غرویان: گفتگوی ملی نیازمند شیخوخیت است/ مسئله باید در سطوح بالاتر طرح شود

کدخبر: ۲۸۶۱۴۶
اقتصادنیوز: مدرس حوزه و فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که گفت‌و‌گوی ملی می‌بایست در میان افراد معتدل و به گفته او عاقل جریان‌های سیاسی شکل بگیرد و همچنین باید از سطحی که در حال حاضر دارد فراتر برود. او این موضوع را نیازمند تعدیل انحصارگرایی شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی می‌داند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، محسن غرویان در پاسخ به این سوال که چه فاکتورهایی نیاز است تا گفت‌وگوی ملی که در سطح رسانه‌ها و سیاسیون میانی جریان‌ها از جمله عارف و باهنر وجود دارد، بالاتر رود و توسعه یابد، گفت:  یک نوع انحصارطلبی و انحصارگرایی فکری در میان شخصیت‌ها، احزاب و گروه‌های ما وجود دارد که باید تعدیل شود. اینکه هر شخصیتی، چه روحانی باشد و غیرروحانی؛ چه استاد دانشگاه باشد و چه حوزوی، فکر کند که از همه بهتر می‌فهمد، حق مطلق است و هیچکس مسائل سیاسی اجتماعی و دینی مذهبی را در حد او نمی‌فهمد، برای گفت‌وگوی ملی مانع بزرگی است و باید کنار گذاشته شود.

غرویان افزود: هر شخصیت و عالمی در هر مرحله‌ای از علم و دانش هم که باشد تمام حقیقت پیش او نیست و دیگران هم درک، فهم و شعور اجتماعی دارند و مسائل را می‌فهمند. اگر این موضوع را همه باور کنیم بعد می‌توانیم در کنار هم بنشینیم و از یکدیگر استفاده و انتقاد کنیم.

این استاد حوزه ادامه داد: متاسفانه این روحیه در کشور ما یا نیست یا خیلی ضعیف است و در بعضی افراد به ندرت یافت می‌شود که همین مانع بزرگی برای وحدت و اتحاد است اما به نظر من راه بسته نیست و می‌شود جلساتی را تشکیل داد و  نشست و این مسائل را به بحث کشاند.

گفت‌وگوی ملی نیازمند شیخوخیت است

وی پیش‌نیازهای طرح موضوع را در میان جریان‌های سیاسی و کانون‌های قدرت اینگونه مطرح کرد: می‌بایست نسبت به این موضوع رسانه‌ها و مصاحبه‌هایی که با افراد مختلف انجام می‌شود، فضاسازی کرد و کم کم فضایی برای گفت‌وگوی احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی با یکدیگر به وجود بیاید.

غرویان در پاسخ به اینکه این فضاسازی در میان سیاسیون باید به چه شکل باشد، گفت: در میان سیاسیون هم به همین ترتیب است و چندان فرقی نمی‌کند. البته یک شیخوخیتی در اینجا و در طرح موضوع لازم است و باید افرادی بیایند از گروه‌ها و افراد دعوت کنند و خودشان هم حضور پیدا کنند، مثلا آقای ناطق نوری، آقای محمد خاتمی یا آقای آیت الله سید حسن خمنی که از شخصیت‌های محبوب و ذی نفوذی در میان مردم گروه‌ها و شخصیت‌ها هستند از گروه‌های مختلف برای حضور در بحث گفت‌وگوی ملی دعوت کنند، افراد حتما می‌آیند.

مساله در سطوح بالاتری باید طرح شود

وی افزود: من فکر می‌کنم موضوع گفت‌وگوی ملی از سطح اشخاص بزرگواری که الان از آنها نام برده می‌شود و دنبال این کار هستند باید بالاتر برود و این سطح دعوت‌کننده باشند و جلساتی را تشکیل بدهند.

غرویان در ادامه گفت:  آقای روحانی هم می‌توانند موثر باشند. اتفاقا ایشان یک افطاری با حضور جمعی بسیار خوب از احزاب و گروهای مختلف که از سلیقه‌های مختلف و گاه‌ها متضاد بودند ترتیب دادند و خروجی جلسه هم خیلی خوب بود.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره مخالفت برخی تندروهای دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا با طرح موضوع گفت‌وگوی ملی و تاثیر آنها، گفت: این تندروی‌ها نشانه همان انحصارگرایی و انحصارطلبی در دستیابی به حقیقت است این‌ها آدم‌هایی هستند که فکر می‌کنند که پسر خدا، خود خدا و پسر پیغمبر هستند اگر با این افراد بنشینیم و کمی بحث کنیم چه بسا باید به آنها بگوییم که خود شما توبه کنید.

تندرو ها با حضور سیاسمتدارن معتدل و عاقل منزوی می‌شوند

وی با اشاره به اینکه قرائت‌های تندی در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا داریم، گفت: سوق دادن این افراد به سمت گفت‌وگوی ملی سخت است اما وقتی در اقلیت قرار بگیرند و سیاست‌مدران، تئوری‌پردازان و اهل سیاست و فعالان سیاسی اکثریت داشته و آدم‌های معتدل و خوش‌فکری باشند، تندروها در اقلیت قرار می‌گیرند و کم کم به انزوا کشیده می‌شوند. راهکار این است که افراد خوش‌فکر و دارای عقلانیت بیشتر به صحنه بیایند.

در جامعتین هم اختلاف هست ولی با گفت‌وگو حل می‌شود

این استاد حوزه درباره نقش جامعتین و مجمع روحانیون در موضوع گفت‌وگوی ملی گفت: افراد جامعتین هم با یکدیگر متفاوت هستند، برخی از آنها منجمد و تندرو بعضی‌ها هم آدم‌های روشن و خوش‌فکری هستند.

وی ادامه داد: در درون خود آنها هم همین اختلافات هست. یعنی در جامعه روحانیت و جامعه مدرسین و غیره این مساله وجود دارد که اگر افراد دارای فکر نو عقلانیت با آنها صحبت کنند، مقداری قابل تعدیل هستند؛ نمی‌‌گویم که به طور کلی می‌شود آنها را عوض کرد اما این نشست‌ها و گفت‌وگوها و بحث‌ها اثر دارد آنها هم اگر در مقابل یک طیف معتدل قرار بگیرند، مجبورند مقداری افکار و اندیشه‌های خودشان را تعدیل کنند.

غرویان با اشاره به رای نیاوردن لیست اصولگرایان در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی گفت: این افراد وقتی نتایج اجتماعی را دیدند و مشاهده کردند که مردم به سی نفر معتدل یا اصلاح‌طلب و نو اندیش رای می‌دهند، باید درس عبرت بزرگی گرفته باشند.

وی افزود: این‌ها وقتی در مقابل چنین پیامدهایی قرار بگیرند مجبورند یک مقداری در افکار خودشان تجدیدنظر کنند.

معتدلین و عاقلان گروه‌های مختلف قابل دعوت در گفت‌وگوی ملی هستند

این استاد حوزه در خصوص نقش و جایگاه گروه‌های دیگر مثل ملی مذهبی‌ها و حتی جریان احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی ملی و اینکه گویا آنها در زمره افراد حاضر در گفت‌وگوهای ملی نیستند، گفت: اسم‌ها خیلی مهم نیستند، حالا چه اسمی برای خودشان بگذارند مهم نیست، اشخاص و افکار مهم‌اند؛ در همین گروه‌ها هم افراد متفاوت هستند و اینگونه نیست که مثل یکدیگر فکر کنند. تفاوت‌های فردی امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: آدم‌های متعدل‌تر و عاقل‌تر این گروه‌ها قابل دعوت شدن هستند و البته آنها هم قابل تغییر هستند، به طور کلی انسان قابل تغییر است کسانی هم که خیلی هم تند هستند، می‌بینید که در یک دوره‌ای به گونه‌ای فکر می‌کردند و اکنون به گونه‌ای دیگر و حتی نقطه مقابل آن فکر که داشتند، فکر می‌کنند. واقعیت این است که انسان‌ها و شخیصت‌ها در هر مرحله‌ای و درجه‌ای که از فکر و اندیشه باشند، باز هم قابل تغییر هستند و با گفت‌وگو می‌توان تغییراتی در آنها ایجاد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید