دلایل عجیب شکستگی استخوان

کدخبر: ۲۸۹۲۰۳
اقتصادنیوز: اگرچه استخوان‌ها خیلی محکم هستند اما گاهی بر اثر فشار زیاد یا ناگهانی می‌شکنند و علاوه بر درد فراوان، می توانند با عوارض زیادی همراه باشند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز  دکتر حسین فراهینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این خصوص گفت: شکستگی‌ها به سه علت  شکستگی های ناشی از یک آسیب ناگهانی (تروماتیک)، شکستگی های خستگی یا ناشی از استرس، شکستگی های آسیب شناختی تقسیم می شوند.

رییس بخش آموزشی ارتوپدی بیمارستان رسول اکرم (ص) افزود: شکستگی‌های تروماتیک تقریبا بزرگترین گروه شکستگی ها است. این شکستگی ها ممکن است به علت ضربه مستقیم یا ضربه‌ای غیر مستقیم به وجود بیاید.

وی اظهارداشت: شکستگی خستگی یا ناشی از استرس نیز به واسطه وارد آمدن استرس های مکرر اتفاق می افتد. این شکستگی ها معمولا در ورزشکاران یا سربازان به وجود می آید.

رییس پیشین فدراسیون پزشکی اظهار داشت: شکستگی های استرس در کودکان کمتر از نوجوانان و بالغان اتفاق می افتد. محل های شایع شامل قسمت بالایی استخوان درشت نی (51درصد)، قسمت پایینی استخوان نازک نی (20درصد) و قسمت خلفی مهره های کمری (15 درصد) است.

این جراح استخوان و مفاصل، فوق تخصص جراحی زانو و آرتروسکوپی بیان کرد: شکستگی های استرس در مهره های پایینی ستون فقرات کمری وقتی ایجاد می شود که یک نیروی عمودی و طولی وارد شده و ستون فقرات بیش از حد به طرف عقب راست شود. اگر درمان را سریعتر شروع شود می توان شکستگی را با کرست کمری درمان کرد.

وی ادامه داد: علت دیگر کمر درد در نوجوانان بیماری شوئرمن است. این بیماری به علت اختلال رشد در صفحات رشد جسم مهره ها ایجاد می شود و رابطه ای هم با فعالیت های ورزشی ندارد.

فراهینی بیان کرد: اصطلاح آسیب شناختی نیز برای شکستگی در استخوانی بکار می رود که قبلا به واسطه بیماری ضعیف شده است و اغلب با یک ضربه جزیی یا به طور خود به خود می شکند. علل شکستگی های آسیب شناختی همه شامل بیماری های مادر زادی، عفونت مزمن و تومورها است که جنس استخوان را تغییر می دهند.

عوارض شکستگی

رییس بخش آموزشی ارتوپدی بیمارستان رسول اکرم (ص) به عوارض شکستگی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین عوارض شکستگی استخوان ها، ایجاد عفونت است. عفونت زخم گاهی سطحی می ماند و استخوان درگیر نمی شود اما اغلب عفونت به استخوان انتشار یافته و استئو میلیت (عفونت حاد استخوان) ایجاد می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: دیر جوش خوردن نیز از دیگر عوارض شکستگی است. اگر شکستگی 3 یا 4 ماه پس از آسیب هنوز متحرک باشد، جوش خوردن دچار تاخیر شده است.

وی یادآور شد: مرگ استخوان ناشی از نقصان جریان خون نیز از دیگر عوارض شکستگی استخوان است. نکروز آواسکولر (مرگ استخوان ناشی از نقصان جریان خون) زمانی رخ می دهد که به علت آسیب ( به ندرت به علت بیماری)، خونرسانی به یک استخوان یا قسمتی از آن قطع شود.

به گفته وی، نکروز آواسکولر معمولا به عنوان عارضه شکستگی نزدیک به انتهای مفصلی استخوان رخ می دهد.

این جراح استخوان و مفاصل، فوق تخصص جراحی زانو و آرتروسکوپی تصریح کرد: کوتاه شدن استخوان نیز از دیگر عوارض آن است. کوتاه شدن استخوان فقط در اندام تحتانی مهم است.

وی گفت: کوتاه شدن تا حدود 1 سانتی متر برجسته نیست. اگر کوتاه شدن بیش از یک سانتی متر باشد، باید با قطور کردن مناسب کفش یا گاهی با جراحی فزاینده طول اندام یا جراحی کوتاه کننده اندام ( در طرف بلندتر) تصحیح شود. کوتاه شدگی اصلاح نشده می تواند باعث درد پشت شود که ناشی از کجی لگن و اسکلیوز(انحراف جانبی ستون فقرات) متعاقب آن است.

فراهینی خاطر نشان کرد: آسیب به عروق خونی بزرگ از دیگر عوارض شکستگی است. هر شکستگی تا حدی باعث آسیب به بافت‌های نرم مجاور( به خصوص عضله ها، عروق خونی کوچک) می شود.

این جراح استخوان و مفاصل بیان کرد: اغلب این صدمه ها در طی بهبودی شکستگی خود به خود بهبود می یابند. گاهی یک شریان مهم صدمه می بیند که این صدمه یا توسط عامل ایجاد کننده شکستگی به وجود می‌آید (مثل یک گلوله) یا به وسیله لبه تیز جا به جا شده استخوان (در زمان آسیب یا پس از آن) اتفاق می افتد.

 وی گفت: این عارضه می تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد. در واقع می تواند باعث از دست رفتن اندام شود اما خوشبختانه شایع نیست.

وی اظهارداشت: آسیب به اعصاب، تاندون ها، چسبندگی های دور مفصلی و داخل مفصلی، استخوانی شدن بعد از ضربه ای نیز از دیگر عوارض شکستگی استخوان ها به حساب می آید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید