چه کسی جایگزین علی لاریجانی خواهد شد؟

کدخبر: ۲۸۱۹۳۵
اقتصادنیوز: در بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و مستقلین، افرادی وجود دارند که هرکدام می‌توانند گزینه‌هایی برای حمایت کردن برای ورود به انتخابات باشند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه‌نیوز، آمدن یا نیامدن علی لاریجانی در دو انتخابات آینده این روزها نقل محافل سیاسی است. همین چند روز پیش بود که خبری منتشر شد که حکایت از شرکت نکردن علی لاریجانی در انتخابات مجلس یازدهم داشت. این درحالی بود که او پیش از انتشار این خبر گفته بود در وادی انتخابات 1400 هم نیست. همین موضوعات باعث شده تا اظهارنظرها درباره آمدن یا نیامدن مرد شماره یک بهارستان در 12 سال اخیر به انتخابات، همچنان در هاله‌ای از ابهام باشد و این گزاره را قوی کند که اصولگرایان در صورت شرکت نکردن لاریجانی در انتخابات چگونه می‌خواهند جای خالی او را در هیات رئیسه مجلس پر کنند و چه گزینه‌هایی می‌توانند جایگزین او باشند؟ 

کمال الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری اما معتقد است اصولگرایان آدم کم ندارند و نباید نگران انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده باشند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه تصمیم درباره آینده سیاسی هر شخص سیاسی به خودش بستگی دارد، می‌گوید: «صحنه سیاسی کشور صحنه فراخ و بازی است و لازم نیست که کسی حتما رییس جمهور یا رییس مجلس باشد. هر شخص فعال سیاسی می‌تواند در هر عرصه‌ای کار کند، حزب داشته و موثر باشد.»

او ادامه می‌دهد: «درحال حاضر اظهارنظر درباره انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس زود است و بسیاری از اتفاقات هم ممکن است بیفتد. اولا در مورد حضور پیدا کردن یا نکردن علی لاریجانی در انتخابات مجلس یازدهم باید منتظر باشیم و ببینیم که شورای نگهبان درباره مصوبه اخیر نمایندگان درباره ممنوعیت ورود نمایندگانی به مجلس که سه دوره متوالی نماینده بودند و استانی شدن انتخابات چه تصمیمی می‌گیرد و بعد در مورد آمدن و نیامدن چهره‌هایی مانند علی لاریجانی به انتخابات مجلس اظهارنظر کرد. درحال حاضر من نمی‌دانم که تکلیف این مصوبات چه می‌شود و خود آقای لاریجانی قرار است چه تصمیمی بگیرد.»

سجادی با بیان اینکه به هرحال هر شخصیت سیاسی از خود یک سابقه‌ای بر جا می‌گذارد که می‌تواند موردقبول تعدادی باشد و یا نباشد، می‌گوید: «مثلا در بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و مستقلین، افرادی وجود دارند که هرکدام می‌توانند گزینه‌هایی برای حمایت کردن برای ورود به انتخابات باشند.»

سجادی در پاسخ به این سوال که اگر لاریجانی در انتخابات مجلس شرکت نکند آیا خدشه‌ای به جایگاه اصولگرایان به ویژه در هیات رئیسه وارد می‌شود یا خیر، می‌گوید: «شهید بهشتی هم از این دنیا رفتند اما آیا کسی نبود که جای ایشان را پر کند؟! به هرحال ما رجال سیاسی کم نداریم. در اصولگرایی اینگونه دارد پیش می‌رود که یک شخص واحد نمی‌تواند اثرگذار و تعیین کننده باشد بلکه این ساختارها هستند که تعیین کننده هستند. مثلا در بین گروه‌های شاخص اصولگرایان، ما روحانیت مبارز را داریم اما آیا بعد از رحلت آیت‌الله مهدوی کنی این تشکل روحانی دیگر ادامه فعالیت نداد؟» نگاه کنید که الان ساختار جامعه روحانیت مبارز به عنوان یکی از گروه‌های مرجع اصولگرایان دارد کار می‌کند، دارد اصلاح ساختار انجام می‌دهد و شکل حزبی به خود می‌گیرد.»

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه می‌دهد: «اگر اصولگرایان می‌خواهند در انتخابات موفق باشند باید ساختارهایشان را اصلاح کنند و انسجام پیدا کنند. حتی در بین اصلاح‌طلبان هم همینگونه است. الان شورای عالی اصلاح طلبان در حال کار است و معلوم است که آن‌ها هم رو به ساختار آورده‌اند. جبهه‌های سیاسی نمی‌توانند همیشه روی اشخاص سرمایه گذاری کنند.»

او می‌گوید: «در مورد انتخابات ریاست جمهوری هم همینگونه است. باید یک جناح و ساختار از یک فرد بخصوص حمایت کند. از حسن روحانی و محود احمدی نژاد هم ساختارهای سیاسی حمایت کردند و آن‌ها توانستند در انتخابات پیروز شوند.»

سجادی با بیان اینکه سازوکار جمنا هنوز برچیده نشده و همچنان فعال است، ادامه می‌دهد: «جمنا اقشار 22 گانه‌ای دارد که در استان‌ها درحال فعالیت هستند اما این کافی نیست و باید چتر بزرگ‌تری باشد که اکثریت اصولگرایان را زیر این چتر قرار بدهد تا بتوانند انسجام پیدا کنند.»

در بین اصولگرایان یک یا دو نفر شاخص وجود ندارد ما افراد زیادی داریم که از دانش و توانایی‌های خاصی برخوردار هستند که می‌توانند وارد انتخابات شوند و با برنامه‌هایشان آرای مورد نظر خودشان را کسب کنند. دیگر به نظر می‌رسد که زمان چهره‌ها گذشته و این ساختارها هستند که در انتخابات‌ها موثر عمل می‌کنند. یک فرد به تنهایی دیگر اصالت ندارد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید