معامله قرن تلاش آمریکا برای قانونی کردن آپارتاید در فلسطین است

کدخبر: ۲۸۲۴۶۷
اقتصادنیوز: وزارت خارجه فلسطین روز پنج شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: طرح صلح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا موسوم به «معامله قرن» تلاش برای قانونی کردن و تعمیق نظام آپارتاید در فلسطین اشغالی است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پایگاه خبری امد فلسطین نوشت: در بیانیه وزارت خارجه فلسطین آمده است: تصمیمات شوم ترامپ و همزمان با آن اخبار درز کرده از محتوای طرح صلح وی و اقدامات رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی نشان می دهد که معامله قرن تلاشی برای قانونی کردن و تعمیق نظام آپارتاید در فلسطین اشغالی است.

وزارت خارجه فلسطین افزوده است: مواضع و اظهارات آمریکا به ویژه درخصوص معامله قرن، اسرائیل و احزاب تندرو و شهرک نشینان را تشویق می کند تا آنچه از اراضی فلسطین باقی مانده ببلعند.

در این بیانیه همچنین به حمله چهارشنبه شب صهیونیست ها و شهرک نشینان به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی اشاره شده و آمده است: معامله قرن و مفاد درز کرده از آن باعث شده تا سرکوب شهروندان فلسطینی به ویژه در قدس افزایش یابد و تلاش صهیونیست ها برای گسترش شهرک سازی ها و یهودی سازی بیشتر شود.

معامله قرن شامل انضمام کامل قدس به رژیم صهیونیستی، انضمام شهرک های موجود در کرانه باختری به این رژیم، نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و تعیین منطقه 'ابودیس' به عنوان پایتخت کشور فلسطین است. 

این طرح با واکنش شدید مسلمانان و فلسطینیان روبه رو شده و تنش و درگیری با نظامیان اسرائیلی را در فلسطین از جمله نوار غزه افزایش داده است. 

بسیاری از تحلیلگران منطقه خاورمیانه نیز معتقدند، معامله قرن مانند دیگر توافق های صلح در ارتباط با فلسطین اشغالی پیش از تولد مرده است چرا که حقوق مردم مظلوم فلسطین در آن رعایت نشده و آنان با وجود گذشت 70 سال از اشغال، بر بازپس گیری حق خود تاکید دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید