واکنش روسیه به اقدام تازه ایران: جای تعجب ندارد

کدخبر: ۲۹۱۹۶۴
اقتصادنیوز : معاون وزیر امور خارجه روسیه با اظهار تاسف از عبور ذخایر اورانیم غنی‌سازی شده ایران، این اقدام جمهوری اسلامی را ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا دانست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازخبرآنلاین، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در واکنش به خبر عبور اورانیم غنی‌سازی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم، گفت: از آن جایی که ایران از مدت‌ها پیش در این‌باره هشدار داده بود، این مسئله جای تعجب ندارد.

وی در ادامه گفت: عبور از مرز محدوده ۳۰۰ کیلوگرمی جای تأسف دارد؛ اما نباید این مسئله را بیش از حد دراماتیک کرد. باید به این اقدام به عنوان پیامد برخی‌ها رویدادهای پیشین نگریست. ایران با تحریم‌های بی‌سابقه و غیرقابل تصوری از سوی آمریکا روبرو شده است. نفت ایران در تحریم است. این‌ها تلاشی برای سرکوب کردن یک کشور مستقل هستند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه درپایان اظهار کرد: ما از عضوهای اروپایی و طرفین برنامه جامع اقدام مشترک می‌خواهیم که شرایط را وخیم‌تر نکنند. ما همچنین از همتایان ایرانی‌مان می‌خواهیم که مسئولیت اقدامات‌شان - خصوصاً آن‌هایی که به اجرای تعهدات این کشور مرتبط می‌باشد - را بپذیرند.

همچنین  «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین تأکید کرد، افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نتیجه اقدامات آمریکا در وضع تحریم‌ها علیه صادرات اورانیوم غنی شده ایران است.

بنا بر این گزارش، اولیانوف در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز 300 کیلوگرم عبور کرد. این امر به معنای انحراف از تعهدات داوطلبانه به برجام است، اما هیچ ارتباطی به نقض ان‌پی‌تی یا توسعه تسلیحات هسته‌ای ندارد. بلکه در مقابل، این نتیجه تصمیم آمریکا برای تحریم صادرات مازاد اورانیوم غنی شده در ایران است».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید