سازمان ملل: فساد مانع اساسی صلح در افغانستان است

کدخبر: ۲۸۴۷۵۷
اقتصادنیوز :دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در تازه‌ترین گزارش خود آورده است، با این که در این کشور اصلاحاتی در زمینه‌های حقوقی و سیاست‌گذاری ایجاد شده اما فساد هنوز مانع اساسی برای رسیدن به صلح و رفاه دائمی در افغانستان است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بر اساس این گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، تلاش‌های دولت کابل برای مبارزه با فساد روی زندگی شمار زیادی از افغان‌ها بی‌تاثیر بوده است.

در گزارش سازمان ملل آمده که فساد روی تمام ابعاد زندگی مردم به گونه‌ای مستمر تأثیر گذاشته و اعتماد مردم به نهادهای دولتی را کاهش داده است.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفته است: مبارزه در برابر فساد در افغانستان هنوز هم ضرورتی اساسی محسوب می‌شود.

به گفته تادامیچی، فساد حاکمیت قانون را تضعیف و زمینه را برای جنایات بیشتر و تقویت معافیت از مجازات مساعد می‌سازد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این سومین گزارش یوناما در مورد مبارزه با فساد در افغانستان است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان تأکید کرد، برای تداوم پیشرفت‌های به دست آمده در مبارزه با فساد به راهبردی درازمدت بر اساس دست‌آوردهای قبلی و تمرکز و تلاش مستمر نیاز است.

یوناما، ارتقای جایگاه افغانستان در فهرست کشورها از نظر میزان فساد اداری از رده ۱۷۷ در سال ۲۰۱۷ به ۱۷۲ در ۲۰۱۸ را نشان‌دهنده بهبود اندک در روند مبارزه با فساد می‌داند.

همچنین گزارش سازمان ملل افزایش چشمگیر ثبت دارایی‌های مقام‌های دولتی را نمایان‌گر توانایی پیشروی سریع افغانستان در مبارزه با فساد دانسته و افزوده که برای تطبیق سراسری این کار باید فشار کافی سیاسی وجود داشته باشد.

به اعتقاد نویسندگان این گزارش، اصلاحات در بخش‌های قضائی و حقوقی کندتر از چیزی که پیش‌بینی شده بود، ادامه دارد. روند استخدام، پاسخگویی و بررسی مقام‌ها در محاکم، دادستانی‌ها، وزارت دادگستری و پلیس هنوز نیازمند بهبود و تقویت است.

یوناما، ناتوانی پارلمان افغانستان را از بزرگ‌ترین چالش‌ها در تقویت وظایف تقنینی و نظارتی آن در یک سال اخیر می‌داند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید