مخالفت رئیس جامعه جراحان ایران با درمان رایگان بیمارستان های دولتی

کدخبر: ۲۸۶۸۵۶
اقتصادنیوز: رئیس انجمن جامعه جراحان ایران گفت: اگر بیمارستان های دولتی مردم را رایگان درمان کنند، تعرفه های پزشکی نیز معقول تر می شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ایرج فاضل روز شنبه در یک نشست خبری که در محل این انجمن برگزار شد، افزود: درمان جای آموزش را در بیمارستان‌های دولتی گرفته و معیارهای نظام سلامت نیز به هم خورده است و استاد بر اساس حقوقی که می‌گیرد، خدمات ارائه می‌دهد.

وی اظهار داشت: در حالی که بیمارستان‌های دولتی باید به کار آموزش بپردازند و اگر بیماران را رایگان درمان کنند، بیمارستان‌های خصوصی نیز کار خود را انجام داده و تعرفه‌ها معقول تر می‌شود.

بیمارستان‌های فرسوده

فاضل ادامه داد: در شرایط کنونی، بیمارستان‌های کشور در حال فرسوده شدن هستند و وسایلی که برای تشخیص و درمان در آنها بکار می‌رود، دچار خرابی یا کهنگی شده و جایگزینی ندارند.

وی هشدار داد: از نظر اقتصادی، بیمارستان‌های کشور به ورشکستگی نزدیک می‌شوند و دخالت هایی که در تعیین تعرفه‌ها می‌شود، درست نبوده و با اقتصاد امروز جامعه هماهنگی ندارد.

فاضل تاکید کرد: در گذشته به وفور تجهیزات پزشکی مانند رگ‌های مصنوعی برای انجام جراحی در بیمارستان ها وجود داشت اما اکنون بر اساس گزارش های موجود، این وسیله کمبود دارد و وسایل جدید را هم نمی‌توان تهیه کرد.

به گفته وی، شرایط اقتصادی باعث شده بسیاری از تجهیزات مصرفی جراحی گران شود و بیمارستان ها قادر به تهیه آنها نیستند.

واگذاری بخش‌های بیمارستان ها برای درآمدزایی

فاضل افزود: هم اکنون بسیاری از بیمارستان‌های دولتی برای درآمدزایی بخش‌هایی را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند، در حالی که مهمترین وظیفه این بیمارستان ها آموزش است که فدای درمان می‌شود و این عاقبت خوبی ندارد.

رئیس انجمن جامعه جراحان ایران اضافه کرد: بر اساس قانون باید تعرفه‌های پزشکی عادلانه باشد و نبود تعرفه واقعی بر مشکلات حوزه سلامت بیشتر دامن می‌زند.

فاصل اظهار داشت: در کشورهای مختلف رابطه مالی بین بیمار و پزشک وجود ندارد و بیمه ها وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند و در کشور ما بیمه‌ها ۶ ماه تا یک سال عقب ماندگی پرداخت به بیمارستان ها را دارند و اعتماد جامعه پزشکی و بیمار را نتوانسته اند جلب کنند.

وی ادامه داد: دولت نیز نباید در تعیین نرخ تعرفه‌ها زیاد دخالت کند و این دخالت ناهماهنگی در حوزه سلامت را به وجود می‌آورد.

فاضل با اشاره به رشد ۱۳ درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال جاری، تصریح کرد: این اقدام از سوی دولت باعث شد تا بخش خصوصی بتواند تعرفه تخت روز را تا ۲۵ درصد بالا ببرد و تا حدودی مانع از فلج شدن بیمارستان‌های خصوصی شده است، اما سایر بخش ها مانند آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها با این تعرفه‌ها نمی‌توانند خدمات باکیفیت ارائه دهند.

به گفته وی، باید فکر اساسی برای جلوگیری از فرسودگی تجهیزات پزشکی و ورشکستگی بیمارستان‌های کشور کرد.

جابر انصاری دبیر اجرایی چهل و سومین همایش جامعه جراحان ایران نیز در خصوص این همایشگفت: این همایش ۱۸ تا ۲۲ خرداد در سالن همایش های رازی برگزار می‌شود.

حوادث جاده‌ای سالانه ۳۵۰ هزار نفر را روانه بیمارستان می‌کند

وی افزود: با توجه به اینکه حوادث جاده‌ای جان ۱۹ هزار جوان را در سال و ۳۵۰ هزار نفر را روانه بیمارستان می‌کند، در همایش امسال به بحث تروما (صدمات ناشی از حوادث) توجه ویژه شده است و میزگردهایی در این زمینه برپا می‌شود.

جابر انصاری، درمان سرطان‌های شایع، ترومای سروگردن، استخوان، مغز و اعصاب و جراحی‌های عمومی را از دیگر محورهای مورد نظر در این همایش عنوان کرد.

وی اظهار داشت: این همایش دارای ۱۱ کارگاه آموزشی و ۹۸ میزگرد خواهد بود و ۴۰۳ مقاله در ۱۵ رشته پزشکی در آن ارائه می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید