گربه رقصانی دولت ترامپ به اینستکس رسید

کدخبر: ۲۸۸۵۲۰
اقتصادنیوز: واشنگتن در ادامه مواضع سینوسی خود در قبال تهران، کانال مالی و تجاری ایران و اروپا را هدف قرار داده است تا با ناکارآمد ساختن آن، جمهوری اسلامی ایران را به سمت و سوی مورد نظر خود یعنی مذاکره بر سر توافق هسته‌ای جدید سوق دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مقامات کاخ سفید از «دونالد ترامپ» گرفته تا اعوان و انصار وی در کابینه و وزارت امور خارجه اینک صریح‌تر از هر زمان دیگر هدف نهایی خود از اعمال فشار مضاعف بر جمهوری اسلامی را عنوان و تکرار می‌کنند؛ دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران.

یکی از موضوعات طنز سیاسی که مخالفان ترامپ برای کوبیدن سیاست خارجی وی به صورت ویژه بر آن انگشت گذاشته‌اند، خروج دولت وی از برجام و تلاش‌های بی حد و حصر برای کشیدن مسؤولان ایران پای میز مذاکره است.

ترامپ مدعی است می‌خواهد به قراردادی برسد که مانعی جدی را پیش روی ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای ایجاد کند؛ توافقی با مشارکت متحدان و نظارت بین المللی که امنیت را در خاورمیانه و جهان برقرار سازد. مخالفان و منتقدان سرسخت رئیس جمهوری آمریکا می‌گویند برجام دقیقاً همان چیزی بود که ترامپ از آن سخن می‌گوید اما صرفاً به دلیل انعقاد توافق هسته‌ای در دوره سلف دموکرات، هزینه و تلاش‌های بسیاری مصروف خروج و فروپاشی آن شده و تب و تاب بیشتری برای شکل دادن به نسخه مشابه آن در جریان است.

ترامپ البته مواضع تکراری و ادعاهای بی پایه و بی مایه خود را به تمامی رها نکرده و می‌گوید ایران باید همانند یک دولت عادی در سطح منطقه و بین الملل رفتار کنند، در غیر این صورت باید عواقبی چون فروپاشی اقتصادی را بپذیرد. این در حالی است که اینک اغراض واشنگتن بر همه آشکار شده تا جایی که بسیاری به این قطعیت رسیده‌اند ایران پای میز مذاکره با غیرقابل اعتمادترین دولت در کاخ سفید هر چقدر هم غیرعادی رفتار کند، مطلوب‌ترین ایران برای ترامپ خواهد بود.

در راستای فشارهای حداکثری دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، شاهد مواضع سیسنوسی ترامپ و همراهانش در قبال ایران هستیم. رئیس جمهوری آمریکا در اظهارنظرهای مکرر و پرتعداد درباره تنش با ایران یک بار کشور و مردم ما را تروریست می‌خواند و بار دیگر از ضرورت شکوفایی اقتصادی و اعتلای ایران و ایرانیان سخن می‌گوید.

رئیس جمهوری آمریکا به صورت متناوب زبان به تهدید و تطمیع و حتی تشویق می‌گشاید و این از دید بسیاری به معنای پیشبرد جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران و افزایش فشارها جهت شکل دادن به مذاکره و کسب امتیاز و توافقی تازه با اهداف تبلیغاتی و در نهایت انتخاباتی است.

دولت آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود سازوکار تجارت ایران و اروپا را هدف قرار داده است؛ سازوکاری که بهمن ماه پارسال با نام «اینستکس» در پاریس به ثبت رسید و نهادِ ایرانی متناظر با آن تحت عنوان «سازوکار تأمین مالی و تجارت ایران و اروپا» یا «STFI» در اردیبهشت ماه امسال راه اندازی شد.

همزمان با سفر «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان به ایران جهت مذاکرات برجامی با مسؤولان ایرانی، شبکه خبری «بلومبرگ» به نقل از یک مقام آمریکایی خبر داد که وزارت خزانه داری دولت ترامپ قصد دارد نهاد متناظر ایرانی را با تحریم مواجه سازد زیرا این خطر احساس می‌شود که با گسترش کانال مالی و تجاری ایران و اروپا، عملاً تحریم‌های آمریکا بی اثر شود، به خصوص اینکه دولت‌های روسیه و هلند هفته گذشته اعلام کرده‌اند قصد پیوستن و سرمایه گذاری در اینستکس را دارند.

تبعات این اقدام البته افزایش شکاف‌های میان اروپا و آمریکا خواهد بود به خاطر همین آمریکایی‌ها چنین استدلال می‌کنند که نهاد متناظر ایرانی زیر مجموعه بانک مرکزی است که خود در لیست تحریم‌ها قرار دارد و یکی از دلایل تحریم بانک مرکزی هم به ایجاد شبکه مالی برای سپاه پاسداران باز می‌گردد.

در تازه‌ترین اظهارنظر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره کانال مالی و تجاری ایران و اروپا، «مورگان اورتاگوس» اظهار داشته که آمریکا با هیچ نظام پرداختی که ارتباطی با تحریم‌های این کشور ندارند مشکلی ندارد اما مبادله کالاهای تحریمی و ارتباط با مؤسسات تحریم شده را مجاز نمی‌داند.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که وزیر امور خارجه آلمان و پیش از وی بسیاری از مقامات اروپایی گفته‌اند، اروپا همه تلاش‌های خود برای حفظ برجام و راه اندازی اینستکس به کار خواهد بست. البته وزیر آلمانی در تهران اظهار داشته نمی‌توان انتظار معجزه از اروپا را داشت.

در همین پیوند بود که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همزمان با مذاکرات «محمدجواد ظریف» با ماس و حضور «پرفشیر» مدیر آلمانی اینستکس در تهران اظهار داشت که امید چندانی به اینستکس نبسته ایم.

«حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در لندن و از اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای دیگر دیپلمات کشورمان بود که در خصوص اقدامات آمریکا علیه اینستکس چنین هشدار داد که با تحریم نهاد مالی متناظرِ ایرانیِ اینستکس از سوی آمریکا، این سازوکار عملاً نابود شده و دیپلماسی اروپا به شکست کامل می‌رسد.

بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: امید که حالا همه متوجه شوند که بزرگ‌ترین تهدید علیه برجام و امنیت منطقه سیاست تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران است.

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد پس از تحریم نفت، معادن و فلزات و محصولات پتروشیمی نوبت به کانال مالی ایران و اروپا رسیده که هدف حملات دولت ترامپ قرار گیرد. این در حالی است که مقامات اروپایی اعلام داشته‌اند اینستکس در مراحل اولیه به مبادله اقلام غذایی و دارویی و غیرتحریمی خواهد پرداخت و قانونی هم در آمریکا وجود دارد که ترامپ را از تحریم این اقلام به طور کلی باز می‌دارد به همین خاطر اینک گربه رقصانی ترامپ به ایستگاه اینستکس رسیده تا با ناکارآمدسازی آن به هر شکل ممکن، فشارهای بیشتری را برای کشاندن تهران به فرایند مصالحه و مذاکره اعمال کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید