بلایی که صفحه‌های دیجیتالی بر سر چشمان‌مان می‌آورد

کدخبر: ۲۸۵۱۶۲
اقتصادنیوز: در سال‌های اخیر مدت زمان پشت میز نشینی افراد و خیره شدنشان به صفحه نمایشگر افزایش چشمگیری داشته است. صفحه‌های نمایشگری که از خود نور آبی منعکس می کنند و می‌توانند سلامت جسمی و بینایی ما را تحت تاثیر قرار دهند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز: هرچند قرار گرفتن در معرض نور آبی منعکس شده از یک صفحه نمایش در مقابل با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ناچیز است اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صفحه نمایش به دلیل نزدیکی و طول زمان نگاه کردن به آن نگران کننده است. مطالعات اخیر ثابت شده است چشم کودکان، بیشتر از بزرگسالان نور آبی را از صفحه نمایش دستگاه های دیجیتالی جذب می کند.

نور آبی صفحه های دیجیتالی چه پیامدهایی به همراه دارد؟

بزرگترین منبع نور آبی، نور خورشید است. علاوه بر آن منابع دیگری نیز مانند نور فلورسنت، لامپ های کم مصرف یا لامپ فلورسنت فشرده، نور LED، صفحه نمایش تخت تلویزیون های LED، مانیتور کامپیوتر، تلفن های هوشمند و صفحه نمایش تبلتبرای این نور وجود دارد. منتها نور آبی که از صفحه نمایش ها دریافت می شود در مقایسه با نور دریافتی از خورشید کمتر است. با این حال مدت زمان قرار گرفتن در مقابل این صفحه نمایش ها در طولانی مدت نگران کننده است.

تمام نور آبی قابل مشاهده از طریق قرنیه و عدسی عبور می کند و به شبکیه می رسد که ممکن است روی بینایی تاثیر بگذارد تحقیقات نشان داده قرار گرفتن در معرض نور آبی بیش از اندازه می تواند منجر به خستگی چشم و آسیب شبکیه چشم شود.

خستگی چشم: نور آبی منعکس شده از صفحه نمایش کامپیوتر و دستگاه های دیجیتال می تواند منجر به کاهش کنتراست و خستگی چشم شود. علایم خستگی چشم شاملدرد، سوزش چشم و عدم تمرکز است. خستگی، خشکی چشم، روشنایی بد یا چگونه نشستن در مقابل صفحه نمایش نیز می تواند خستگی چشم را تشدید کند.

آسیب شبکیه چشم: مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور آبی در طول زمان می تواند منجر به آسیب به سلول‌های شبکیه شود. این می تواند منجر به مشکلات بینایی مانند تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا  شود.

صفحه‌های دیجیتالی در سن رشد چه پیامدهای برای کودکان دارد؟

ابراهیم جعفرزاده‌پور،عضو هیات مدیره انجمن اپتومتری ایران نیز با اشاره به وقوع سونامی نزدیک‌بینی در دنیا گفت: بر اساس مطالعاتی که در سراسر کشور انجام شده عیوب انکساری عمده‌ترین دلیل اختلال بینایی، کاهش بینایی و نابینایی در کشور است و این مساله سبب کاهش معلولیت‌های ناشی از مشکلات بینایی می‌شود. امروزه سونامی نزدیک‌بینی در دنیا از جمله ایران در حال رخ دادن است که استفاده از صفحه دیجیتال در سنین رشد از عمده دلایل آن به شمار می‌رود و در واقع این مساله سبب عیوب انکساری از جمله نزدیک‌بینی شده و در بزرگسالی عوارضی را در شبکیه می‌تواند ایجاد کند.

برای کاهش آسیب‌های چشمی هنگام استفاده از کامپیوتر چه باید بکنیم؟

به گفته دکترمحسن بهمنی کشکولی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، استفاده از رایانه طیف وسیعی از علایم چشمی و غیرچشمی را به علت نشستن طولانی مدت روی صندلی در بر می‌گیرد که به نام سندرم کار شناخته شده است. احساس خستگی و قرمزی و خشکی چشم از جمله مهمترین علایم چشمی این سندرم است به همین دلیل توصیه می شود افراد هنگامی که پشت میز رایانه می نشینند، هر از گاهی به طور عمد پلک هایشان را بر هم زنند تا اشک جابه جا شود.

وی افزود: به طور طبیعی بهتر است بین ۴۵ دقیقه کار، ۱۰ دقیقه استراحت به چشم هایشان بدهند، زیرا کار مداوم با رایانه باعث می شود کسانی که دچار سردرد میگرنی هستند، میگرن شان عود کند. نکته قابل توجه دیگر این است که فرد باید مانیتور مقابل خود را به گونه‌ای تنظیم کند که گردن و دست‌ها در حالت آرامش قرار داشته باشد. افراد باید برای مانیتور خود نور مناسب و دلخواه شان را انتخاب کنند؛ هرچه شفافیت و رزولیشن تصویر بهتر باشد، فرد راحت تر خواهد بود. در ضمن نوشیدن مایعات فراوان برای پیشگیری از خشکی چشم هم توصیه می شود، همچنین گاهی به افرادی که پیش زمینه خشکی چشم دارند، توصیه می شود هنگام کار با رایانه از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنند تا خشکی چشمان شان به حداقل برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید