خصوصی‌سازی، از حرف تا عمل!

کدخبر: ۲۸۳۱۲۳
اقتصاد نیوز: واگذاری چند باره دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی با شکست مواجه شده و حالا خیلی ها منتظر هستند تکلیف این مرحله از خصوصی سازی این دو باشگاه مشخص شود.
خصوصی‌سازی، از حرف تا عمل!

سپهر ستاری- وزیر ورزش بار دیگر مدعی شد وزارت ورزش به دنبال واگذاری هرچه سریع‌تر سرخابی‌های پایتخت تا پایان سال ۹۸ است و کمیته‌های مختلفی را برای تسریع در روند واگذاری تشکیل داده است. این روزها دیگر تعداد دفعاتی که وعده واگذاری دو تیم محبوب پایتخت تا پایان سال «جاری» را شنیده‌ایم، از دست‌‎مان در رفته است؛ در واقع این وعده از بین نرفته، بلکه از وزیری به وزیر دیگر منتقل شده است! این روزها سوالی در ذهن بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال به وجود آمده، این است که آیا اساسا عزمی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس وجود دارد؟ اگر این گونه است پس چرا این وعده تاریخی عملی نشده و همچنان در حد حرف و گمانه‌زنی باقی مانده است؟ سلطانی‌فر و وزرای ورزش قبل از او‌ همواره وعده واگذاری سرخابی‌ها را داده‌اند، ولی هرگاه پای عمل رسیده، به بهانه‌های مختلف این موضوع نیمه‌کاره رها شده است.

علاوه بر اینکه به نظر می‌رسد وزارت ورزش تمایل چندانی برای فروش امتیاز سرخابی‌ها ندارد، گویا استقلال و پرسپولیس مشتری پر و پا قرصی هم ندارند که این هم خود دلایلی دارد؛ به نظر می‌رسد وزارت ورزش در صورت فروش تیم‌های پایتخت به دنبال سود کردن و درآمدزایی است و قیمت‌هایی روی این دو تیم گذاشته که عملا مشتریان را منصرف می‌کند! چرا که استقلال و پرسپولیس بدهی‌های فراوانی دارند و کمتر کسی حاضر به خرید این دو تیم با مبالغ نجومی وزارت ورزش و سپس صاف کردن بدهی‌های هنگفت دو باشگاه است. همچنین این دو تیم به دلیل قوانین فعلی، درآمدی ندارند و ظاهرا کسی که آنها را می‌خرد هزینه‌ای بدون بازگشت انجام داده است! در فوتبال دنیا حق پخش تلویزیونی یکی از مهم‌ترین منابع درآمد تیم‌هاست که درکشور ما نادیده گرفته می‌شود و این حق بزرگ از استقلال و پرسپولیس و همین طور دیگر تیم‌های لیگ برتری دریغ شده است. طبق قانون صدا و سیما اگر بخواهد هم نمی‌تواند پولی برای حق پخش بازی‌ها پرداخت کند و دست این سازمان در این باره کاملا بسته است، شاید تنها مجلس شورای اسلامی باشد که می‌تواند با ورود به این داستان مجوز پرداخت حق پخش را به صدا و سیما بدهد تا باشگاه‌های لیگ برتری به حق واقعی خود برسند. یکی دیگر از مهم‌ترین موانع درآمدزایی استقلال و پرسپولیس موضوع نبود قانون کپی‌رایت است. در کشورهای اروپایی، تیم‌ها با کمک حامیان مالی فروشگاه‌‎های راه‌اندازی می‌کنند و محصولات هواداری خود مثل پیراهن را به فروش می‌گذارند؛ درحالی که در کشور ما پیراهن و محصولات مرتبط دیگر با کمترین قیمت توسط تولیدکننده‌های مختلف به فروش می‌رسد و هیچ سودی به این دو باشگاه نمی‌رساند!

آنچه گفته شد تنها بخشی از موانع پیش روی خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس بود و با توجه به این موانع به نظر می‌رسد این دو تیم محبوب پایتخت راه درازی تا خصوصی‌سازی داشته باشند و احتمالا خصوصی شدن این دو تیم بازهم در حد حرف باقی خواهد ماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید