۱۳ دانشگاه ایران در فهرست مراکز دانشگاهی برتر جوان دنیا

کدخبر: ۲۹۱۵۸۸
اقتصادنیوز: نظام رتبه‌بندی تایمز، فهرست ۳۵۱ دانشگاه برتر جوان با قدمتی زیر ۵۰ سال را منتشر کرد که ۱۳ دانشگاه از ایران در این رتبه بندی حضور دارند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بر اساس رتبه بندی تایمز که یک نسخه از آن توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار گرفت، ۱۳ دانشگاه ایرانی در فهرست ۳۵۱ دانشگاه برتر جوان قرار دارند.

پایگاه رتبه‌بندی تایمز، فهرست سال ۲۰۱۹ دانشگاه‌های جوان دنیا با قدمتی کمتر از ۵۰ سال را منتشر کرد.

این پایگاه که در سال ۲۰۱۸، فهرست ۲۵۰ دانشگاه را منتشر کرده بود در سال ۲۰۱۹ این تعداد را به ۳۵۱ دانشگاه رساند.

این هشتمین فهرست دانشگاه‌های برتر جوان است که در دنیا از سال ۲۰۱۲ تاکنون به صورت سالانه توسط پایگاه رتبه‌بندی تایمز انجام شد.

اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد که در بین ۳۵۱ دانشگاه که در این رتبه بندی حضور دارند، سهم جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه‌های جوان و برتر دنیا ۱۳ دانشگاه است.

دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی اصفهان، کاشان، صنعتی شیراز، علوم پزشکی ایران و مازندران، شهید مدنی آذربایجان، گیلان، زنجان، بیرجند، شهید باهنر، صنعتی شاهرود و یزد در این رتبه بندی جای گرفتند.

دانشگاه‌های بزرگ کشور همچون تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، شیراز و دیگر دانشگاه‌هایی که در دیگر رتبه بندی‌های تایمز حضور داشته‌اند، دارای قدمتی بیش از ۵۰ سال هستند که نمی‌توانند در رتبه بندی دانشگاه‌های جوان حضور یابند.

در بین کشورهای اسلامی، دانشگاه خلیفه امارات متحده عربی، الفیصل عربستان سعودی، دانشگاه سابانچی ترکیه، صنعتی نوشیروانی بابل و کوج ترکیه به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را دارند.

رتبه بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه بندی بین المللی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس ۱۳ شاخص عملکردی در قالب پنج معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین المللی برای انجام مقایسه‌های جامع و متوازن مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می‌دهد.

در ارزیابی دانشگاه‌های جوان، برای بررسی‌های مطلوب‌تر به شاخص‌های نظرسنجی، شهرت دانشگاهی وزن کمتری اختصاص داده شده است. همچنین در رتبه بندی تایمز از سه منبع اطلاعاتی شامل اطلاعات حاصل از نظرسنجی‌ها، اطلاعات ارائه شده از سوی دانشگاه‌ها و اطلاعات پژوهشی دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی اسکوپوس به منظور محاسبه شاخص‌ها و نمرات بهره گرفته شده است.

در سال ۲۰۱۹ دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ با غلبه بر مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس که سه سال متوالی رتبه نخست دانشگاه‌های تازه تأسیس دنیا را از آن خود داشت، توانست برای دومین سال متوالی حائز عنوان برترین دانشگاه جوان دنیا شود.

مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس رتبه دوم دنیا و دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور رتبه سوم دنیا را در این فهرست از آن خود کرده‌اند که این ترتیب در سال ۲۰۱۸ نیز به همین صورت بود./

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید