واکنش عراق به ادعای جدید آمریکا درباره حمله پهپادی به عربستان

کدخبر: ۲۹۱۵۳۸
اقتصادنیوز؛ روز جمعه (دیروز) مقامات آمریکایی مدعی شدند که حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی نه از سوی نیروهای یمنی بلکه از خاک عراق صورت گرفته است.
واکنش عراق به ادعای جدید آمریکا درباره حمله پهپادی به عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ یک منبع دولتی در بغداد امروز (شنبه) در گفت و‌گو با پایگاه خبری السومریه نیوز با بیان اینکه هیچ ادله و مدرکی دال بر این ادعا وجود ندارد، گفت که عراق خواستار اثبات این مسأله شده است.

او افزود: « مسئولان آمریکایی اطلاعاتی که مدعی پرواز پهپادها از خاک عراق و بمباران مواضع سعودی‌ها بود را روز گذشته به دولت عراق ارائه دادند و ما خواستار ارائه دلایل اثبات کننده هستیم تا در این خصوص اقدام کنیم.»

این مقام رسمی عراقی تأکید کرد: «واشنگتن هیچ تصویر هوایی یا راداری یا مشاهداتی که این ادعا را اثبات کند ارائه نداده است و ارتش عراق هرگونه فعالیتی در نزدیکی مرز با عربستان را تکذیب می‌کند.»

او گفت که عراق همچنان منتظر ارائه دلیل است.

یگان پهپادی یمن در تاریخ ۲۴ اردیبهشت گذشته توانست خط لوله شرق به غرب عربستان را به عنوان یک خط لوله استراتژیک در عمق ۸۰۰ کیلومتری آسمان عربستان را بمباران کند. در پی این حمله شکستگی به قطر چهار متر در لوله‌های نفت ایجاد شد.

خط لوله شرق به غرب قبل و پس از حمله

ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر پرواز پهپادها از عراق که روز گذشته از سوی روزنامه وال استریت ژورنال (+) بیان شد، در حالی است که در روزهای ابتدایی پس از حمله پهپادهای یمنی به خط لوله نفت شرق به غرب، سعودی‌ها در توجیه ناکارآمدی سیستم پدافندی خود مدعی شدند که پرواز پهپادها از استان «قطیف» در داخل خاک عربستان انجام شده است. پس از آن بسیاری از فعالان استان الشرقیه عربستان با رد این ادعا گفتند که دولت سعودی می‌خواهد شکست خود در رهگیری و انهدام پهپادهای یمنی را توجیه کند.

دولت آمریکا نیز پیش از این مدعی شده بود که ایران در طراحی و اجرای این عملیات نقش داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید