وزیر امور خارجه روسیه:

شواهد آمریکا علیه ایران سئوال برانگیز است

کدخبر: ۲۸۹۹۰۲
اقتصادنیوز:وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: شواهدی که آمریکا برای اثبات ادعای خود مبنی بر شرکت ایران در حادثه نفتکش ها در دریای عمان ارائه می کند، حتی در میان متحدان نزدیک واشنگتن هم سئوال برانگیز است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا سرگئی لاوروف روز سه شنبه در گفت وگو با خبرگزاری تاس با بیان اینکه روسیه شواهد و مدارک نشان دهنده شرکت ایران در حادثه تانکرهای نفتکش در دریای عمان در اختیار ندارد، اظهار کرد: شواهدی که آمریکا در این عرصه ارائه می دهد بسیار مبهم است و شامل یک فیلم کوتاه و چند عکس می شود که سئوالات زیادی را حتی در بین کشورهای متحد آمریکا برمی انگیزد.

وی ادامه داد: خواهان آنیم که این حوادث به طور دقیق مورد تحقیق قرار گیرد. گفتنی است ایران نیز از ابتدا خواستار تحقیق شده است.

لاوروف گفت: درباره اینکه وضعیت ممکن است در مسیر خطرناک حرکت کند، بله اوضاع نگران کننده است. من بلافاصله پیش بینی های منفی و فاجعه آمیز بیان نمی کنم.

وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد: باید از همه طرف ها خواست از خود خویشتنداری نشان دهند و اقدام های تند به ویژه بر مبنای همان منطقی که غرب درباره بسیاری از موارد گذشته بکار گرفت و اصطلاح به احتمال زیاد را بکار برد، انجام ندهند.

لاوروف افزود: این اصطلاحات «به احتمال زیاد» و «احتمالا» را نباید به این آسانی در مسائل بکار گرفت. به همین دلیل فقط تحقیقات و توافق برای اینکه اوضاع عادی شود، کلید برقراری آرامش در این منطقه و آغاز گفت وگوها بین همه کشورهای منطقه خلیج فارس است.

وی ادامه داد: منظورم آغاز گفت وگوها بین شیخ نشین های عربی و جمهوری اسلامی ایران با حمایت کشورهای همسایه، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و پنج عضو دائمی شورای امنیت و اتحادیه اروپا است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: از مدتها پیش روند توافق درباره تحکیم اعتماد و شکل گیری چنین سیستم امنیتی را پیشنهاد کرده ایم.

وی افزود: آنهایی که تکیه بر اختلاف افکنی بین عرب ها و ایرانی و اعراب و کردها و بین کشورهای عربی و سنی و شیعه می کنند به منافع ملت های منطقه توجه نمی کنند و ملاحظات ژئوپلیتیکی کوته بینانه خود را دارند.

**رد توصیه های آمریکا درباره روابط روسیه و ونزوئلا

لاوروف به اظهارات اخیر جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا و امضای قرارداد جدید دفاعی بین روسیه و ونزوئلا در جریان سفر آتی رئیس جمهوری این کشور به مسکو اشاره کرد، گفت: درباره اینکه نیکلاس مادورو به مسکو سفر می کند و وی به آن اشاره کرده است، خاطر نشان می کنم روسیه همواره برای تماس با شرکای ونزوئلایی در سطوح عالی و بالا آماده است.

وی افزود: تاکنون درباره تاریخ احتمالی این سفر گفت وگویی انجام نشده و دیدارهای مشخص برنامه ریزی نشده است.اما برای چنین دیدارهایی آمادگی داریم.

لاوروف خاطرنشان کرد: درباره اظهارات بولتون نمی خواهم اظهار نظر کنم. واشنگتن در حالی که توضیح های کامل درباره یک موضوع داده شده، همواره آن را تکرار می کند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: کارشناسان خود را به ونزوئلا اعزام می کنیم و آنها تسلیحاتی را که به این کشور بر اساس قراردادهای تسلیحاتی تحویل شده و در دوره هوگو چاوز رئیس جمهوری فقید ونزوئلا امضا شده، سرویس و تعمیر می کنند.

لاوروف خاطرنشان کرد که این قراردادها با قوانین ونزوئلا مطابقت دارد و هیچ مساله ای در آن وجود ندارد. همکاری روسیه و ونزوئلا در حوزه های فنی-نظامی، اقتصادی، انسانی و سیاسی موضوعی است که فقط به مسکو و کاراکاس مربوط می شود و توصیه های دیگران در این عرصه بی مورد است، هرچند که آمریکا به همه توصیه می دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید