سبزها و راست افراطی چگونه برنده انتخابات پارلمان اروپا

کدخبر: ۲۸۶۲۳۰
اقتصادنیوز:‌تغییر جنس دغدغه ها و نگرانی های شهروندان اتحادیه اروپا در سال های اخیر، آنها را به سمتی هدایت کرد که طی روزهای گذشته و در جریان انتخابات پارلمانی به احزاب سنتی پشت کرده و رای قابل توجهی را به نفع راست افراطی و سبزها به صندوق بیاندازند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، چند روزی است که مردم ۲۸ عضو اتحادیه اروپا درگیر یکی از سرنوشت سازترین انتخابات اتحادیه اند تا بلکه تکلیف ۷۵۱ کرسی پارلمان اروپا را برای پنج سال آینده مشخص کنند؛ پارلمانی که تصویب قوانین مرتبط با اتحادیه، انتخاب ریاست کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه، توزیع پست‌ها در کمیسیون مذکور و همچنین تأیید بودجه اتحادیه تنها چند مورد از مسئولیت‌های آن است.

دیروز دوشنبه ششم خردادماه بالاخره نتایج این انتخابات چند روزه و همچنین سرنوشت ۵۱۲ میلیون شهروند اتحادیه مشخص شد. در این میان آنچه توجه و در عین تعجب کنشگران سیاسی را برانگیخت، میزان مشارکت چشمگیر مردم اتحادیه در این انتخابات بود به طوری که ۵۱ درصد از واجدان شرایط رأی دادن، در آن شرکت کردند.

حضور مردم پای صندوق‌های رأی نه تنها نسبت به انتخابات پارلمان قبلی پررنگ‌تر بود و رشدی هشت درصدی را نشان می‌داد بلکه به باور ناظران، این بیشترین مشارکت اروپایی‌ها در دو دهه گذشته بوده است.

همان طور که پیشتر اشاره شد، سبزها از جمله گروه‌های برنده در انتخابات پارلمان اروپا بودند؛ احزابی حامی محیط زیست که بیشترین دغدغه آنها به تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین مربوط است. این گونه احزاب معمولاً در کشورهای توسعه یافته اهمیت بیشتر و به موازات آن قدرت مانور افزون‌تری نسبت به کشورهای در حال توسعه دارند.

بزرگترین پیروزی سبزها در انتخابات اخیر در آلمان رقم خورد به طوری که آنها توانستند محبوبیتی دو برابری نسبت به انتخابات گذشته کسب کنند. نکته جالب اینکه آنها با کسب ۲۰ درصد آرا، توانستند از سوسیال دموکرات جلو افتاده و پس از دموکرات مسیحی در جایگاه دوم قرار گیرند؛ نتیجه‌ای که تاکنون برای سبزها بی سابقه بوده است.

تنها آلمان نبود که در آن سبزها و گروه‌های طرفدار محیط زیست در جریان انتخابات نتیجه قابل قبولی کسب کردند. در کشورهای دیگر اتحادیه همچون ایرلند، فرانسه و غیره نیز می‌توان محبوبیت و حمایت‌های شهروندان را از سبزها آشکار مشاهده کرد.

نکته مهم دیگر انتخابات پارلمانی اخیر اروپا، افزایش حمایت شهروندان از احزاب راست افراطی بود. در سال‌های اخیر با وجود اینکه طیف گسترده‌ای از احزاب و جناح‌های سیاسی از جمله احزاب کمونیسم، سوسیالیسم، لیبرالیسم، دموکرات مسیحی، محافظه کار و غیره در اروپا فعال بوده‌اند اما نظاره گر تقویت پایگاه اجتماعی احزاب راست افراطی و قدرت یابی سیاسی روز افزون آنها هستیم.

این احزاب تندرو طی انتخابات اخیر نیز در کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، مجارستان و غیره مورد استقبال شهروندان قرار گرفتند. دیروز در فرانسه حزب راستگرای «جبهه ملی» به رهبری «مارین لوپن» حتی از «ائتلاف رنسانس» به رهبری «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور نیز پیشی گرفت.

جبهه ملی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور هم که در نهایت به پیروزی مکرون انجامید، تا مرحله نهایی پیش رفت و لوپن در مرحله دوم نزدیک به ۳۴ درصد آرا را کسب کرد. نارضایتی‌های داخلی نسبت به عملکرد مکرون و اعتراضات دامنه دار موسوم به «جلیقه زردها» در جریان این انتخابات راه را بیش از پیش برای قدرت گیری جبهه ملی هموار ساخت.

در آلمان نیز حزب راست افراطی «ای اف دی» (آلترناتیو برای آلمان) توانست ۱۰ درصد آرا را به دست آورد. پیروزی حزب راستگرای افراطی «لگا» به رهبری «ماتئو سالوینی» وزیر کشور ایتالیا و حزب حاکم «فیدز» به رهبری «ویکتور اوربان» نخست وزیر ملی گرای مجارستان از دیگر مصادیق محبوبیت احزاب عوام گرا در اروپا هستند.

موضوع دیگری که در جریان انتخابات پارلمانی اروپا، نگاه کارشناسان و ناظران بین المللی را به خود معطوف ساخت، برگزاری این انتخابات در بریتانیایی بود که در چند قدمی خروج قرار دارد.

هر چند تنش‌های داخلی و همچنین اختلافات لندن با سران اتحادیه در این زمینه باعث شده که تا کنون وعده برگزیت محقق نشود اما انتخابات دیروز و پیروزی حزب تازه تأسیس «برگزیت» به رهبری «نایجل فاراژ» از قاطعیت شهروندان این کشور برای خروج از پیکره اتحادیه حکایت می‌کرد؛ قدمی که به دنبال توافق با اتحادیه و یا بدون توافق بالاخره باید برداشته شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید