معرفی 5 شهر مدرن ایران

کدخبر: ۲۸۴۹۵۶
اقتصاد نیوز: در این مطلب به معرفی 5 مورد از مدرن ترین شهرهای ایران که از نظر گردشگری نیز نقاط قوت کشورمان محسوب می شوند، می پردازیم.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از کلیک،ایران یکی از غنی ترین کشورهای جهان از نظر فرهنگ و تاریخ محسوب می شود. اکنون نیز کشورمان یکی از کشورهای در حال توسعه در جهان به شمار می رود. متاسفانه همه نقاط ایران، از نظر توسعه و پیشرفت مسیر یکسانی را طی نکرده و به برخی شهرها بیشتر از سایر مناطق توجه شده و این موضوع باعث شده برخی از شهرهای ایران نسبت به سایر شهرها بسیار پیشرفته تر و مدرن تر به نظر برسند. در ادامه این مطلب همراه کلیک باشید تا با 5 مورد از مدرن ترین شهرهای ایران آشنا شوید.

1- تهران

بدون تردید تهران، به دلایل متعددی از جمله پایتخت و مرکز توجه بودن، تبدیل به مدرن ترین شهر ایران شده است. تا همین چند دهه پیش نیز تهران به هیچ عنوان به این اندازه مدرن و پیشرفته نبود؛ اما تمرکز بالا روی این شهر و پایتخت بودن آن، موجب شد که در چند دهه اخیر آسمان خراش ها، ساختمان های پیشرفته و مجموعا اقداماتی کاملا مدرن در این شهر انجام گیرد و آن را به یکی از مدرن ترین شهرهای ایران تبدیل کند. البته که در خود این شهر نیز همه نقاط مدرن نبوده و برخی مناطق کاملا سنتی حفظ شده اند.

2- تبریز

تبریز یکی از کلان شهرهای بسیار مهم ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. سازمان ملل متحد در سال 2015 شهر تبریز را به دلیل داشتن خطوط هوایی پیشرفته، طبیعت زیبا و غذاهای لذیذ به عنوان یکی از زیباترین، توسعه یافته ترین و مدرن ترین شهرهای ایران معرفی کرد. تبریز نیز همچون تهران طی چند دهه اخیر دچار تغییرات بسیاری شده و مدرن سازی های بسیاری در آن صورت گرفته است. یکی دیگر از دلایل توجه به این شهر نیز می تواند آن باشد که تبریز تا مدت ها پایتخت ایران بوده است. این شهر پایتخت سیاسی ایران در زمان اتابکان، خوارزمشاهیان، ایلخانان و بسیاری از دوره های دیگر بوده است.

3- اصفهان

اصفهان یکی دیگر از کلان شهرهای مهم ایران بوده که از نظر گردشگری نیز یکی از مهم ترین شهرهای ایران به شمار می رود. بسیاری از افراد از اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ایران نیز یاد می کنند. اصفهان در دهه های اخیر در بسیاری از زمینه ها پیشرفت چشمگیری داشته است. این شهر چهره ای از یک شهر مدرن را با افزایش جمعیت، گسترش مناطق و خیابان های جدید، ساختمان ها و کارخانه ها کسب کرده است. اما بسیاری نیز معتقدند با توجه به این نکته که وجود فرهنگ شهروندی قوی، مشارکت مردمی بالا و شکل‌ گیری و تقویت سازمان ‌های مردم نهاد داوطلبانه از شاخص‌ های مدرن شدن شهری است، اصفهان هنوز تا قرارگیری در فهرست مدرن ترین شهرهای ایران فاصله دارد.

4- مشهد

مشهد به عقیده بسیاری پس از تهران، دومین شهر مهم ایران محسوب می شود. مشهد از نظر جمعیت نیز دومین شهر پرجمعیت ایران به شمار رفته و در تمام طول زمان نیز به دلیل قرار داشتن حرم امام رضا (ع) در آن، جمعیت بسیاری را به خود جذب کرده است. همین نکته نیز با گذشت زمان موجب توجه بیشتر به این شهر و به نوعی افزایش ساخت و سازهای مدرن از جمله هتل های متنوعی در آن شده است. البته بسیاری از کارشناسان شهری نیز معتقدند در این کلان شهر ساخت و ساز‌ها بدون قواعد و اصول نظری شهرسازی شکل گرفته و موجب ایجاد تراکم شده و در برنامه ریزی‌ های شهری مشهد نگاه انسان شناسی و جمعیت شناسی وجود نداشته و فقط ساختمان های بسیار مرتفعی ساخته شده اند.

5- ارومیه

ارومیه یکی از شهرهایی است که طی سال های اخیر به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ایران تبدیل شده و به همین علت ساخت و سازهای مدرن نیز در آن رونق بسیاری پیدا کرده است. ارومیه طی قرن های گذشته رخدادها و حوادث متعددی از قبیل اشغال توسط عثمانی ‌ها و روس ‌ها را تجربه کرده ‌است. این شهر به سبب موقعیت مناسبی که در میان شاه‌ راه ارتباطی قفقاز، میان ‌رودان و آسیای صغیر داشته، در گذشته از مراکز تجاری منطقه به‌شمار می رفت. ارومیه همچنین به عنوان شهر دارای اولین بیمارستان به شیوه نوین، نخستین مرکز آموزش پزشکی، اولین مدرسه به شیوه نوین، اولین شبکه تلویزیون محلی، اولین نشریه محلی در ایران، پایتخت والیبال ایران و دومین شهر پرترافیک ایران شناخته می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید