راهکار طلایی برای آرامش جنین

کدخبر: ۲۸۲۲۴۵
اقتصادنیوز: کارشناسان بهداشتی اعتقاد دارند شیوه مراقبتی کانگورو از جنین در دوران بارداری سبب آرامش نوزاد می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز:  کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مادران باردار با نوازش جنین از روی شکم خود می‌توانند نقشی منحصربه فرد در سلامت جنین درحال تکامل ایفا کنند.

این شیوه مراقبتی به نام شیوه مراقبتی کانگورو مشهور است. کانگورو نیز نوزاد خود را درون کیسه قرار می‌دهد. کارشناسان بهداشتی اعتقاد دارند این شیوه مراقبتی از جنین در دوران بارداری سبب آرامش نوزاد می‌شود.

همچنین درآغوش گرفتن نوزاد بلافاصله پس از تولد به او برای برقراری ارتباط بهتر با دنیای خارج از رحم مادرش کمک فراوان می‌کند. نوزادانی که بلافاصله پس از تولد درآغوش مادر قرار می‌گیرد استرس کمتری دارد و شنیدن صدای مادر سبب کاهش گریه آن‌ها می‌شود. این شیوه البته برای نوزادانی مفید است که مادرانشان به شیوه طبیعی آن‌ها را به دنیا آورده‌اند.

امروزه کارشناسان بهداشتی درمراکز درمانی وقتی که مادر با شیوه سزارین نوزاد را به دنیا می‌آورد دراولین فرصت و پس از به هوش آمدن مادر نوزاد را دراختیار او قرار می‌دهند، اما نوزادانی که مادرانشان آن‌ها را طبیعی به دنیا آورده اند این شانس را دارند که در اولین لحظه‌ها بوی مادرشان را حس کنند.

قرار دادن نوزاد در آغوش مادر بلافاصله پس از تولد سبب آرامش و کاهش خطر مرگ و میر در نوزادان به ویژه نوزادان نارس می‌شود.

انجام این کار همچنین سبب بهبود ضربان قلب و تنفس نوزاد می‌شود و دمای بدن او را تنظیم می‌کند. در آغوش گرفتن نوزاد تازه به دنیا آمده سبب می‌شود نوزاد بوی مادر و صدای او را بشنود و احساس ایمنی و امنیت کند.

در آغوش گرفتن نوزاد همچنین سبب بهبود هضم مواد خوراکی و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد در برابر ابتلا به انواع عفونت‌های باکتریایی و ویروسی می‌شود.

عوامل ایجاد کننده  بیماری‌های شایع پس از زایمان 

 بدن مادر به طور طبیعی پس از زایمان معمولاً ضعیف می‌شود و مادران باید پس از زایمان مراقبت دقیقی از خود و نوزاد داشته باشند؛ مراجعه منظم به پزشک، مصرف دارو‌های کمکی مورد نیاز، مصرف مواد خوراکی سالم و مقوی، استراحت و خواب کافی و هوشیار بودن نسبت به نشانه‌های غیرعادی که می‌تواند زنگ خطر بروز بیماری‌های شایع پس از زایمان باشد سبب جلوگیری از بروز خطر می‌شود.

زمانی که نوزاد پس از تولد در آغوش مادر قرار می‌گیرد اثری دوسویه دارد و سبب تتظیم ضربان قلب مادر و بهبود تنفس او هم می‌شود.

این در آغوش گرفتن سبب بهبود رابطه مادر وفرزند و تحریک هورمون‌های ایجاد کننده شیرمادر می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید