دفن زباله بدون تفکیک در سایت صفیره / آتش‌سوزی اخیر عمدی بوده است

کدخبر: ۲۸۹۶۵۳
اقتصادنیوز: معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان اینکه کارخانه تفکیک زباله سایت صفیره از سال ۹۴ از بهره‌برداری خارج شده و زباله‌های تر و خشک به صورت فله در کل سایت دفن می‌شوند، گفت: از سال ۹۴ تاکنون وارث حدود ۱۵ تا ۲۰ هکتار زباله هستیم که به صورت کامل و بدون هیچ گونه تفکیکی در سایت دفن شده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، علیرضا عالی‌پور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با موضوع پیشگیری، آمادگی و مقابله با حریق که امروز (۲۷ خردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: سایت دفن زباله صفیره حدود ۱۲۰ هکتار وسعت دارد و طبق طرح جامع مدیریت پسماند در کارگروه پسماند، در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری از اهواز از سمت میدان شهید بندر جانمایی و با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ احداث شد.

وی افزود: مقرر بود که در این سایت، دفن زباله به صورت بهداشتی انجام شود، یعنی زباله‌های تر به کود تبدیل شوند و زباله‌های خشک بازیافت شوند و تنها زباله باقی مانده که نه زباله تر و نه زباله خشک است، در سلول‌ها قرار بگیرند. متأسفانه از سال ۹۴ به علت برخی سوءمدیریت‌ها در مدیریت پسماند، کارخانه‌ای که باید کار تفکیک زباله را انجام می‌داد از بهره‌برداری خارج شد و این امر باعث شد که زباله‌های تر و خشک به صورت فله در کل سایت دفن شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: یعنی از سال ۹۴ تاکنون وارث حدود ۱۵ تا ۲۰ هکتار زباله هستیم که به صورت کامل و بدون هیچ گونه تفکیکی در سایت دفن شده‌اند.

عالی‌پور ادامه داد: مجدداً ظرف یکی دو سال اخیر فعالیت خوبی در این راستا انجام شد تا مجدداً کارخانه، احیا و کار تفکیک زباله انجام شود.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که قبل از اینکه دوربین مداربسته در سایت دفن زباله صفیره نصب شود به افراد بومی محل که ادعای نگهبانی اجباری و تحمیلی داشتند، مشکوک بودیم زیرا این افراد همیشه تهدید می‌کردند که اگر شهرداری مبالغی را که خودشان تعیین می‌کنند به آنها پرداخت نکند، برای ما حادثه ایجاد می‌کنند.

عالی‌پور ادامه داد: طبق شواهد موجود این آتش‌سوزی اخیر سایت صفیره عمدی بوده که در این زمینه پرونده تشکیل و به دستگاه قضائی تحویل داده شده است.

وی با اشاره به مشخصات دود ناشی از آتش‌سوزی سایت صفیره و دلایل عمدی بودن این آتش‌سوزی، گفت: دود آتش‌سوزی اخیر در صفیره سیاه رنگ با حجم لهیب گسترده است، در حالی که گاز متان حاصل از زباله سفیدرنگ و روشن است.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز عنوان کرد: حریق سایت در ساعات اولیه مهار شد و اکنون آتش به صورت صددرصد مهار شده است. تنها در جاهایی به صورت پراکنده دود سفید کمی باقی مانده که کار لکه‌گیری در حال انجام است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید