز دارای بیش از 23 میلیون مشترک و سهم 39 درصدی از بازار بود. البته در همان سال اپراتور سوم به نام رایتل نیز روی کار آمد و توانست با تعداد 237 هزار مشترک حدود 0.40 درصد از بازار را به خود اختصاص دهد.

اپراتورهای موبایل

میزان رشد اپراتورهای موبایل همچنان ادامه پیدا کرد و تعداد مشترکان اپراتور همراه اول در سال 97 منتهی به سه ماهه سوم به بیش از 53 میلیون رسید، اپراتور ایرانسل نیز به آمار 33 میلیون مشترک دست پیدا کرد و اپراتور رایتل هم توانست 1.6 میلیون مشترک جذب کند. از این رو همراه اول همچنان در صدر قرار داشته و سهم این اپراتور از بازار 65 درصد، ایرانسل 37 درصد و رایتل نیز 1.82 درصد است. به طور کلی این سه اپراتور سهم زیادی از مشترکان تلفن همراه را به خود اختصاص داده‌اند که از دلایل اصلی موفقیت آن‌ها می‌توان به ارائه خدمات بهتر، کیفیت مناسب‌تر مکالمه و اینترنت و میزان پوشش‌دهی مناسب اشاره کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید