«فیچ» بررسی کرد؛ نقشه‌های ترامپ برای چین

کدخبر: ۲۸۲۳۳۴
اقتصادنیوز: موسسه «فیچ» سه گمانه از مذاکره چین و آمریکا را همزمان با تهدید جدید ترامپ مطرح کرد.
«فیچ» بررسی کرد؛ نقشه‌های ترامپ برای چین

به گزارش اقتصادنیوز درحالی‌که قرار بود مذاکرات تجاری چین و آمریکا از امروز در واشنگتن آغاز شود، ترامپ در ابتدای هفته با ارسال پیام توییتری تهدید کرد تعرفه واردات برخی کالاهای چینی را به ۲۵ درصد افزایش می‌دهد؛ تهدیدی که به‌نظر می‌رسد از روز جمعه اجرایی شود. «فیچ» به بهانه آغاز این مذاکرات سناریوهای خوش‌بینانه و بدبینانه از سرنوشت گفت‌وگوی این دو غول اقتصادی را بررسی کرده است.

 
 

موسسه اعتبارسنجی «فیچ»، یکی از سه موسسه‌ اعتبارسنجی معتبر جهانی، هشدار داده است تنش‌های تجاری آمریکا و چین به اقتصادهای نوظهور صدمه خواهد زد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه دنیای اقتصاد، این موسسه هشدار داده است که تهدید ترامپ مبنی به افزایش تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار واردات از چین از ۱۰ به ۲۵ درصد، منجر به ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران در اقتصادهای نوظهور خواهد شد. به اعتقاد «فیچ»، لغو سفر هیات تجاری چین به واشنگتن برای ادامه مذاکرات، دونالد ترامپ را تشویق به اجرایی کردن تهدید افزایش تعرفه‌ها خواهد کرد. در گزارش این موسسه آمده است: «چنین اقدامی می‌تواند دور جدیدی از تعرفه‌های تلافی‌جویانه را میان دو غول اقتصادی دنیا در پی داشته باشد. در این وضعیت، سرمایه‌گذاران ریسک کمتری را می‌پذیرند و پول‌های خود را در دارایی‌های مطمئن هزینه می‌کنند، وضعیتی که در آن اقتصادهای نوظهور مانند آنچه در ۲۰۱۸ تجربه شد صدمه می‌بینند، چرا که ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران به معنی خودداری آنها از دارایی‌های ریسکی، مانند اوراق بهادار اقتصادهای نوظهور است.» در این رابطه، «فیچ» سه سناریو برای تنش‌های تجاری آمریکا و چین متصور شده است. در خوش‌بینانه‌ترین سناریو، هیات چینی در واشنگتن حضور خواهد یافت و با رفع نگرانی‌های آمریکا درخصوص انتقال اجباری تکنولوژی مانع از اجرایی شدن تهدید تعرفه‌‌ای ترامپ می‌شوند. سناریوی مثبت دیگر این است که هیات تجاری چین به رهبری لیوهی، سفر خود به واشنگتن را لغو کند و دست بالا را به اعضای کمتر محافظه‌کار تیم تجاری آمریکا دهد. این، در کنار سقوط ارزش بازارها می‌تواند ترامپ را مجاب سازد به مذاکرات تجاری با چین پایبند بماند. در سناریوی سوم که منفی است هیات چینی سفر خود را لغو و به دنبال آن ترامپ تهدید تعرفه‌ای خود را اجرایی خواهد کرد. و در نهایت در این منفی‌ترین سناریو محافظه‌کاران قدرت را در دولت آمریکا به‌دست می‌گیرند و سایر را متقاعد می‌سازند که چین ناعادلانه بازی می‌کند.

همه این گمانه‌زنی‌ها در شرایطی است که جدیدترین آمار نشان می‌دهد صادرات ماه آوریل چین به‌طور غیرمنتظره کاهش یافت، هر چند واردات آن برای اولین بار طی پنج ماه اخیر افزایش نشان داد. انتشار آمارهایی که نمایی متفاوت از دومین اقتصاد بزرگ دنیا به تصویر می‌کشد در حالی است که واشنگتن فشارهای خود را بر این کشور با تهدید به افزایش تعرفه‌های جدید تشدید کرده است. در این رابطه قرار است مذاکره‌کنندگان ارشد چین و آمریکا ادامه گفت‌وگوهای خود را این هفته در واشنگتن برگزار کنند. به گزارش «رویترز» به نظر می‌رسد در این مذاکرات چینی‌ها تلاش خواهند کرد مانع از اجرای تهدید تعرفه‌ای جدید دونالد ترامپ شوند. اوایل این هفته رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توییتری تهدید کرد تعرفه ۲۰۰ میلیارد از واردات چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد، تهدیدی که به نظر می‌رسد از روز جمعه اجرایی خواهد شد. در این رابطه سرمایه‌گذاران امید داشتند آمارهای تجارت ماه آوریل چین بیانگر آغاز روند با ثبات اقتصاد این کشور باشد، تا شاید نگرانی‌ها درخصوص آهستگی رشد اقتصاد جهان کمتر شود. اما آمارهای روز چهارشنبه حکایت از آن داشت که صادرات این کشور نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهشی ۷/ ۲ درصدی یافت. شرکت خدمات مالی استرالیایی «ای‌ان‌زد» در این رابطه برآورده کرده است ۸۰ درصد از این کاهش ناشی از افت ارسالی‌ها به آمریکا بوده است، در حالی که تضعیف تقاضای جهانی برای تلفن‌های همراه هوشمند و سایر پلت‌فرم‌ها منجر به تداوم روند نزولی صادرات با تکنولوژی بالای این کشور شد. هنوز این تنش‌ها پایان نیافته، خبرها از افزایش تعرفه واردات گوجه‌فرنگی مکزیک توسط آمریکا حکایت دارند. گفته می‌شود این تصمیم ترامپ در پاسخ به تقاضای پرورش‌دهندگان گوجه فرنگی ایالت فلوریداست، ایالتی که در سیاست دست بالا را دارد و از اهرم سیاسی قدرتمندی برخوردار است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید