عراق در پی دریافت غرامت از تل‌آویو بابت حمله به نیروگاه اوسیراک است

کدخبر: ۲۸۵۲۰۸
اقتصادنیوز: در صورت تصویب قانونی در مجلس عراق، این کشور به طور رسمی از رژیم صهیونیستی به دلیل حمله به نیروگاه هسته‌ای «اوسیراک» طلب غرامت می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، مجلس عراق در حال بررسی قانونی است که در صورت تصویب، دولت این کشور به صورت رسمی از رژیم صهیونیستی بابت حمله هوایی سال 1981 به رآکتور هسته‌ای «اوسیراک» طلب غرامت می‌کند.  

به نوشته شماره چهارشنبه روزنامه «ینی شفق» پیش‌نویس این قانون  روز چهارشنبه به رئیس مجلس عراق  ارائه شد.

گفته می‌شود در جریان حمله هوایی صهیونیست‌ها به نیروگاه هسته‌ای اوسیراک واقع در 18 کیلومتری بغداد، علاوه بر با نابودی کامل  آن، دست‌کم 11 عراقی از جمله چند پرسنل نظامی نیز جان خود را از دست دادند.

«عدی عواد»، نماینده مجلس این کشور و پیشنهاد دهنده این قانون در این زمینه گفت که حمله هوایی سال 1981، نقض آشکار معاهدات بین‌المللی بود و عراق حق دریافت غرامت را دارد.

نیروی هوایی رژیم صهیونیستی هفتم ژوئن (تیر) 1981، در عملیاتی به نام «اُپرا»  به نیروگاه اتمی اوسیراک که در آن زمان با کمک مهندسان فرانسوی در حال ساخت بود، حمله کرد.

این عملیات با شرکت هشت فروند جنگنده «اف-16»  نیروی هوایی رژیم صهیونیستی انجام شد  و نام خلبانان این عملیات به مدت دو دهه مخفی نگه داشته شد. یکی از آن خلبانان «عاموس یادلین» مقام ارشد نظامی سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی بوده است.

عراق در اواخر دهه 70 میلادی یک نیروگاه هسته‌ای از فرانسه خرید  و متعاقب آن دستگاه اطلاعاتی تل‌آویو این‌گونه تصور کرد که این کار با هدف تولید پلوتونیوم برای پیشبرد برنامه ساخت سلاح‌های اتمی در عراق بوده‌ است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید