ثبت شش هزار طلاق صوری برای دریافت مستمری !

کدخبر: ۲۸۸۲۷۵
اقتصاد نیوز:مدیرکل امور فنی و مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی از ثبت ۶ هزار طلاق صوری برای دریافت مستمری خبر داد.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایلنا،چند روز پیش خبری از قول «محمدحسن زدا»، سرپرست سازمان تامین اجتماعی منتشر شد: طلاق صوری می‌گیرند تا مستمری دریافت کنند. دختران جوان به عقد مستمری‌بگیران مسن سازمان تامین اجتماعی درمی‌آیند تا پس از فوت همسر، مستمری‌اش را دریافت کنند.

سیدمحمدعلی جنانی:

*سازمان تامین اجتماعی از دفتر مقام معظم رهبری و دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد پدیده طلاق صوری زنان برای دریافت مستمری پدر استفتا گرفته است. دفاتر مراجع اعلام کردند که اگر این کار اگر به قصد تقلب در قانون انجام شود، فعل حرام محسوب می‌شود. پس این افراد برای دریافت مستمری فعل حرام مرتکب می‌شوند.

* بر همین اساس کارگروه‌هایی را تشکیل دادیم تا طلاق‌های صوری را رصد کنیم تا از مواردی که مستند بر اطلاعات دقیق است، جلوگیری کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم طلاق‌های صوری برای دریافت مستمری ادامه پیدا کنند.

* طلاق‌های صوری ریشه در قانون حمایت از خانواده مصوب اسفند سال ۹۱ دارد. از اوایل سال ۹۲ هم که قانون اجرایی شد، اگر دختری پدر مستمری‌بگیرش را از دست داده باشد و دو شرطِ شاغل نبودن یا در رابطه شرعی و قانونی بودن با یک مرد را در مقام همسر نداشته باشد، این دختر یا زن می‌تواند مستمری پدرش را دریافت کند.

* حالا ممکن است که زنی که پدرش را از دست داده و همسری دارد به صورت صوری از وی جدا شود تا مستمری‌ پدرش را که در دوران مجردی‌اش دریافت می‌کرد، بار دیگر دریافت کند. این افراد چون صوری جدا شده‌اند، زندگی‌شان را از هم جدا نکرده‌اند و همچنان زیر یک سقف زندگی می‌کنند. یا اینکه در محضر صیغه ۹۹ ساله می‌خوانند. به همین خاطر است که ما می‌گوییم این تقلب در قانون است و مراجع هم به همین خاطر آن را فعل حرام می‌نامند.

* (با بیان اینکه قانون حمایت از خانواده، همانطور که از نامش برمی‌آید، از زوجین حمایت می‌کند و البته پشتوانه حمایتی آن از جنس مونث قوی است تا جایی که پیشگیری از طلاق را دشوار می‌کند): قانونگذار چون زن را آسیب‌پذیر می‌داند، حمایت‌هایی از وی کرده است که همین حمایت‌ها سرمنشاء سوءاستفاده از سازمان تامین اجتماعی شده است.

* از سویی اینگونه طلاق‌ها (طلاق‌های صوری) آماری کلی طلاق را در کشور بالا می‌برند. بالا رفتن شاخص یک ناهنجاری، قبح آن را در جامعه می‌ریزد؛ تا جایی که بسیاری دیگر هم می‌گویند: «طلاق مد شده!» از این رو به تقلید از سایرین و بدون اینکه واقعا بدانند طلاق‌های صوری آمار طلاق را بالا برده، تن به از هم پاشیدن زندگی‌شان می‌دهند.

* باید به طلاق‌های صوری یا ترک‌ کارهای صوری نه بگوییم و محکم جلوی آنها بایستیم. مگر می‌شود که کسی را تشویق کنیم با ترک کارش حقوق آماده بگیرد؟ پرداخت این حقوق‌ها برای صندوق‌های بیمه‌ای بسیار خطرناک است؛ چراکه منابع صندوق‌های بیمه‌ای صرف تشویق به یک فعل حرام (طلاق صوری) می‌شود؛ آنهم در شرایطی که نگران عدم ازدواج جوانان، گسست خانواده‌ها و بین رفتن استحکام خانواده‌ها هستیم.

در حال حاضر من آماری در این زمینه نداریم اما به نقل از شخصی که نمی‌توانم مستقلا آن را تایید یا رد کنم، تا سال ۹۴، ۶ هزار طلاق صوری به سازمان تامین اجتماعی گزارش شده است

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید