بررسی کورس قهرمانی فوتبال انگلیس/ امشب چه تیمی قهرمان می شود ؟

کدخبر: ۲۸۲۸۸۴
اقتصاد نیوز:امشب تکلیف قهرمان فوتبال لیگ جزیره از بین منچستر سیتی و لیورپول مشخص خواهد شد.
بررسی کورس قهرمانی فوتبال انگلیس/ امشب چه تیمی قهرمان می شود ؟

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از سایت نود، بیش از هشت ماه از شروع لیگ برتر می گذرد و تیم ها 37 مسابقه انجام داده اند ولی هنوز تکلیف قهرمان مشخص نشده است و فقط یک امتیاز تفاوت را در صدر جدول رقم زده است. حالا در شرایطی وارد هفته پایانی می‌شویم که بالاخره سرنوشت قهرمان در روز یکشنبه مشخص می شود.

صدر جدول لیگ برتر در این فصل 32 بار تغییر کرد که یک رکورد به حساب می آید و این موضوع خود نشان دهنده رقابت سخت در بالای جدول بود و حالا از میان لیورپول و منچسترسیتی، تنها یک تیم می تواند صدر جدول را از آن خود کند و قهرمان لقب گیرد. اما پیش از برگزاری بازی های هفته پایانی، بد نیست نگاهی داشته باشیم به نکاتی خواندنی از جدال لیورپول و سیتی در هفته پایانی.

تاکنون هفت بار در تاریخ لیگ برتر، تکلیف قهرمان به روز پایانی کشیده شده است که در چهار فصل از این هفت سال، قهرمان فقط با یک امتیاز برتری، فصل را به پایان رسانده است. نزدیک ترین رقابت در طول تاریخ در فصل 2011-2012 رقم خورد که منچسترسیتی فقط با تفاضل گل بهتر توانست قهرمان شود. آن ها در لحظات پایانی کیوپی آر ده نفره را شکست دادند و قهرمانی را جشن گرفتند.

اما نکته مهم این فصل این است که برای اولین بار یک تیم نایب قهرمان در لیگ برتر را خواهیم دید که بیش از 90 امتیاز کسب می کند. بیشترین امتیاز کسب شده توسط نایب قهرمان در تاریخ لیگ برتر، در همان فصل 2011-2012 بود که منچستریونایتد 89 امتیاز گرفت ولی قهرمان نشد.

پپ گواردیولا در حالی این هفته تیمش را در شرایطی سخت برای قهرمانی به زمین می فرستد که در چهار قهرمانی اخرش در رقابت های لیگ، همیشه تیمش با حداقل 10 امتیاز برتری، به جام رسیده است. و این فصل او سخت ترین جدال برای قهرمانی در لیگ را تجربه می کند. پپ فقط یک بار تلاش برای قهرمانی در روز پایانی لیگ را در هفت عنوانش در لیگ، تجربه کرده است.

سال 2010، در بارسلونا بود که تیم او با یک امتیاز برتری نسبت به رئال مادرید پای به هفته پایانی گذاشت و در هفته آخر لیگ توانست 4-0 وایادولید را شکست دهد و به قهرمانی برسد. رئال مادرید اما در مقابل مالاگا به تساوی رسید.

لیورپول اگر در این فصل به قهرمانی نرسد، واقعاً با بدشانسی بزرگی مواجه شده است. آنها در کل فصل فقط یک شکست داشته اند و با 94 امتیاز و تفاضل گل 65+ تا هفته 37، آماری خیره کننده را ثبت کرده اند. لیورپول با این امتیاز، در 113 فصل از 119 فصل اخیر فوتبال انگلیس، میتوانست قهرمان لقب گیرد.

با این وجود، لیورپول حتی در صورت برد مقابل وولوز در هفته پایانی، نمی تواند رکورد امتیازاتش را در لیگ بشکند. رکورد امتیازات لیورپول در لیگ در 1978-1979 ثبت شده است که رهبری آن تیم برعهده باب پیزلی بود.

اگرچه پپ در فصل قبل توانست رکورد امتیازات را در لیگ برتر بشکند و تیمش را با امتیاز سه رقمی قهرمان کند ولی در این فصل نمی تواند به رکورد 100 امتیاز فصل قبل برسد، هر چند با رسیدن به رکورد 98 امتیاز (در صورت برد مقابل برایتون در هفته پایانی) آنها در کنار لیورپول فصل 1978-1979 قرار میگیرند.

اگر منچسترسیتی بتواند این هفته قهرمان شود، اولین تیمی خواهد بود که بعد از منچستریونایتد، در سال 2009، توانسته از عنوان قهرمانی اش دفاع کند. این اتفاق هم روی کاغذ شدنی به نظر می آید. چرا که برایتون در 17 بازی اش در سال 2019، فقط 11 امتیاز کسب کرده و حالا خطر سقوط را هم حس نمی کند. تنها برد خانگی آنها در این مدت، مقابل هادرزفیلد قعرنشین بوده است. بدتر اینکه رکورد سه گل زده در طی این مدت در بازی های خانگی، بدترین امار در میان کل 92 تیم انگلیسی حاضر در سطح حرفه ای این کشور است. آنها در بسیاری از شاخص ها، قعرنشین جدول هستند.

هرچند برایتون در این فصل در خانه و خارج از خانه مقابل آرسنال به تساوی رسیده و در آگوست توانست منچستریونایتد را در خانه خود 3-2 شکست دهد، اما آیا آنها می توانند سیتی صدرنشین را هم در هفته آخر متوقف کنند؟

این در حالی است که لیورپول در هفته پایانی رقیبی به مراتب سخت تر دارد. تیم کلوپ باید به مصاف وولوزی برود که در این فصل 57 امتیاز کسب کرده است. این امتیاز برای یک تیم تازه لیگ برتری در طی دو دهه اخیر بی سابقه بوده است. رکورد بهتر متعلق به ایپسویچ تاون است که بعد از صعود به لیگ برتر در فصل 2000-2001، موفق به کسب 66 امتیاز شد.

جالب تر اینکه اگر رکورد بازی های رودررو هفت تیم بالای جدول را در نظر بگیریم، وولورهمپتون در رده سوم قرار می گیرد. آنها 16 امتیاز گرفته اند که بیشتر از آرسنال، چلسی، تاتنهام و یونایتد است.

با این تفاسیر، تصور می کنید جنگ قهرمانی در نهایت به سود چه کسی به پایان می رسد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید