فعال خلع سلاح آمریکایی:

اظهارات بولتون درباره اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس مزخرف است

کدخبر: ۲۸۲۰۸۰
رئیس کارزار خلع سلاح صلح آمیز و امنیت مشترک اظهارات مشاور امنیت ملی ترامپ درباره اعزام ناو گروه آبراهام لینکلن به خلیج فارس را «مزخرف» و «خودنمایی» دانست و گفت: بولتون به دنبال ارعاب ایران است در حالی که این خبر اعزام این ناو از یک ماه پیش اعلام شده بود.

به گزارش اقتصادنیوز، 'ژوزف گارسن' روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روز یکشنبه بولتون مبنی بر ارسال پیام روشن به ایران در پی اعزام ناو جنگی آمریکا به خلیج فارس، مطرح کرد.

وی افزود: اعزام ناو گروه آبراهام لینکلن از بیش از یک ماه پیش اعلام شده بود. این یک روند استاندارد برای عملیات های دریایی است اگرچه خود تاکیدی بر نظامی گری آمریکا و جاه طلبی ژئو استراتژیک و سیاسی آن است.

نایب رئیس دفتر صلح بین الملل ادامه داد: روشن است که بولتون به دنبال مرعوب کردن ایرانی ها و ایجاد یک شرایط سیاسی در داخل آمریکا برای حمایت از کسانی بود که خواستار دخالت نظامی در ایران هستند.

گارسن تاکید کرد: مردم آمریکا جنگ دیگری را در خاورمیانه نمی خواهند. اگر ایران پاسخ نظامی ندهد و با صبر و حسن نیت پاسخ دهد، قدرت و تاثیر بولتون و متحدانش بی ارزش خواهد شد.

میخی بر تابوت ان پی تی
رئیس کارزار خلع سلاح صلح آمیز و امنیت مشترک درباره احتمال خروج ایران از برخی تعهدات برجامی و حتی ان پی تی هم گفت: من تازه از کنفرانس بازنگری ان پی تی در سازمان ملل متحد بازگشته ام. نگرانی هایی وجود دارد که شاید ایران بخواهد از این پیمان خارج شود.

گارسن افزود: این کار می تواند نظامیان آمریکا را برای انجام دخالت های نظامی تقویت کند (حتی اگر آمریکا و دیگر قدرت های هسته ای خود ناقض ان پی تی باشند) و این می تواند میخی بر تابوت ان پی تی باشد.

وی تصریح کرد: سقوط ان پی تی، گسترش سلاح های اتمی را در جهان سرعت می بخشد و احتمال اینکه در برخی مناطق جهان در طی بحران ها و جنگ، از سلاح اتمی استفاده شود، افزایش می یابد. تا جایی که می دانیم این وضعیت، پایان زندگی بر این سیاره خواهد بود.

نایب رئیس دفتر صلح بین المللی خاطرنشان کرد: خویشتنداری و دیپلماسی سازنده، راه هایی هستند که ایران و آمریکا را از فاجعه باز می دارند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خروج از ان پی تی را یکی از گزینه های جمهوری اسلامی ایران در مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا و بی توجهی طرف های اروپایی به بهره مندی ایران از منافع اقتصادی برجام مطرح کرده است.

ترامپ برجام را نقض کرد
رئیس کارزار خلع سلاح صلح آمیز و امنیت مشترک در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران به اهداف خود دست یافته است، گفت: ترامپ برجام را نقض کرده است. این اقدام باعث شتاب گرفتن جدایی بیشتر آمریکا از متحدان اروپایی و همچنین کاهش احترام بین المللی آمریکا شده است.

گارسن افزود: برای میان مدت تا بلند مدت، این اقدام به جایگاه جهانی آمریکا آسیب خواهد زد. همچنین می خواهد برای پیگیری تغییر رژیم، علیه ایران تحریم اعمال کند. اگرچه موفقیت تحریم ها به پاسخ مردم ایران و به میزان حمایت یا مخالفت دیگر کشورها بستگی دارد.

دونالد ترامپ هجدهم اردیبهشت ماه سال 1397 در اقدامی یکجانبه و غیرقانونی از توافق بین المللی برجام که پشتوانه قطعنامه شورای امنیت را هم با خود داشت، خارج شد و تحریم های غیرقانونی آمریکا را علیه مردم ایران اعمال کرد.

تحریم علیه ایران به پیروزی دوستان آمریکا نمی انجامد

این فعال سیاسی درباره سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران و تاثیر آن بر صلح و امنیت منطقه ای و جهانی اظهار کرد: اعمال تحریم بر کشورهایی همچون ژاپن، چین و هند به پیروزی دوستان آمریکا منجر نخواهد شد. مردم حافظه طولانی مدت دارند و این کار منجر به انزوای بیشتر آمریکا خواهد شد.

گارسن افزود: همچنین تحریم ها می توانند برای ایجاد حمایت به منظور اقدامات نظامی آتی استفاده شوند. از این رو، من فکر می کنم بسیار ضروری است که ایران به اقدامات تحریک آمیز آمریکا پاسخ ندهد.

وی خاطرنشان کرد: حتی یک تصادف کوچک دریایی یا هوایی می تواند به راحتی تشنج آفرین شده و جنگ بزرگی برپا کند که هیچ پیروزی نخواهد داشت و بالقوه صدها هزار و شاید بیشتر قربانی خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید