هدف ارتش مخفی آمریکا در شبکه‌های اجتماعی

کدخبر: ۲۸۸۳۵۴
​اقتصاد نیوز:یکی از سایت‌های تحلیلی آمریکایی از شبکه‌ای مخفی در توئیتر خبر داده که با نشر اکاذیب بر علیه جمهوری اسلامی، به دنبال تحقق اهداف آمریکا است.
هدف ارتش مخفی آمریکا در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، دشمنان جمهوری اسلامی همواره نشان داده‌اند که برای آسیب رساندن به نظام مقدس ایران از هیچ راهی دریغ نخواهند کرد، در روزگاری که انقلاب اسلامی ایران تازه به پیروزی رسیده بود، دشمن اسلام با به شهادت رساندن مهره‌های کلیدی انقلاب و سپس جنگ تحمیلی ۸ ساله، تمام تلاش خود را برای به زانو درآوردن این انقلاب شکوه‌مند به کار گرفت، اما جوانان مخلص آن روز خود را مقابل توپ و گلوله دشمن قرار دادند تا وجبی از این خاک مقدس به تاراج نرود، بعد از آن روز‌ها ترور نخبگان ادامه پیدا کرد، اما زمانی که دشمنان خود را در مقابله با جمهوری اسلامی ناتوان دیدند، راهی جدید پیش گرفتند، جنگ خونین تبدیل به جنگ نرم شد، مبارزه‌ای که در آن جسم طرف مقابل را نه، بلکه اعتقادهایش را نشانه می‌روند تا او را از پای درآورند.

امروزه شبکه‌های تلویزیونی، شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های هوشمند در هر لحظه و هر مکانی به سرباز خط اول جنگ نرم تبدیل شده‌اند. در سال‌های اخیر همه ما اثرات و قدرت‌های پنهان شبکه‌های مجازی را به چشم دیده‌ایم، دنیای باز و بدون حساب و کتابی که هر کسی می‌تواند به دروغ یا راست، مطالب دلخواه خود را در آن منتشر کند و دل و اعتقاد مخاطبانش را تحت تاثیر قرار دهد. شبکه‌های مجازی که گاه با قدرت خود سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری یک کشور را تغییر داده، فرد بی‌گناهی را با تهمت‌های بی‌اساس از جامعه ترد کرده و گاه افرادی شیاد و دروغگو را بر مسند قدرت نشانده‌اند.

شیطان بزرگ دایه‌دار جنگ نرم

آمریکا در جنگ نرم رقیب شماره یک به شمار می‌آید، تفکری که علاقه دارد تا جهان را به دلخواه خود هدایت کند و همه باید از او اطاعت کنند، این کشور که خود مرجع مطرح‌ترین شبکه‌های مجازی است، بار‌ها از این ظرفیت برای رسیدن به اهداف خود بهره برده، نمونه واضح آن فروش اطلاعات خصوصی کاربران فیسبوک به موسسه تحلیلی کمبریج آنالیتیکا که سرانجام آن، کمک به پیروزی فردی مانند ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا بود. در همان سال بود که ارتش نامرئی ترامپ (تصویر زیر) در فضای مجازی با تطهیر این شخص و انتشار مطالب کذب، از وی کهنه سرباز نجات بخش آمریکا ساختند و سعی بر این داشتند که این شخصیت‌سازی را در ذهن مخاطبان خود تثبیت کنند.

شبکه اجتماعی آمریکایی در جهت اهداف آمریکایی

بارها در شبکه‌های مجازی مطالب دروغ یا نادرستی را در مورد جمهوری اسلامی ایران شنیده‌ایم، مطالبی که کاربران بدون بررسی صحت آن به آسانی آب خوردن در این فضا دست به دست می‌کنند و هدف‌گذاری آن هم تغییر در نگاه مثبت مردم به نظام اسلامی است. ارتش مخفی شبکه مجازی تنها مخصوص ترامپ و پیروزی وی در انتخابات آمریکا نیست، این ارتش مخفی در جهت اهداف دشمنان در بسیاری از کشورها فعال هستند و تیشه به ریشه قهرمانانی می‌زنند که در مقابل این ابرقدرت پوشالی ایستادگی می‌کنند.

به تازگی یکی از سایت‌های تحلیلی آمریکایی، از شبکه‌ای مخفی زیر نظر دولت آمریکا پرده‌برداری کرده که به دنبال تغییر حکومت فعلی ایران هستند، بر اساس گزارش این سایت، این شبکه در توئیتر فعال بوده و از صدها حساب‌ کاربری جعلی تشکیل شده است که با هدفی مشخص پیام‌های ضد جمهوری اسلامی ایران را در این شبکه اجتماعی منتشر می‌کند.

به گفته تحلیل‌گران این سایت، همزمان با آنکه ترامپ در سخنرانی‌ها و تصمیمات سیاسی‌اش به دنبال مقابله و توهین به نظام جمهوری اسلامی ایران است، این گروه مخفی نیز در شبکه‌ اجتماعی توئیتر پیام‌های مشابه را به نظام، دولت و مردم ایران نسبت می‌دهند. این شبکه (ارتش) مخفی دارای بیش از چهارصد حساب کاربری مختلف است که از افراد واقعی، ربات‌های توئیتری و حساب‌های سایبورگ (حساب‌های کاربری با مدیریت انسان‌ها و دارای برخی ویژگی‌ها برای انتشار اخبار سریع گسترده) تشکیل شده که به‌ طور مداوم پیام‌های دروغین و شایعات خلاف واقع را علیه جمهوری اسلامی منتشر می‌کند تا ایده‌های فاسد خود را در ذهن مخاطبان ایرانی بکارند. نکته جالب آن است که بسیاری از این حساب‌های کاربری حمایت خود را از گروه تروریستی و جنگ طلب مجاهدین خلق اعلام کرده و این گروه را جایگزین مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران می‌دانند! همچنین این حساب‌ها غالبا از ایرانیان مقیم آمریکا به دلیل دفاع از مقامات دینی و سیاست‌های جمهوری اسلامی، انتقاد کرده و این گروه مستقل را مورد هجمه قرار می‌دهند.

مقدار فعالیت و تعیین میزان تاثیر‌گذاری این گروه دشوار است، اما اطلاعات منتشر شده از سوی جف گلدبرگ، یکی از محققان مستقل فضای مجازی، نشان می‌دهد که این حساب‌ها بیش از ۵ میلیون توئیت با محتوای هدف‌مند برای بیش از ۵۰۰ هزار فالوور خود ارسال کرده‌اند. گلدبرگ اعلام کرده است که علاقه خاصی به مسائل ژئوپلیتیک ایران ندارد و در زمانی که در حال بررسی کمپین‌های هدف‌دار سیاسی در فضای مجازی بوده، متوجه این گروه مخفی سیاسی شده است.

همچنین به جز این حساب‌های کاربری، ۷۵ اکانت دیگر توسط بن دکر که سرپرست موسسه Memetica فعال در حوزه بررسی فناوری و رسانه است، کشف شده که موضوع پیام‌های هدف‌دار آن‌ها در مورد تغییر حکومت در ایران و انتقاد از ایرانیان مقیم آمریکا بوده است. بن دکر می‌گوید: "با بررسی این حساب‌های کاربری به این پی‌می‌بریم که آن‌ها واقعی نیستند." بن دکر همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که این حساب‌های کاربری به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته به فعالیت مشغول‌اند و توانسته‌اند فالوور بسیار زیادی (حدود ۱۲۵ هزار نفر) را تنها در هفته آخر فوریه جذب کنند.

اما نکته مهم ماجرا آن است که فعالیت چنین گروه‌های هدف‌داری به صراحت برخلاف قوانین توئیتر بوده، اما تاکنون مدیران این شبکه اجتماعی هچ اقدام تاثیرگذاری انجام نداده‌اند. این شبکه به صورت ترکیبی از حساب‌های کاربری مختلفی تشکیل شده و به همین دلیل تشخیص آن که کدام حساب قانونی، کدام ربات و کدام سایبورگ است را دشوار می‌کند. اما برخی از حساب‌ها از الگو‌هایی که متخصصان قادر به شناسایی آن هستند، استفاده می‌کنند، پنج حساب‌کاربری برجسته این شبکه، در چند سال اخیر، هزاران پیام ارسال کرده‌اند، به طوری که میانگین پیام‌ها به روزی ۱۰۰ عدد می‌رسد، چنین حساب‌هایی به طور معمول ساختگی بوده، اما تنها به دلیل سرعت ارسال پیام بالا نمی‌توان یک حساب را غیرقانونی اعلام کرد.

البته جف گلدبرگ سرنخ‌هایی پیدا کرده است که هماهنگی کار این شبکه را نمایان می‌کند، تعداد پیام‌ها به‌علاوه افراد دنبال کننده و همچنین ریتوئیت مداوم پیام‌ها و به طور کلی فعل و انفعالات این افراد، همگی نشان دهنده ارتباط این حساب‌های کاربری با یکدیگر است. البته توئیتر با افزایش اعتراضات، بخشی از حساب‌های کاربری ساختگی ایرانی در این شبکه اجتماعی را حذف کرد که شامل تعداد کمی از حساب‌های کاربری این شبکه مخفی بود، اما هنوز هم صد‌ها نفر به صورت همزمان در حال فعالیت در توئیتر هستند.

به طور واضح مشخص نیست که چه کسی پشت این گروه قرار دارد، اما حمایت آن‌ها از سازمان مجاهدین خلق و شخص مریم رجوی، تا حدودی واقعیت ماجرا را نمایان می‌کند. این حساب‌ها به صورت مداوم برای تغییر حکومت در ایران تبلیغ می‌کنند و با انتشار پیام‌های هدف‌مند و دروغ به دنبال آسیب زدن به چهره جمهوری اسلامی هستند. البته این اتفاق تنها در شبکه اجتماعی توئیتر رخ نداده است، شورا ملی مقاومت ایران که یکی از زیر شاخه‌های سازمان مجاهدین خلق است، پیش‌تر در فیسبوک نیز با ایجاد حساب‌های کاربری مختلف، کمپین‌های تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی به ریاست سهیلا علیقلی مایلزاده شکل داده بود که واکنش سایت‌های خبری آمریکایی همچون دیلی‌بست را به همراه داشت.

حتی خود عناصر سازمان مجاهدین خلق نیز پیش‌تر در مورد اینکه چگونه حساب‌های کاربری را برای رسیدن به اهداف خود ایجاد و مدیریت می‌کنند، صحبت کرده بودند.

وظیفه ما چیست؟

اگر نگاهی به توئیتر بندازیم با محیطی سیاسی پر از دروغ و افترا مواجه هستیم، این‌ها همان ارتش مخفی آمریکایی هستند که با شبکه‌های اجتماعی آمریکایی به دنبال ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران هستند. در اینستاگرام شرایط متفاوت است، اینستاگرام به ویترین ابتذال تبدیل شده، جایی که دختران و پسران ما با الگو بردای از غربی‌ها به دنبال خودنمایی هستند، جایی که پول و شهوت به یک ارزش برای بزرگی تبدیل شده، جایی که اگر اندام زیباتری داشته باشی یا اتومبیل لاکچری پدرت زیر پایت باشد، فالوورهای بیشتری خواهی داشت! جایی که صفحات علمی سخنان مخالفان اسلام را به عنوان "دانشمند" منتشر کرده و صفحات طنز تنها به دنبال انتشار مطالب به اصطلاح خنده‌دار جنسی هستند.

باید آگاه باشیم، هر حرف دروغی را باور نکرده و به جست‌و‌جوی حقیقت ماجرا برویم، باید جواب دروغ را با واقعیت داد، باید تهمت را با صداقت در هم شکست تا ارتش مخفی بداند ما نیز سپاهی مخلص داریم که به دنبال روشن شدن حقیقت است. تعصب کورکورانه ممنوع، جناح‌بندی ممنوع، حقیقت، حقیقت است؛ حتی اگر برخلاف میل ما باشد. اگر تا دیروز فردی مورد اعتماد ما بود، اما امروز راه را اشتباه رفت، به دنبال بهانه و تطهیر وی نگردیم و در انتخاب‌های بعدیمان صد‌ها برابر بیشتر دقت کنیم. باید در میدان جنگ باشیم، میدان جنگی که بیش از جنگ ۸ ساله دفاع مقدس دهه ۶۰ قربانی گرفته و اثرگذارتر است، جنگی که اعتقاد پدران و مادران آینده ایران اسلامی را هدف قرار داده، جوانانی که با اعتقادات خود فرزند تربیت خواهند کرد و آینده اسلام، ایران و جهان را خواهند ساخت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید