نشنال اینترست: نه! امیدی به ایجاد یک روزنه دیپلماتیک بین ایران و ترامپ نیست

کدخبر: ۲۹۱۶۳۵
اقتصادنیوز: جان دیل گراور در نشنال اینترست نوشت: دولت ترامپ همچنان در حال ادامه دادن به کارزار فشار حداکثری خود علیه ایران است. اخیرا وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که هشت فرمانده سپاه پاسداران ایران را در فهرست تحریم های خود قرار خواهد داد. هم زمان موسسه مرکز منافع ملی، کنفرانسی را در ارتباط با ایران برگزار کرد. جفری کمپ، مدیر ارشد برنامه های امنیتی منطقه ای در این اندیشکده مجری مراسم بود. آقای کمپ در دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان به عنوان مشاور ویژه رئیس جمهور در امور امنیت ملی انجام وظیفه می کرد. در این مراسم تحلیلگران بیشتر در مورد بحران کنونی، منافع آمریکا و احتمال وقوع جنگ صحبت کردند.
نشنال اینترست: نه! امیدی به ایجاد یک روزنه دیپلماتیک بین ایران و ترامپ نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: کنت پولاک یکی از شرکت کنندگان در این مراسم بود. وی به عنوان محقق مسائل سیاسی-نظامی در اندیشکده امریکن اینترپرایز فعالیت می کند. او همچنین قبلا به عنوان مدیر پروژه خلیج فارس در شورای امنیت ملی انجام وظیفه می کرد. پولاک معتقد است که رویکرد ترامپ در قبال تهران به شکست منجر خواهد شد. او اشاره کرد که خروج ترامپ از توافق هسته ای کمک زیادی به اصولگرایان کرد.

در زمان مذاکره توافق هسته ای در سال 2015 بحث داغی بین مصلحت طلبان به رهبری روحانی و تندروها  شکل گرفت. حامیان توافق هسته ای تصور می کردند که مشکلات ایران عمدتا اقتصادی هستند و آقای روحانی با امضای این توافق می تواند دوباره تجارت با دنیا را از سر بگیرد و خطر جنگ را از سر راه کشورش بردارد. تهران از این طریق می توانست تهدیدات خارجی را دفع و دوباره حمایت مردم کشور را جلب کند.

اما اصولگرایان معتقد بودند که آمریکا قابل اطمینان نیست و ایران در حال گرفتار کردن خود در تله واشنگتن است. آن ها می گفتند که آمریکا هیچ وقت به این پیمان متعهد نخواهند ماند و همه تحریم ها را لغو نخواهند کرد.

آقای پال پیلار، تحلیلگر سابق در مرکز ضد تروریستی سیا و مقاله نویس وبگاه نشنال اینترست نیز در این بحث مشارکت داشت. پیلار هشدار داد که لیست دوازده درخواست مطرح شده توسط مایک پمپئو عملا اولتیماتومی هستند که هیچ کشور مستقلی آن ها را نخواهد پذیرفت.

آقای پیلار اشاره کرد که چنانچه ترامپ به توافق برجام متعهد باقی می ماند، تهران نیز انگیزه ای برای خروج از آن نداشت. سازمان ملل، نهادهای اطلاعاتی و آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده اند که تهران تاکنون به همه بندهای برجام پایبند بوده است. اما خروج آمریکا از توافق، اعمال تحریم ها و تشدید تنش ها در منطقه احتمال درگیری نظامی بین دو کشور را افزایش داده است.

در ادامه آقای پولاک گفت که اقدامات واشنگتن کمکی به بازگرداندن تهران به میز مذاکره نخواهند کرد. او اشاره کرد که اظهارات آقای ترامپ کمکی به کاهش تنش ها در منطقه نکرده اند. آقای پیلار نیز با این دیدگاه موافقت کرد و گفت که اقدامات آمریکا باعث تقویت جایگاه تندروها در ایران شده اند. وی معتقد است که ایرانی ها اکنون کمتر نسبت به واشنگتن اعتماد دارند و تمایلی برای مذاکره نخواهند داشت.

آقای پولاک ادامه داد: «البته من معتقدم که ترامپ به دنبال دست یابی به یک توافق بهتر است. اما سیاست آمریکا دست یابی به این هدف را بسیار دشوار کرده است. مردم ایران از این موضوع بسیار ناراحت هستند که مزایای اقتصادی وعده داده شده در زمان امضای برجام محقق نشدند. بسیاری از آن ها از بازگشت تحریم های اقتصادی نگران هستند».

جاکوب هیلبران، از دبیران نشنال اینترست این سوال را مطرح کرد که آیا سیاست های ترامپ در واقع باعث تقویت اصولگرایان ایران شده است؟ او اشاره کرد که فشارهای دولت ترامپ کمک زیادی به تندروهای ایران کرده اند و تهران انگیزه ای برای بازگشت به میز مذاکره ندارد. او همچنین به این فرضیه اشاره کرد که شاید تهران منتظر شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 است.

اما آقای پیلار با این دیدگاه مخالفت کرد. او گفت که ایران تحت فشارهای اقتصادی شدیدی قرار دارد و اروپایی ها وعده های خود را در پیاده سازی یک ساز و کار برای دور زدن تحریم های آمریکا عملی نکرده اند. آقای پیلار تاکید کرد که تحریم های ترامپ ضربه بزرگی به تهران وارد کرده اند.

خانم باربارا اسلاوین، تحلیلگر شورای آتلانتیک نیز فرضیه هیلبران در مورد صبر کردن ایران تا پایان انتخابات 2020 را مطرح کرد. خانم اسلاوین تاکنون نه بار به ایران سفر کرده است. او هشدار داد که سیاست آشفته آمریکا باعث سردرگمی جامعه جهانی شده است، زیرا هیچ کس نمی داند که هدف نهایی دولت ترامپ از کمپین فشار علیه تهران چیست. او اشاره کرد که مقامات آمریکایی تقاضاهای مختلفی را مطرح کرده اند.

آقای پیلار نیز با بیشتر صحبت های خانم اسلاوین موافقت کرد، البته او اشاره کرد که ظاهرا افراد نزدیک به آقای ترامپ اهداف متفاوتی نسبت به رئیس جمهور دارند. پیلار همچنین تصریح کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ برای مدتی طولانی به دنبال تغییر حکومت ایران بوده است.

آقای پولاک در ادامه گفت که احتمال برقراری ارتباط بین دو کشور بسیار پایین خواهد بود. به گفته او ظاهرا دولت ایران منتظر انتخاب یک رئیس جمهور جدید در واشنگتن است.

آقای دویل مکمانوس، خبرنگار لس آنجلس تایمز در ادامه در مورد سیاست های نماینده های دموکرات برای حل بحران کنونی صحبت کرد. او اشاره کرد که بیشتر آن ها تاکید کرده اند که آمریکا نباید وارد جنگ های احمقانه شود و واشنگتن باید دوباره به توافق برجام بازگردد.

آقای پیلار از وعده دموکرات ها برای بازگرداندن آمریکا به برجام استقبال کرد. اما او معتقد است که این به تنهایی کافی نیست. نماینده های دموکرات در انتخابات 2020 باید به طور صریح اعلام کنند که دیپلماسی تنها راه عبور از بحران کنونی است. بازگشت آمریکا به برجام می تواند نقطه شروع مناسبی برای این فرایند باشد.

هیچ کدام از مشارکت کننده ها در این مراسم معتقد نبودند که امیدی به ایجاد یک روزنه دیپلماتیک بین تهران و دولت ترامپ وجود دارد. ظاهرا ایران همچنان به موضع سرسخت خود ادامه خواهد داد. شاید تنها گزینه موجود برای دو طرف مذاکره بر سر توافق قبلی و اعمال اصلاحات کوچک در آن باشد. اما فعلا خطر تشدید تنش ها و وقوع درگیری نظامی وجود دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید