پیشنهاد روسیه برای چاره‌جویی برای آینده برجام؛ سران با هم دیدار کنند!

کدخبر: ۲۸۷۲۸۹
اقتصادنیوز: معاون وزیر امورخارجه روسیه گفت که اکنون زمان مناسبی برای دیدار سران سیاسی در خصوص برجام و تصمیم گیری در مورد آن است.

به گزارش اقتصادنیوزبه نقل از ایرنا«سرگئی ریابکوف» در گفت و گویی تاکید کرد: به دلیل اقدام‌های آمریکا که آگاهانه و عامدانه مرتکب نقض فاحش] برجام [شد؛ یک نقض و عدم پایبندی فاحش به برجام و قطعنامۀ ۲۲۳۱ شورای امنیت و همچنین ماده ۲۵ منشور سازمان ملل. تمام این‌ها شامل رفتار نامعمول و بسیار مخرب و منفی این ابرقدرت است.

وی افزود: معتقدم شرکای اروپایی ما، آنهایی که همراه با ایران و ما برجام را به تصویب رساندند، در طی این یک سال پس از کناره‌گیری آمریکا عملکرد ضعیفی داشتند و این مقدمه تصمیم بسیار قابل درک دولت و رهبران ایران برای تعلیق اجرای بخشی از الزامات و تعهدات داوطلبانه و مورد توافق طرف ایرانی شد. ما کاملاً دلایل این اقدام را درک می‌کنیم. ما نیز مانند ایران فکر می‌کنیم در این برهه چالش‌برانگیز، کاری که اروپایی‌ها باید انجام دهند، تلاش متمرکز برای بازگرداندن تعادل به برجام و ارائه مشوق‌های بهتر به ایران برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای است.

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو آماده شرکت در نشست اعضای باقیمانده برجام در سطح وزرا در هر زمان و مکانی است، گفت: پیش‌تر اعلام کرده‌ایم که آماده‌ایم در این سطح در تهران حضور یابیم. در مورد محل و زمان نشست انعطاف‌پذیر هستیم. در هر محلی که برای دیگران مناسب باشد حاضر خواهیم شد. اما زمان مناسبی است که یک نشست مسئولانه در سطح رهبران سیاسی برگزار شود، تا در آن سران سیاسی یکدیگر را ملاقات کنند و به بحث و تصمیم‌گیری بپردازند.

ریابکوف در خصوص اینکه آیا برجام در مسیر مرگ و فروپاشی تدریجی هست یا نه، گفت: اکنون برجام تحت مراقبت ویژه است. این توافق زنده است، با این حال مساله و پرسش بزرگی است که آیا همه ما ایران، روسیه، اروپایی‌ها و چین قادر به حفظ برجام هستیم یا نه؟ من خطری فوری برای فروپاشی برجام نمی‌بینم، با این وجود، معتقدم که ریسک این واقعۀ مخرب و تأسف‌بار در حال حاضر حتی از دو یا سه ماه پیش بیشتر است. ما باید این روند را متوقف (و معکوس) کنیم و مسئولیت آن به عهدۀ همۀ ماست. هیچ عضو باقی مانده‌ای در برجام نیست که فقط او به خاطر اینکه چنین اتفاقی نیفتد، سرزنش شود. در عوض، افراد باید در وهله اول و پیش از هر چیز، اراده سیاسی خود را به اندازه‌ای متمرکز کنند تا بتواند برای قرار گرفتن در مسیر صحیح کافی باشد و اگر چنین اراده سیاسی وجود داشته باشد، تمام راه حل‌ها پیدا خواهند شد.

معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی در خصوص تحرک برخی عوامل در منطقه و کاخ سفید برای شعله‌ور کردن آتش جنگ میان ایران و آمریکا و واکنش احتمالی روسیه به این موضوع گفت: فکر نمی‌کنم گمانه‌زنی در خصوص واکنش کشورها به چنین جنگی کار درستی باشد. جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا صرفاً بدترین سناریوی موجود نیست، بلکه سناریویی فاجعه‌بار است، چرا که عواقب و ابعاد چنین اتفاقی قابل محاسبه نیست. من هم عقیده دارم عناصری «بسیار بی‌مسئولیت» در مناصب پرمسئولیت به هر دلیلی تصور می‌کنند که الان باید به ایران زور گفت حتی اگر نیاز به قدرت نظامی باشد. اما به اعتقاد من، این دیدگاه بسیار بسیار غلطی درباره شرایط فعلی و قاطعیت ایرانیان در دفاع از سرزمین خود و دفع متجاوزان بالقوه با ابزارهایی که در اختیار دارند، است.

** روسیه درباره تحریم‌ها با آمریکا مذاکره نمی‌کند

ریابکوف درباره استفاده آمریکا از تحریم‌ها در قبال کشورهای دیگر گفت: ما در روسیه این تصمیم را گرفته‌ایم که هرگز با آمریکا در مورد هیچیک از تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع کرده است مذاکره نکنیم. ما صرف نظر از هر چیزی، محکم روی موضع خود ایستاده‌ایم زیرا هر نشانه‌ای از ضعف فقط به آنها نشان خواهد داد که آنها باید فشار بیشتری وارد کنند. این استدلال پوسیده است. حتی پایتخت‌هایی که ادعا می‌کنند که با ما و شما دوستان خوبی هستند، می‌گویند که "ببینید فشار در نهایت نتیجه می‌دهد". ما باید به آنها ثابت کنیم که این گونه نیست.

وی به دیدار خود با سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد میان من و آقای عراقچی رابطه خوبی وجود دارد، ما بسیار خوب یکدیگر را درک می‌کنیم. حتی به جرأت می‌توان گفت دوست هستیم. ارتباط نزدیک ما از آغاز مشارکت من در مذاکراتی که به تصویب برجام انجامید تاکنون ادامه داشته است.

وی یادآورشد: در این برهه که به دلیل سیاست‌های برخی کشورها که قصد دارند ایران را از نظر سیاسی و اقتصادی مورد حمله قرار دهند و حتی به نظر می‌رسد معتقدند فشار نظامی نتیجه‌بخش خواهد بود، پرخطر است؛ در این زمان خاص، ارتباط ما حداقل برای طرف روس از اهمیت بیشتری برخوردار است. ما بحث‌های بسیار فشرده و متمرکزی داشته‌ایم و کوشیدیم رویکردها و ایده‌هایمان را مشخص کنیم، وضعیت را تحلیل کنیم و مسیرهای گوناگون پیش روی‌مان را تحلیل کنیم و ریسک‎‌های مربوط به آن را بسنجیم.

معاون وزیر امورخارجه روسیه توضیح داد که این تبادل نظر برای من بسیار سودمند بود. امیدوارم آقای عراقچی بتواند هرچه زودتر به مسکو بیاید، چرا که به باور ما این دیدارها یکی از عناصر اصلی تلاش‌های مشترک برای حفظ برجام است. حال زمانی که می‌پرسید چرا برجام پس از حفظ آن در این مدت بسیار کوتاه به نقطۀ مطمئنی نرسیده است، بر خلاف آنچه از یک دیپلمات انتظار دارید ساده و صریح به شما می‌گویم این به دلیل اقدامات یک کشور است، و آن کشور آمریکاست که آگاهانه و عامدانه مرتکب نقض فاحش] برجام [شد.

وی ادامه داد: ما واقعاً باور داریم تشکیل کمیسیون مشترک در اینخصوص گامی صحیح خواهد بود، چرا که ما باید تمام جنبه‌های وضعیت بحرانی کنونی که حول موضوع برجام ایجاد شده است، را بررسی کنیم و بکوشیم تا حداقل ابتدا به ساکن معیارها و عناصر نقشۀ راه پایانی پیش روی ما ارائه شود؛ اینکه چگونه باید از این بحران عبور کرد تا برجام حفظ شود. فکر می‌کنم دیگران تمایلی] به تشکیل کمیسیون [ندارند یا مردد هستند و پیش از ملاقات اخیرم با آقای عراقچی توانستم با دیگران گفتگوهایی داشته باشم. آنها علاقه خاصی] به تشکیل کمیسیون یاد شده را ندارند.

به گفته وی، ما هنوز معتقدیم این راه درست است. همچنین معتقدم، سطح سیاسی تعاملات در سطح وزیران نهایتاً بسیار مناسب برای تشکیل یک کمیسیون مشترک است که در آن گرد هم آییم، تا اینکه نه تنها یک پیام سیاسی قدرتمند بفرستیم، بلکه به ترتیبات ویژه‌ای در مورد اینکه در شرایط فعلی چه کنیم، برسیم. روسیه آمادۀ شرکت در این نشست وزیران است. پیش‌تر اعلام کرده‌ایم که آماده‌ایم در این سطح در تهران حضور یابیم.

وی توضیح دادکه جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا صرفاً بدترین سناریوی موجود نیست، بلکه سناریویی فاجعه‌بار است، چرا که عواقب و ابعاد چنین اتفاقی قابل محاسبه نیست. من هم عقیده دارم عناصری «بسیار بی‌مسئولیت» در مناصب پرمسئولیت حضور دارند که به هر دلیلی تصور می‌کنند اکنون زمانی است که باید به ایران بیش از گذشته زور گفت، حتی اگر به قدرت نظامی نیاز باشد.

و بسیار اشتباه است که فکر کنیم که همه چیز در جهان و بخصوص در این نقطه خاص از جهان را می‌توان با ابزارهای نظامی خشن یا استفاده از قدرت نظامی یا تهدید حل و فصل کرد زیرا هر دو این موارد به یک اندازه در تضاد با قوانین بین المللی قرار دارند.

وی به پیشنهاد امضای پیمان عدم تعرض توسط ایران اشاره کرد و گفت: ایده امضای پیمان عدم تعرض بین کشورهای خلیج فارس ایده بسیار خوبی است. این ایده در راستای همان اصولی است که من سعی کردم توضیح بدهم. این چارچوب و مفهومی است که حداقل مانع از استفاده خودسرانه از قابلیت‌ها می‌شود، بدون اینکه به خود شما یادآوری کند که یک چیزی بر اساس این پیمان، بسیار اشتباه است.

ریابکوف یادآورشد که البته هر پیمانی ممکن است به هم بخورد، کما اینکه در موارد اخیر شاهد این موضوع بودیم. اما بهتر است چنین پیمانی را داشته باشیم تا اینکه دچار هرج و مرج شویم. بنابراین هر چقدر همکاران ایرانی ما بتوانند این پیشنهاد را بیشتر مطرح کنند بهتر است؛ هر چقدر این پیشنهاد بیشتر در میان کشورهای خلیج فارس و فراتر از آن مطرح شود و از کشورها دعوت شود آن را مورد بررسی قرار دهند، به نظر من بهتر است. بنابراین شما نشان می‌دهید که برای وضعیت ویرانگری که متأسفانه در برخی مناطق حاکم است، یک آلترناتیو سیاسی مثبت دارید.

وی افزود: عجیب است که آمریکا از اساس مخالف برابری کشورها در بحث حق حاکمیت است.] آمریکا [کشوری است که رونق و موفقیت خود را مدیون اصل آزادی فردی و تثبیت حقوق افراد می‌داند. این کشور برابری کشورهای را در عرصه بین‌الملل محکوم می‌کند، گویی که همه باید دنبال آمریکا راه بیفتند، چون آمریکا معتقد است که آن چیز درست است. می‌دانم که این موضوع اصولی برای بسیاری] از کشورها [است که آلترناتیوهای را برای چنین رفتاری نشان دهند. می دانم که شرایط برای ایستادگی ایران بسیار سخت است. همچنین می‌دانم وسوسه‌ای نیز وجود دارد که می‌گوید، خب بیایید مسیر دیگری برویم تا ببینیم چه می‌شود. اما این بدان معنی است که شما بازیچه دستان ویرانگرترین نیروها خواهید شد که الان در عرصه بین‌الملل موجود هستند. ما در روسیه این تصمیم را گرفته‌ایم که هرگز با آمریکا در مورد هیچیک از تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع کرده است مذاکره نکنیم.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما برای بهبود و تقویت روابط خود ایران و چندبعدی کردن آن در حوزه‌های مختلف بسیار کند هستیم اما ما در روسیه خود را کاملاً متعهد به این مساله می‌دانیم. ابزارها و مکانیسم‌هایی وجود دارند مثل کمیسیون‌های بین دولتی، گروههای کاری و گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور و همینطور مکانیسمی برای دور زدن سو استفاده از دلار توسط آمریکا و غیره وجود دارد.

ریابکوف ادامه داد: در سال‌های اخیر در زمینه حجم تجارت با ایران و شمار پروژه‌ها خیلی خوب رشد داشتیم و این غیرقابل انکار است. ما می‌توانیم کارهای بسیار بیشتری انجام دهیم. این یکی از حوزه‌هایی است که ما در آن کم کار کرده ایم. ما مصمم هستیم که این امر را بهبود بخشیم. من انتقادات را می‌پذیرم که در این حوزه کند هستیم اما هرگز این انتقاد را نمی‌پذیرم که اوضاع اینگونه باقی خواهد ماند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید