ترس رسانه‌های آمریکایی از موشک‌های بالستیک سپاه و ارتش

کدخبر: ۲۹۱۶۳۹
اقتصادنیوز:‌ آنچه نشنال اینترست را (به عنوان یک رسانه آمریکایی) بیش از پیش نگران می‌کند، توانایی موشکی زمین به دریای ایران است ‌‌‌، چرا که این موشکها می‌تواند برای ناوهای آمریکایی دردسر زیادی درست کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، پس از سقوط پهباد جاسوسی ایالات متحده آمریکا توسط نیروهای سپاه پاسداران، بسیاری از رسانه‌های خارجی به تحلیل ابعاد مختلف این حادثه پرداختند. نشنال اینترست، به عنوان یکی از مهم‌ترین وبگاه‌های تحلیل نظامی غرب طی مقاله‌ اخیرش به این موضوع پرداخت.

نویسنده مقاله نشنال اینترست، با اشاره به قدرت گیری دائمی ایران در عرصه امور نظامی و اسقاط پهباد مشهور و گران قیمت ایالات متحده این سوال را مطرح می‌کند که آیا ایران قدرت این را دارد که علاوه بر پهبادها به ناوها و کشتی‌های جنگی آمریکا هم حمله کند؟

از نظر نویسنده مقاله، ایران در طول این چهل سال سرمایه گذاری بسیاری روی موشک‌های بالستیکش کرده است. ایران این اقدام را به همان دلیلی انجام داده است که چین و کره شمالی انجام داده اند. از نظر این وبگاه، این کشورها می‌دانند در زمینه نیروی هوایی نمی‌توانند با آمریکا رقابت کنند. این امر هزینه بسیاری برایشان دارد. به همین دلیل، به جای این کار روی موشکهای ضد هوایی و بالستیک خود سرمایه گذاری می‌کنند تا هم از مرزها و منافع خود حمایت کرده و هم تهدیدی برای آمریکا به وجود بیاورند.

موشکهای بالستیک هم نسبت به جت‌ها و ناوها ارزان ترند و هم قدرت تخریبی بسیار بالایی در هوا و زمین و در مسافت‌های بسیار دور دارند.

به غیر از نشنال اینترست، سایر خبرگزاری‌ها و وب سایتهای نظامی و خبری دنیا هم در مدت اخیر درباره موشکهای ایران بسیار نوشته اند. الجزیره قطر تاکید دارد که مهم‌ترین  موشک بالستیک ایران سومار است که بردی  2 هزار و پانصد کیلومتری دارد. به غیر از سومار، موشک بالستیک خرمشهر، سجیل و شهاب 3 هم هستند که  هر یک بردی حدودا 2 هزار کیلومتری دارند.

نشنال اینترست، تاکید دارد که ایران یکی از پیچیده ترین و قدرتمندترین سیستم موشکی بالستیک در جهان را دارد. ایران این موشکها را در چهار شکل  زمین به دریا، سطح به زیر(دریا)، زمین به زمین و زمین به هوا در اختیار دارد و به صورتهای مختلف از آنها استفاده می‌کند.

اما آنچه نشنال اینترست را (به عنوان یک رسانه آمریکایی)  بیش از پیش نگران می‌کند توانایی موشکی زمین به دریای ایران است. چرا که این موشکها می‌توانند برای ناوهای آمریکایی دردسر زیادی درست کنند. نویسنده مقاله معتقد است که سه عامل باریک بودن نسبی آبراهه‌های خلیج فارس و دریای عمان، سرعت نسبتا پایین ناوهای هواپیمابر و ایرناوهای آمریکایی و به خصوص مجهز بودن ایران به یک سیستم راداری  فوق پیشرفته باعث می‌شود موشک‌های بالستیک ایران حتی از موشک‌های چین هم خطرناک‌تر باشند.

علاوه بر این، قایق‌های تندرو سپاه پاسداران، هلیکوپترها و جتهای ارتش و سپاه و همچنین نیروی دریایی متحدین منطقه ای جمهوری اسلامی ایران می‌توانند در صورت وقوع جنگ دریایی آسیب بسیاری به آمریکا بزنند.

نشنال اینترست در چند مقاله مفصلا درباره این تجهیزات و به خصوص قایق‌های تندرو حامل موشک توضیح داده است. از نظر نشنال اینترست، این قایق‌های موتوری تندرو تجهیزات مختلفی دارند. به طور مثال قایق تندرو سراج مجهز به موتور انگلیسی بلیدرانر با سرعت 51 است. طبق تصاویر منتشر شده، این موتورها با چند سیستم راکتی مجهز شده و عملا به نوعی سیستم ضد ناو خطرناک گشته‌اند.

همچنین قایق تندرو ذوالفقار دارای سرعت 70 گره بوده  و مجهز به یک رادار یکپارچه و دو کانال پرتاب برای موشک های کروز نصراست. موشک نصر دارای برد 22 مایلی است که با وجود رادارهای مخصوص ضریب خطایش به حداقل می‌رسد.

نویسنده نشنال اینترست در انتها بر این نکته تاکید دارد که حتی اگر موشکهای بالستیک ایران را در نظر نگیریم باز سایر تجهیزات نظامی آن می‌تواند سیستم دفاعی ابرناوهای آمریکا را دچار تهدید بسیار جدی کند. ایران دارای قایق‌های تندرویی است که بر رویش موشک نصب می‌شود. ایران همچنین دارای راکت‌اندازهای بسیار است و به راحتی می‎تواند خلیج فارس را به جهنمی برای دشمن تبدیل کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید