هند تلاش می کند در تنش های موجود خاورمیانه نرخ نفت را حفظ کند

کدخبر: ۲۹۱۱۴۳
اقتصادنیوز- دهلی نو در میان افزایش تنش های ایران و آمریکا، رایزنی های دیپلماتیک خود با کشور های تولید کننده نفت را جهت حفظ قیمت های این کالا افزایش داده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان، نشریه " اکونومیک تایمز" گزارش داد، در حالی که در طول یک سال گذشته خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و وضع تحریم‌های جدید علیه این کشور، تنش‌ها میان تهران و واشنگتن را افزایش داده است، سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی توسط ایران در حالی که حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود و وقوع چند حمله به نفتکش‌ها سبب تحریک شدن هرچه بیشتر احساسات شده است.

در یک هفته گذشته، دارمندرا پرادان وزیر نفت هند با «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا، «یوری پی تروتنو «معاون نخست زور روسیه و «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعود در خصوص وضعیت منطقه و تأثیر آن بر قیمت نفت گفت و گو کرده است.

وی در این مذاکرات خود از این مقامات درخواست کرده است تا قیمت نفت را در سطح قابل قبول نگاه دارند.

ام وانکتاش رئیس پالایشگاه منگلور گفت؛ ما از نزدیک وضعیت را دنبال می‌کنیم. هم اکنون مسیرهای انتقال نفت با مشکلی روبرو نیستند. تنش‌های اخیر بر قیمت بیمه و هزینه حمل و نقل تأثیری نگذاشته است.

یک مقام دیگر هندی که نخواست نامش فاش شود گفت: اگر تنش‌ها ادامه یابند، هزینه بیمه و حمل و نقل افزایش خواهد یافت.

پس از منهدم کردن یک پهپاد آمریکایی توسط ایران پس از نقض حریم هوایی این کشور و همچنین دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای حمله به چند هدف در ایران، قیمت نفت در بازارهای جهانی با یک جهش ۵ درصدی مواجه شد.

ترامپ پس از صدور این فرمان، تصمیم خود را تغییر داد و این حمله را لغو کرد.

جدیدترین داده‌های منتشر شده از سوی دولت هند نشان می‌دهد که وابستگی این کشور به واردات نفت خام جهت تأمین نیاز به انرژی به ۸۴ درصد افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های دولت هند، هزینه واردات نفت این کشور در سال ۲۰۱۸-۱۹ حدود ۱۱۱.۹ میلیارد دلار بوده است که این هزینه در سه سال پیش (۲۰۱۵-۱۶) ۶۴ میلیارد دلار برآورده شده بود.

مجموع تقاضای نفت خام هند حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد.

هند به دلیل پیشرفت سریع اقتصادی، افزایش طبقه متوسط جامعه و افزایش خرید وسایل نقلیه موتوری بسیار به انرژی احتیاج دارد.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می‌کند که تا سال ۲۰۴۰ هند یک چهارم از انرژی تولیدی در جهان را مصرف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید