طعنه روسیه به دروغ آمریکا درباره ایران؛ ماجرای پودر سفید را هنوز فراموش نکرده‌ایم

کدخبر: ۲۸۹۵۴۶
اقتصادنیوز: سخنگوی کرملین ضمن رد اتهام‌زنی‌های بی سند به ایران درباره حادثه دو نفتکش در دریای عمان، به «سخنان دروغ» وزیر خارجه وقت آمریکا برای توجیه حمله به عراق در سال 2003 اشاره کرد و گفت: «ما ماجرای پودر سفید را فراموش نکردیم».

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در مصاحبه‌ای، اتهام‌زنی اخیر آمریکا به ایران در خصوص حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان را شبیه «سخنان دروغ» مقامات آمریکایی قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ دانست که به بهانه دستیابی «صدام» به سلاح‌های کشتار جمعی انجام شد. 

طبق گزارش «راشا تودی»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون روسیه به دروغگویی تاریخی «کالین پاول» وزیر خارجه وقت آمریکا در نشست پنجم فوریه ۲۰۰۳ (۱۶ بهمن ۱۳۸۱) شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد.

پاول وزیر خارجه دولت «جورج بوش» در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای توجیه حمله قریب‌الوقوع به عراق ادعا کرده بود که واشنگتن مدارکی درباره برنامه سلاح‌های کشتارجمعی عراق در اختیار دارد و بخشی از این اسناد ادعایی را در نشست شورای امنیت رونمایی ارائه کرد اما بعدا مشخص شد که این اسناد، ساختگی و دروغ بوده است.

سخنگوی کرملین گفت: «ما ماجرای بطری‌ها[ی کوچک] با پودر سفید را فراموش نکردیم. ما این موضوع را به خاطر داریم و در نتیجه یاد گرفته‌ایم که در ارزیابی‌هایمان خوشتنداری نشان دهیم».

سخنگوی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با تاکید بر اینکه شواهد کافی بریا متهم کردن و مقصر خواندن هیچ کشوری برای حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان ارائه نشده است، افزود: «توسل به برخی اطلاعات محرمانه در این موضوع، عجیب و غریب است. در حوادثی شبیه به این (حمله به نفتکش‌ها) که واقعا می‌تواند پایه‌های اقتصاد جهان را بلرزاند، اتهام‌زنی‌های بی‌اساس نباید مورد لحاظ قرار بگیرد».

این مقام روس پیش از این نیز در واکنش به اتهام‌زنی‌های آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی علیه ایران در زمینه حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، انجام  ارزیابی‌های رسمی  در این خصوص را خواستار شد و گفت: ما در زمینه ارزیابی‌ها هوشیار عمل می‌کنیم و باید منتظر شواهد قانع کننده در این زمینه باقی بمانیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید