هشدار حماس به اسرائیل

کدخبر: ۲۸۲۶۸۹
اقتصادنیوز:یکی از فرماندهان حماس نسبت به سیاست نیرنگ از سوی اسرائیل برای اجرای تفاهم نامه آتش بس و تیراندازی به شرکت کنندگان در راهپیمایی بازگشت هشدار داد.

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اسماعیل رضوان از فرماندهان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، این هشدار را در جریان برگزاری پنجاه و هشتمین راهپیمایی بازگشت در باریکه غزه با عنوان 'شکستن محاصره' اعلام کرد.
وی افزود: ما به شدت اوضاع را تحت نظر داریم و نسبت به هرگونه حماقت رژیم صهیونیستی علیه مردم خود در اجرای تفاهم نامه مزبور مراقب هستیم.
بامداد دوشنبه گذشته به دنبال سه روز درگیری در غزه بین گروه های مقاومت و رژیم صهیونیستی و بنا به درخواست رژیم صهیونیستی از مصر برای میانجیگری تفاهم نامه جدید آتش بس بین دو طرف به اجرا درآمد.
رضوان ادامه داد، مردم و گروه های فلسطینی بر ادامه برپایی راهپیمایی بازگشت به عنوان تنها راه مسالمت آمیز برای شکستن محاصره غزه و رسیدن به حقوق خود در برابر اشغالگران و بازگشت به میهن اصرار دارند.
رژیم صهیونیستی از 12 سال پیش غزه را در محاصره خود دارد و از ورود مواد غذایی و دارو به آن جلوگیری می کند.
این فرمانده حماس همچنین در خصوص طرح معامله قرن آمریکا و هرگونه توافقی برای نابودی موضوع فلسطین هشدار داد و گفت: گروه های فلسطینی در این ارتباط وحدت رویه دارند و عادی سازی روابط در اشکال مختلف از سوی برخی کشورهای عربی را در راستای این معامله رد و با تمام قوا با آن مقابله می کنند.
رضوان در همین حال از برخی کشورهای عرب به جای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، خواستار تحریم این رژیم و آمریکا شد.
وی در ادامه بر ضرورت آشتی ملی، بازگشت وحدت بین همه گروه های فلسطینی، تشکیل دولت وحدت ملی و مجلس و جبهه عربی، اسلامی و فلسطینی برای مقابله با معامله قرن تاکید کرد.
این فرمانده حماس در پایان با اشاره به فرا رسیدن هفتاد و یکمین سالگرد 'روز نکبت' خواستار حضور میلیونی مردم فلسطین در راهپیمایی روز چهارشنبه (15 مه - 25 اردیبهشت) برای تاکید بر پایبندی به اصول ملی، بازگشت مردم فلسطین به میهن خود و پایان محاصره غزه شد.
روز نکبت نامی است که فلسطینی ها و حامیان آنان برای اشاره به سالگرد بیرون راندن صدها هزار فلسطینی و اعلام موجودیت رژیم اسرائیلدر ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۷ (۱۴ مه ۱۹۴۸) استفاده می کنند. 
راهپیمایی بازگشت جمعه این هفته با خشونت نظامیان صهیونیستی تا زمان مخابره خبر منجر به شهادت یک جوان فلسطینی و زخمی شدن 30 نفر دیگر شد. 
در بین زخمی های این هفته راهپیمایی بازگشت دو کودک و یک امدادگر نیز وجود دارد. 
گروه های مقاومت در توافق خود تاکید کرده اند که هرگونه تیراندازی به سوی حاضران در راهپیمایی بازگشت مسالمت آمیز به معنی نقض توافق و آغاز درگیری های دوباره خواهد شد. 
آنان تهدید کرده اند که در صورت نادیده گرفتن توافق مزبور تل آویو را با موشک مورد هدف قرار می دهند. 
اسرائیل در اولین مرحله از اجرای توافق، امروز محدوده ماهیگیری صیادان غزه را به 12 مایل دریایی افزایش داد ولی مقابله با راهپیمایی امروز به منزله نقض توافق دوشنبه تلقی می شود. 
بر اساس اعلام منابع آگاه مصری مرتبط با توافق مزبور آرام سازی اوضاع در غزه، افزایش مسافت مجاز برای ماهیگیری فلسطینیان در آب های غزه به 15 مایل، افزایش میزان سوخت ارسالی برای فعالیت نیروگاه تولید برق غزه به ویژه در ماه رمضان، تسهیل واردات کالا به غزه و یا صادرات کالاهای این باریکه به خارج از موارد دیگر توافق اخیر است. 
غزه از 12 سال پیش در محاصره اسرائیل است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید