تاثیرات سیگار الکترونیک برای قلب

کدخبر: ۲۸۸۴۵۱
اقتصادنیوز: گرچه سیگار الکترونیک، جایگزینی برای افراد سیگاری است، اما سلامتی قلب را تهدید می کند. برای اینکه با خطرات سیگار الکترونیک آشنا شوید، این مطلب را بخوانید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز و بر اساس مطالعه ای که به تازگی انجام شده، مایع آروماتیک موجود در سیگار های الکترونیک، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را از طریق استنشاق افزایش می دهد. سیگار الکترونیک سال 2006 برای نخستین بار به عنوان جایگزین سیگار، برای ترک آن و کمک به افراد سیگاری وارد بازار اروپا شد. با این حال سازمان بهداشت جهانی در سال 2008 نسبت به استفاده آن هشدار داد و اعلام کرد که محققان ما هنوز به دلایل متقاعد کننده ای برای استفاده از سیگار الکترونیک و کمک به فرایند ترک سیگار، دست پیدا نکرده اند و باید نسبت به آن محتاط عمل کرد.

امروز مطالعه ای جدید از که از سوی محققان دانشگاه پزشکی استنفورد انجام شده، از هشدار سازمان جهانی سلامت دفاع می کند. بر اساس این مطالعه، مایع آروماتیکی که از سیگار های الکترونیک استنشاق می شود، عملکرد سیستم قلبی و عروقی را تحت تاثیر قرار می دهد. این محققان در مطالعه خود در واقع تاثیر مایع آروماتیک موجود در این سیگار ها را بررسی و مطالعه کرده اند و دریافته اند که چگونه به DNA آسیب وارد می کند. میزان خطر در این نوع محصول بسته به نوع آروما متفوت است، اما به طور خاص بر اساس شواهد به دست آمده از این مطالعه ، آرومای دارچین و منتول به کار رفته در این محصولات بیش از همه برای سلامتی مضر است.

جوزف وو، مسئول موسسه قلب و عروق دانشگاه استنفورد، در این باره می گوید :" تا کنون اطلاعاتی از این که مایع آروماتیک به کار رفته در سیگار خای الکترونیک چکونه بر سلول های انسانی تاثیر می گذارند، به دست نیامده اما تاکید می کنیم که سیگار های الکترونیک جایگزین امنی برای ترک سیکگار در افراد سیگاری نیست و خطرات خاص خودش را دارد."

در واقع در حالی که بر خی مطالعات نشان می دهند سیگار های الکترونیک مواد سرطان زای کمتری نسبت به سیگار های معمولی دارد، اما نباید از خطرات و عوارض جانبی آن ها غافل شد. محققان می گویند با بررسی های انجام شده،  به این نتیجه رسیده ایم که مایع آروماتیک به کار رفته در سیگار های الکترونیک، باعث تغییرات سلول های اندوتلیال (لایه درون‌رگی) می شود،آسیبی مشابه آنچه در افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی دیده می شود.

مطلب پیشنهادی

راهکارهای کاهش صدای آزاردهنده کولر

راهکارهای کاهش صدای آزاردهنده کولر

محققان در این مطالعه تاثیر 6 آرومای رایج به کار رفته در سیگار های الکترونیک را شامل تنباکو، میوه، وانیل، کارامل، دارچین و منتول، از 0.6 میلی گرم تا 18 میلی گرم بررسی کرده اند. آن ها به این نتیجه رسیده اند که از میان این آروما ها، دو آرومی دارچین و منتول، با وجود اینکه نیکوتین وارد بدن نمی کنند، اما بیشترین تاثیر را بر سلول ها می گذارند و به طور قابل توجهی باعث تغییر سلول انسانی می شوند.

به غیر از این، محققان با بررسی سطح نیکوتین در خون افراد سیگاری و افرادی که از سیگار الکترونیک استفاده می کنند، دریافتند که سطح نیکوتین در خون هر دو گروه مشابه است. به همین دلیل محققان نسبت به فریبنده بودن تبلیغات سیگار الکترونیک به مصرف کنندگان هشدار می دهند.

دکتر جوزف وو درباره علت این امر می گوید :" در هنگام استفاده از سیگار سنتی، تعداد نخ سیگار مصرف شده مشخص است، در حالی که افراد ایده ای درباره میزان مصرف سیگار های الکترونیک ندارند و فریب می خورند. " او ادامه همچنین می دهد :" به همین دلیل است که افراد با مصرف سیگار النرونیک در یک بازه زمانی کوتاه، بدن خود را در معرض نیکوتین بیشتری قرار می دهند که این مواد شیمیایی در بدن به گردش در می آید و سلامت قلب و عروق آن ها را تهدید می کند."

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید