شکاف احزاب و فساد مالی رقم زد؛

نتانیاهو در آستانه حذف از صحنه سیاست

کدخبر: ۲۸۸۱۲۵
اقتصادنیوز؛ با ناکامی بنیامین نتانیاهو در تشکیل کابینه همراه با جنجالی شدن پرونده فساد مالی، وی اکنون با خطر حذف از صحنه سیاسی و گرفتاری در یک باتلاق عمیق مواجه کرده است.
نتانیاهو در آستانه حذف از صحنه سیاست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ پارلمان اسرائیل در تاریخ هشتم خرداد تصمیم گرفت تا انتخابات پارلمانی این رژیم را در تاریخ ۲۶ شهریور در سرزمین های اشغالی تکرار کند؛ این تصمیم به دنبال اختلاف های عمیق میان مهره های قدرت در سرزمین های اشغالی رخ داد، زمانی که مهلت ۴۲ روزه نتانیاهو برای تشکیل کابینه اسرائیل پایان یافت و احزاب راست افراطی برای تشکیل ائتلاف به نتیجه نرسیدند.

"آویگدور لیبرمن" رهبر حزب "اسرائیل خانه ما" برای ورود به ائتلاف نتانیاهو مشکلاتی را با اتحاد احزاب ارتدوکس بر سر سربازی اجباری دانشجویان علوم دینی یهود داشت؛ وی معتقد است که دانشجویان علوم دینی یهود نیز مانند دیگر افراد جامعه یهود باید خدمت سربازی را بگذرانند در حالیکه ارتدوکس ها خواهان معافیت این قشر هستند.

همزمان با وجود چنین اختلافات عمیق و ریشه دار در میان احزاب دست راستی و تحولی چشمگیر در لایه های سیاسی اسرائیل، نخست وزیر این رژیم درگیر پرونده های فساد مالی خود نیز است. نتانیاهو در طول این مدت سعی داشته خود را از این باتلاق عمیق که خود ایجاد کرده بیرون بکشد؛ وی پیش از انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی وعده داده بود، در صورت رسیدن مجدد به قدرت، در برابر احکام دادستانی اسرائیل مصونیتی برای خود ایجاد نکند.

با این حال پس از کسب اکثریت آرا توسط حزب لیکود در انتخابات پارلمانی، وی سعی داشت این اقدام را انجام دهد و با ارائه طرحی به کنست برای خود در برابر محکومیت های دادستانی مصونیت هایی را ایجاد کند. همچنین اخیرا گزارش هایی منتشر شده که وی با کمک تیم وکلای خود باز هم سعی دارد، حضور در جلسه اعلام جرم را به تعویق بیاندازد.

نتانیاهو متهم است که در پرونده موسوم به ۱۰۰۰، هدایای گران قیمت و پول از تاجران صهیونیست دریافت کرده است. همچنین در دیگر پرونده‌ها نیز نخست وزیر رژیم صهیونیستی متهم به تبانی با برخی از رسانه‌ها برای پوشش چهره مقبول‌تری از وی در افکار عمومی، است.

به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، دفتر "آویخای مندلبیت" دادستان کل اسراییل تا فردا ۲۰ خرداد به نتانیاهو فرصت داده تا حضور خود در جلسه استماع پرونده های جرم را اعلام کند. جلسه های دادگاه وی در روزهای ۱۰ و ۱۱ مهر برگزار خواهد شد و دادستانی دیگر تعویق برای حضور در جلسه استماع وی را نمی پذیرد. ماه گذشته میلادی مندلبیت پذیرفته بود تا جلسه استماع را از تاریخ ۱۹ تیر به مهر ماه موکول کند.

اگر نتانیاهو حضور خود را تا روز دوشنبه در دادگاه تایید نکند، اعلام جرم علیه وی می تواند زودتر از موعد مقرر اعلام شود و این آغاز راه برای پایان عمر سیاسی "بی بی" خواهد بود.

برخی از تحلیلگران معتقدند که نتانیاهو با فریب و نیرنگ باعث برگزاری انتخابات مجدد شده تا در دور بعدی با قدرت بیشتر بتواند ائتلاف تشکیل دهد و حتی دیگر نیازی به حزب لیبرمن وزیر جنگ سابق اسراییل برای ائتلاف نیز نداشته باشد.

"بنی گانتس" و "یائیر لاپید" مرد اول و دوم حزب میانه رو "آبی و سفید" در انتخابات پارلمانی اسرائیل رقیب حزب نتانیاهو بودند. این حزب احتمال دارد در انتخابات مجدد که در ۲۶ شهریور ماه برگزار خواهد شد، بتواند اکثریت آرا را به دست آورد.

روند فعلی پرونده های فساد وی و تشکیل بلوک چپ و میانه رو در سرزمین های اشغالی برای سرنگونی نتانیاهو، او را بیشتر در این باتلاق عمیق فرو می برد. وی با حضور در جلسه های اعلام جرم علیه خود احتمالا آرا مربوط به حزب خود را از دست خواهد داد.

انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی در تاریخ 20 فروردین برگزار شده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید