آشنایی با مردی که مدعی امپراتوری ایالات متحده بود / از چاپ اسکناس تا فرمان انحلال کنگره آمریکا

کدخبر: ۲۸۲۴۴۶
اقتصادنیوز: در تاریخ ایالات متحده ماجراهای عجیب و غریب زیادی رخ داده است و یکی از عجیب ترین ماجراها را می توان ادعای امپراتوری ایالات متحده توس جاشوآ آبراهام نورتون دانست. مردی که نه تنها در سیاست، بلکه در ادبیات ایالات متحده نیز جا باز کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، سال ها پیش و به طور دقیق در سال 1895، یک مرد بریتانیایی تبار مدعی شد که امپراتور ایالات متحده است. او حدود 21 سال ادعای حکومت کرد و الهام بخش بسیاری از نویسندگان معروف از جمله مارک تواین، رابرت لوئیس استیونسون و نیل گارمین شد.  

اما شاید بد نباشد ماجرای این حکمران مدعی را از ابتدا بررسی کنیم. نورتون در سال 1849 در انگلستان متولد شد. او پس از سرمایه گذاری در برنج پرو در کسب و کار خود موفق شد و سپس وارد بازار املاک شد.

پس از دریافت سهم ارث پدری به مبلغ 40،000 دلار (معادل مبلغ 1.1 میلیون دلار در سال 2015) به سانفرانسیسکو مهاجرت کرد. می توان گفت نورتون در حوزه تجارت مرد باهوشی بود چرا ک پس از موفقیت در حوزه املاک و مستغلات در طول دهه 1850، نورتون در مورد قحطی در چین و ممنوعیت چینی ها در صادرات برنج نیز یک زرنگی بزرگ کرد و با یک قرارداد  بزرگ روند صادرات برنج از پرو به چین را منعقد کرد و سودی هنگفت داشت.

از اینجای داستان به بعد اطلاعات چندانی در مورد زندگی وی در دست نیست تا جایی که نورتون ناگهان وارد سیاست شد و در 17 سپتامبر 1859 نامه هایی به روزنامه های مختلف فرستاد و خود را "امپراتور ایالات متحده" اعلام کرد.در 12 اکتبر 1859، پس از اعلام کنترل کامل بر ایالات متحده، نورتون حکم لغو کنگره ایالات متحده را صادر کرد و ارتش را فرا خواند تا مقامات منتخب را کنار بگذارد. در سال 1862، او دستور داد تا  کلیسای کاتولیک رومی و کلیساهای پروتستان به طور عمومی او را "امپراتور" معرفی کنند. در مرحله بعدی و  در 12 آگوست سال 1869،وی رسمیت  احزاب دموکرات و جمهوریخواه را لغو کرد.

اما طبیعی است که تمام تلاش هایش برای سرنگونی حکومت شکست خورد و هیچ یک از این دستورات به طور جدی مورد توجه قرار نگرفت. با این حال، شهروندان سان فرانسیسکو به عنوان امپراتور و افسران ارتش ایالات متحده به عنوان فردی بی آزار به او احترام می گذاشتند و نکته عجیب این که در سرشماری سال 1870 ایالات متحده  شغل وی به عنوان "امپراتور" ذکر شد.

البته اگر فکر می کنید نورتون یک دیوانه تمام عیار بوده بهتر است نگاهی به فرمان های صادر شده از سوی وی داشته باشید تا متوجه شوید نورتون چندان عقاید عجیبی هم نداشته و حتی برخی ایده های وی سازنده بوده برای مثال او فرمان تشکیل لیگ ملل، ممنوعیت صریح درگیری های میان ادیان و فرقه ها و ساخت یک پل یا تونلی بین سان فرانسیسکو و اوکلند را صادر کرده بود.

 او حتی پول مخصوص خود را صادر کرده بود که بین محلی ها ارزشمند بود. نورتون  اغلب در یک لباس آبی با راه های طلایی، یک کلاه با یک پرچم طاووس و ظاهری آراسته دیده می شد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید