تلاش ترامپ برای پیشبرد معامله قرن با دادن امتیازهای اقتصادی

کدخبر: ۲۸۴۶۴۹
اقتصادنیوز: طرح معامله قرن که مدت هاست رئیس جمهور آمریکا برای حل بحران میان فلسطین و رژیم صهیونیستی از آن سخن می گوید ظاهرا بیش از آنکه بر پایه سیاست باشد بر اقتصاد بنا شده است، ترامپ می خواهد با دادن امتیازهای اقتصادی به فلسطینیان آنها را مجاب کند که از حقوق خود صرف نظر کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهور تاجر پیشه آمریکا که همه چیز را با عینکی اقتصادی می بیند، از زمان روی کار آمدن اعلام کرد که مناقشه میان فلسطین و رژیم اسرائیل را حل خواهد کرد، حتی عنوان طرحی که او برای حل معضل صلح خاورمیانه استفاده کرده عنوانی اقتصادی است؛ «معامله قرن»

جرد کوشنر، داماد ترامپ در کنار جیسون گرین بلت، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل معماران اصلی این طرح هستند، اما تا به حال نه در مورد محتوای این طرح نکته ای بیان شده و نه زمان دقیق رونمایی از آن مشخص است.

اما ظاهرا این طرح همانگونه که از نام آن پیداست بر پایه اقتصاد بنا شده است، رویترز گزارش داده که آمریکا قصد دارد در سرزمین های فلسطینی سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد کند تا فلسطینیان را به انجام معامله قرن راضی کند. کاخ سفید اعلام کرده ترامپ قرار است که در یک کنفرانس اقتصادی در پایتخت بحرین، منامه با هدف تشویق سرمایه‌گذاران خارجی برای انتقال پول و فناوری به سرزمین‌های فلسطینی یعنی کرانه باختری رود اردن و غزه شرکت کند. گفته می شود که این کنفرانس در پایان ماه ژوئن در منامه برگزار خواهد شد.

بر اساس گمانه زنی ها این کارگاه اقتصادی بخش مالی معامله قرن است. زمان دقیق این کنفرانس اقتصادی 25 و 26 ژوئن اعلام شده و گفته می شود این کنفرانس با حضور وزرای اقتصاد و فعالان اقتصادی از اروپا، خاورمیانه و آسیا برگزار خواهد شد. 

در اولین واکنش به این خبر، وسام ابویوسف از مقامات سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرده: موضوع ما از ابتدا مشخص است، در هیچک از کنفرانس‌های اقتصادی و سیاسی مربوط به معامله قرن شرکت نمی‌کنیم.

واشنگتن‌پست پیشتر اعلام کرده بود که طرح آمریکا شامل امتیازهای اقتصادی بزرگی برای فلسطینی‌هاست اما شامل تشکیل یک کشور دارای حاکمیت کامل برای آن‌ها نیست. 

چندی پیش نیز روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان 10 میلیارد دلار به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد داده تا طرح آمریکایی معامله قرن را بپذیرد. بنابر این گزارش محمود عباس با بیان اینکه حمایت از معامله قرن دونالد ترامپ پایان عمر سیاسی اوست با پیشنهاد ولیعهد عربستان مخالفت کرده است.

در حالی که اکثر مقامات فلسطینی با طرح آمریکا مخالفت کرده اند اما عربستان و امارات از حامیان اصلی این طرح هستند و فشار های زیادی بر تشکیلات خودگردان و دیگر کشور‌های عرب منطقه برای پذیرش طرح معامله قرن دولت ترامپ وارد کرده اند. 

در آبان 1396 مسؤولان جنبش فتح فاش کردند که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی بر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور پذیرش محورها و اصول معامله قرن فشار زیادی وارد می کند.

این مسئولان گفتند که جارد کوشنر، فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا این طرح را به پادشاه عربستان ارائه داده است. این طرح شامل چهار بند اصلی می‌شود که عبارتند از مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و فلسطینی‌ها زیر چتر منطقه‌ای و پیشرفت تدریجی به سمت راهکار تشکیل دو کشور و دادن مناطق بیشتری به فلسطینی‌ها در کرانه باختری و اعطای کمک‌های اقتصادی سخاوتمندانه به تشکیلات خودگردان فلسطین.

پس از تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، روابط محمود عباس و آمریکا تیره شد، تا حدی که محمود عباس گفت که قدس فروشی نیست و اعلام کرد هرگز طرح صلح آمریکا را نخواهد پذیرفت.

او معامله قرن دونالد ترامپ را مشت محکمی به قرن کنونی دانست و گفت که ما هرگز آن را نخواهیم پذیرفت. عباس پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی اعلام کرد که تشکیلات خودگردان از این پس حضور آمریکا در روند گفتگو‌های صلح یا هرگونه طرح صلح پیشنهادی از آن‌ها را نخواهد پذیرفت.

بر همین اساس طرح معامله قرن آمریکا شانس چندانی برای پیروزی ندارد، یکی از دلایل اصلی این است که یک طرف این مناقشه، یعنی فلسطینی‌ها، بعد از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، حاضر نیستند با میانجیگری آمریکا مذاکره کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید