چرا تهران مانند گذشته تمیز نیست

کدخبر: ۲۶۰۶۸۷
اقتصادنیوز : حوزه خدمات شهری شهرداری تهران طی سال های اخیر کم ترین تغییرات مدیریتی را داشته است. معاون خدمات شهری از دوره مدیریت گذشته تاکنون تغییری نکرده است . گفته می شود پیمانکاران بخش رفت و روب در شهرداری نیز تغییر چندانی نداشته اند . اما تهران همچون گذشته تمیز نیست و یکی از اصلی ترین درخواست های مردم از مدیریت شهری نظافت شهر است .

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اسکان نیوز ، تهران مانند گذشته تمیز نیست. این اعتقاد بخشی از مردم تهران است. آنها معتقدند در برف سال گذشته ونظافت شهر شهرداری  عملکرد شهرداری مانند گذشته نیست.

 بر اساس آخرین آماری که از میزان تماس ها با سامانه 137 منتشر شده است حوزه خدمات شهری بیشترین تماس ها را شامل شده که دستفروشان و نظافت معابر اصلی‌ترین درخواست در این حوزه بوده است، این در حالی است که معاون خدمات شهری از مدیریت گذشته شهرداری تغییری نکرده است. 3 شهرداری که در دوره مدیریت شهری جدید انتخاب شده اند نیز تمایلی به تغییر معاون خدمات شهری نداشته اند .

پیمانکاران این حوزه نیز کم ترین تغییر را داشته اند و گفته می شود این پیمانکاران طلبی نیز از شهرداری ندارند . اما چرا شهر در گذشته تمیز تر از حالا بود ؟ چرا در برف سال گذشته  برخی معتقد بودند پیمانکاران برخی از نواحی همکاری لازم را با مدیران تازه شهر نداشتند ؟

شاپور رستمی معاون امور مناطق شهرداری تهران می گوید: سامانه 137 به صورت مرتب گزارشات مردمی را دریافت و به صورت روزانه  این گزارش ها را پیگیری می کنیم.

او ادامه می دهد : نگهداشت شهر به خصوص در بحث رفت و روب یکی از نکات مورد توجه ما ،شهرداران مناطق و شهرداری های نواحی است ، به همین دلیل از تمام شهروندان درخواست کرده‌ایم در هر نقطه‌ای که مشکلی وجود دارد به 137 اطلاع‌رسانی کنند .

وضعیت نظافت شهر نسبت به گذشته رو به بهبود است

رستمی معتقد است : در حال حاضر وضعیت نگهداشت شهر نسبت به ماه‌های قبل رو به بهبود است، هنوز ایده‌آل ما نشده اما در  مقایسه با ماه‌های قبل بهبود داشته است.

او ضافه می کند : دربعضی از نواحی، کمبودها و مشکلاتی وجود دارد که ما تیم‌های بازرسی  به  این نواحی اعزام کرده‌ایم وهم تیم‌های معاونت امور مناطق که نظارت‌های لازم را انجام دهند، همچنین  بازدیدهای سرزده‌ای در این رابطه  داریم .

رستمی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد که برخی پیمانکاران عامدانه شهر را نظافت نکنند، توضیح می دهد: ما به عنوان شهرداری وظیفه‌ای هر روز  6 صبح شهر را آماده و تمیز در اختیار شهروندان قرار دهیم و این که پیمانکاری این کار را انجام می دهد و با چه کیفیتی به نظارت ما بر می گردد.

معاون امور مناطق شهرداری تهران می گوید: اکثر محلات  شهر به این وظیفه خود به خوبی عمل می کنند اما برخی نقاط نیز مشکلاتی دارند که باید با افزایش نظارت،مشکلات آنها نیز برطرف شود .

نمی توان شکایت های شهروندان در خصوص  رفت و روب  را انکار کرد

آرش میلانی سخنگوی کمیسیون سلامت شورا شهر تهران نیز این موضوع را تایید می کند که برخی نقاط شهر مانند گذشته تمیز نیست .

او می گوید : موضوع پیمانکاران خدمات شهری هر ماه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. همچنین اعضای شورا درباره مسئله تذکراتی را ارائه داده‌اند و می‌دهند. در گزارش‌های ارسالی به کمیته محیط‌زیست شورا هم آمده است که مناطقی شست‌وشو و پاکیزگی لازم را ندارد و تذکراتی نسبت به آن داده شده است. البته گاهی اوقات این مسائل در صحن شورا بیان نمی‌شود و به صورت نامه‌نگاری‌‌پیگیری می شود و به مسئولان شهری گوشزد می‌شود.

به گفته وی نکته مهم در حفظ نظافت شهر، این است که باید مشارکت مردم را در نظارت افزایش بدهیم. سامانه نظارت مردمی، ۱۳۷ است البته شکایت‌های بسیاری درباره رفت و روب است و نمی‌توان آن را انکار کرد. در واقع، همیشه یکی از آیتم‌های شکایت مردمی، رفت و روب بوده است به دلیل آنکه ساختار و مخا زن باز زباله‌ای که در شهر وجود دارد، منشأ آلودگی محیطی است و چون سیستم تفکیک از مبدأ هم اجرا نشده، طبیعتاً مردم به این الگوی جمع‌آوری زباله وابسته شده‌اند و این مسئله به یک چرخه تشدیدکننده تبدیل شده است.

فرض کنید پیمانکاران بر عملیات رفت و روب شدت ببخشند درحالی‌که چرخه تولید زباله و جمع‌آوری غیرمجاز زباله، فعال است، در نتیجه منشأ آلودگی کنترل نمی‌شود. چراکه چرخه اول، چرخه‌ پایش و پیرایش پیمانکاران و چرخه دوم، چرخه تولید است. بنابراین این مشکل باید به گونه‌ای حل شود که ساختار جمع‌آوری زباله را اصلاح کنیم یعنی اقتصاد پیمانکاری که در رابطه با این مسئله وجود دارد، اصلاح شود. طرح تجمیع زباله خشک و تر، یکی از راهکارهای اصلاح این مسئله است و مسئولیت پیمانکار علاوه بر منافع جمع‌آوری زباله خشک، این است که در طرح جمع‌آوری زباله تر هم کیفیت کار خود را بهبود ببخشد؛ البته شورا هم در این رابطه پیگیری می‌کند.

 رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران اما این موضوع که تهران مانند گذشته تمیز نیست را تایید نمی کند . زهرا صدر اعظم نوری می گوید : به نظر من بهترین قاضی مردم هستند و این موضوعی که مطرح می شود موضوعی نیست که از چشم و منظر شهروندان پنهان بماند . نماینده رسانه ها به عنوان کسانی که نمایندگی بخشی از جامعه را بر عهده دارند ،اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم و ... می توانند گواهی دهند که شهر آیا به خوبی اداره می شود و یا کمبودهایی در اداره شهر وجود دارد ؟

وی با بیان این که من چندان نمی توانم این نظر را که شهر همانند گذشته پاکیزه نیست را نمی توان تایید کنم ادامه می دهد : این که زباله های شهر مانده یا در شهر رفت و روب انجام نمی شود ،درست نیست ،پیمانکاران خدمات شهری زحمت می کشند اما اگر در یک نقطه از شهر ،ضعفی دیده می شود نباید به حساب همه گذاشته و به همه تعمیم داده شود وباید نظارت کرد،گزارش داد و با آن پیمانکار خاص قصور می کند برخورد شود . من به عنوان یک شهروند زمانی که از خانه ام بیرون می آیم تا محل کار واقعا زباله ای نمی بینم و این که شهر مانند گذشته تمیز نیست را نمی توانم بر اساس مشاهد های خودم تایید کنم.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران می گوید : البته گاهی مخازن زباله ای  را در سطح شهر مشاهده می کنید که در برخی از ساعات که جمع آوری صورت نگرفته است. البته  بیشتر در کناز مخازن  و در نقطه هایی از شهر شاهد این انباشت زباله هستیم مانند مخازن همجوار مراکز تجاری،

این عضو شورای شهر تهران هم بر نقش نظارت در بهبود عملکرد پیمانکاران رفت و روب  تاکید می کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید