۱۸۰۰ «ابرنواختر» جدید کشف شد + عکس

کدخبر: ۲۸۶۸۷۵
اقتصادنیوز: اخترشناسان در مطالعه اخیرشان با کمک تلسکوپ ۸.۲ متری سوبارو در هاوایی ۱۸۰۰ ابرنواختر جدید را که هشت میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارند را شناسایی کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اخترشناسان در جدیدترین مطالعه خود موفق به کشف ۱۸۰۰ ابرنواختر جدید در کهکشان‌های دور شده‌اند. پرجرم‌ترین ستاره‌های عالم، زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام ابرنواختر به پایان می‌برند؛ یک ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره در حال مرگ شروع به خاموش شدن می‌کند.

ابرنواختر‌ها نادرند؛ در کهکشان خودمان به‌طور میانگین در هر قرن یک یا دو ابرنواختر رخ می‌دهد که برخی از آن‌ها نیز در پس غبار کهکشان پنهان می‌شوند. آخرین ابرنواختر قطعی که در راه‌شیری دیده شد، ابرنواختر کپلر در سال ۱۶۰۴ میلادی بود. اما اخترشناسان، به‌خصوص رصدگران آماتور، تعداد بسیار بیشتری را در دیگر کهکشان‌ها یافته‌اند.

تلسکوپ سوبارو نام یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین تلسکوپ‌های نوری واقع در رصدخانه مونوکی است که در هاوایی قرار گرفته‌است.

این تلسکوپ متشکل از یک آیینه مقعر است که قطر آن ۸ متر و ۲۰ سانتیمتر است؛ تعداد زیادی دانشگاه ژاپنی در استفاده از این تلسکوپ که در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد شریک هستند. سنسور‌های تصویر CCD ساخته شده توسط شرکت هاماماتسو در تلسکوپ سوبارو و رصد خانه ملی ستاره‌شناسی ژاپن بکار گرفته شده‌اند.

یک تیم از محققان «مؤسسه کاولی» (Kavli Institute)، دانشگاه «توهوکو» (Tohoku University)، دانشگاه «کنن» (Konan University)، رصدخانه ملی نجوم ژاپن، دانشکده علوم دانشگاه «توکیو» (University of Tokyo) و دانشگاه «کیوتو» (Kyoto University) این یافته‌ها را در مجله Astronomical Society of Japan منتشر کردند.

یافته‌های جدیدی که به کمک تلسکوپ سوبارو به دست آمده به دانشمندان کمک می‌کند تا محاسبه گسترش جهان را با دقت بیشتری انجام دهند.

1800 «ابرنواختر» جدید کشف شد+عکس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید