اختلاف بولتون و ترامپ درباره ایران برملا شد

کدخبر: ۲۸۶۶۱۷
مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی که از شکاف عمیق سیاست های واشنگتن درباره ایران حکایت دارد، گفت: سیاست رئیس جمهوری آمریکا درباره ایران تغییر حکومت نیست. من پیش از این مطالب زیادی گفتم اما سمت من اکنون مشاور است و تصمیم گیرنده نیستم. او (ترامپ) سیاست ها را تبیین می کند.
اختلاف بولتون و ترامپ درباره ایران برملا شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جان بولتون روز پنجشنبه این سخنان را در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز مطرح کرد و مدعی شد رئیس جمهوری آمریکا مصمم است که ایران و کره شمالی به سلاح هسته ای دست پیدا نکنند. "او بسیار آمادگی دارد تا با هر دو کشور مذاکره کند. "

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین در اظهاراتی ادعایی، ایران را در انفجار چند نفتکتش در خلیج فارس مقصر دانست و گفت: انتظار داریم کشورهایی که نفتکش ها متعلق به آنها بوده، نتیجه تحقیقاتشان را اعلام کنند. فکر نمی کنم درباره اینکه چه کسی این حملات را ترتیب داده، تردید وجود داشته باشد.

وی بدون اشاره به اقدامات تحریک آمیز واشنگتن در هفته های اخیر گفت: ما به طور روشن اعلام کردیم اگر شهروندان آمریکایی و تاسیسات این کشور تهدید شود، واکنش شدیدی نشان خواهیم داد.

آمریکا مدتی است که با هیاهوی و تغییر آرایش نظامی، ناوهای هواپیمابر خود را برای تحت فشار گذاشتن ایران، عازم منطقه کرده اما چون با ایستادگی ایران مقابل سیاست فشار حداکثری روبرو شده، به دنبال راهی است تا از طریق یک کشور میانجی، به این قائله پایان دهد.


دونالد ترامپ هفته گذشته در سفری به ژاپن در یک عقب نشینی آشکار اعلام کرد که به دنبال "تغییر حکومت" در ایران نیست.

او همچنین از تلاش‌های ژاپن برای گشودن مجرای ارتباطی با ایران استقبال کرد وافزود: "ایران با همین رهبران موقعیت تبدیل شدن به کشوری بزرگ را دارد. می‌خواهم به صراحت بگویم که ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم. ما به دنبال جلوگیری از تسلیحات هسته‌ای هستیم. "

ترامپ همچنین گفت: "من واقعاً فکر می‌کنم ایران به دنبال یک توافق است. به نظر من این نشان‌دهنده هوشمندی آنهاست و فکر می‌کنم احتمال تحقق این مساله وجود دارد. "
گزارش ها حاکی است که ترامپ و بولتون در رویکردهای خود در قبال ایران به‌شدت اختلاف دارند. روزنامه نیویورک‌تایمز چندی پیش گزارش داد ترامپ با اعلام موضع خود در قبال ایران، بولتون را از پرونده ایران کنار زده است.

در همین حال گزارش شده است که بولتون قرار است دو روز پیش از سفر رئیس جمهوری آمریکا به لندن سفر کند. او به دلیل سیاست های جنگ طلبانه اش مخالفان زیادی در انگلیس دارد و به همین دلیل جزئیات برنامه سفر او منتشر نشده است.

به گزارش ایرنا، اتحادیه آکسفورد وابسته به دانشگاه آکسفورد انگلیس اعلام کرد که بولتون قرار است روز شنبه 11 خرداد در این مکان سخنرانی کند. ساعت سخنرانی او 5 عصر اعلام‌شده اما به موضوع سخنرانی اشاره‌ای نشده است. این نشست، به حضور اعضاء اتحادیه محدود است و تأکید شده که شرکت‌کنندگان حتماً کارت عضویت خود را به همراه داشته باشند.

نشریه محلی دانشجویان دانشگاه آکسفورد به نام چرول در گزارشی بولتون را تهدید جدی برای جامعه بشریت خوانده و خواستار لغو سخنرانی او در اتحادیه آکسفورد شده است. این نشریه همچنین اعضاء اتحادیه آکسفورد را تشویق کرده تا به بهانه سخنرانی یک شخصیت راست‌گرا، خواستار استرداد حق اشتراک خود از این اتحادیه شوند.

رئیس‌جمهوری آمریکا و همسرش ملانیا به دعوت ملکه الیزابت انگلیس سیزدهم خرداد برای انجام سفری رسمی وارد لندن خواهند شد. گروه‌های ضد جنگ و کارزارهای تبلیغاتی مخالف ترامپ برای برگزاری تظاهرات اعتراضی در لندن اعلام آمادگی کرده و انتظار می رود که این حرکت اعتراضی با مشارکت بالایی روبرو شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید