نهادینه کردن همکاری اوپک و غیراوپک دلیل طولانی شدن جلسه وزرا

کدخبر: ۲۹۱۹۷۷
اقتصادنیوز: منابع نزدیک به اجلاس اوپک که در وین در حال برگزاری است، علت طولانی شدن جلسه وزرا را بحث درباره نهادینه کردن همکاری اوپک و غیراوپک عنوان می کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این موضوع که در ماه‌های گذشته تحت بررسی کارشناسی قرارگرفته هنوز دارای ابهاماتی است که سبب شده وزیر نفت ایران مخالف جدی واصلی این طرح باشد. زنگنه معتقد است باید درباره این مساله بیشتر بحث و تصمیم گیری را به جلسه بعد موکول کرد.

یک‌صد و هفتاد و ششمین نشست کشورهای صادرکننده نفت ظهر امروز به‌وقت محلی وین با حضور وزرای ۱۴ کشور عضو این سازمان آغاز شد.

تصمیم‌گیری درباره ادامه و یا توقف توافق کاهش تولید نفت محور نشست امروز عنوان‌شده است. پیش‌تر یک منبع آگاه گفت: "جلسه بسته وزرا همچنان ادامه دارد و هیچ تصمیمی در اوپک هنوز قطعی نیست."

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران به خبرنگاران گفته بود با کاهش تولید نفت مشکلی ندارد اما گرفتاری اصلی اوپک مساله یک‌جانبه‌گرایی است.

وی توضیح داد: اوپک به صحبت، مشورت و تصمیم‌گیری جمعی برای مسائل نیاز دارد؛ این روال اوپک نبوده است که یکی دو نفر خارج از اوپک توافق کنند و بر توافق خود در اوپک مهر تأیید بزنند، این بزرگ‌ترین خطری است که اوپک با آن روبه‌روست.

زنگنه افزود: در حال حاضر، فقط یک‌جانبه‌گرایی ترامپ نیست که دنیا را تهدید می‌کند، بلکه برخی یک‌جانبه‌گرایی‌های دیگر هم وجود دارد. اوپک جایی برای تصمیم‌گیری‌های جمعی است و فکر می‌کنم اعضای اوپک هم در مقابل رویه‌ای غیرازاین مقاومت می‌کنند.

وزیر نفت ایران پیش از آغاز نشست امروز با همتایان خود از کشورهای روسیه، عراق، الجزایر و همچنین رئیس شرکت نفت لیبی دیدار و درباره تحولات بازار نفت تبادل‌نظر کرده بود.

او همچنین با دبیر کل اوپک ملاقات و نسبت به تصمیم‌گیری درباره موضوعات اوپک در خارج از این سازمان ابراز نگرانی کرد. وی هشدار داد که این روند باعث از بین رفتن اوپک خواهد شد.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید