نیوزیلند: به ائتلاف غرب علیه ونزوئلا نمی‌پیوندیم

کدخبر: ۲۹۲۱۱۵
اقتصادنیوز: وینستون پیترز وزیر امورخارجه و معاون نخست وزیر نیوزیلند روز سه شنبه اعلام کرد که کشورش از پیوستن به متحدان غربی شامل آمریکا، انگلیس و استرالیا علیه دولت قانونی ونزوئلا خودداری می‌کند و قرار است کمک‌های انسان دوستانه‌ای به ارزش ۱.۵ میلیون دلار را به نهادهای بین المللی برای رفع مشکلات مهاجران ونزوئلایی ارائه کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ طبق گزارش روزنامه نیوزیلند هرالند، پیترز که از سال ۲۰۱۷ تاکنون به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه نیوزیلند، مشغول به کار است در اظهاراتش به رغم اینکه گفت؛ دولتش از پیوستن به گروه ائتلاف غرب علیه کاراکاس اجتناب می‌کند، اما از دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا خواست تا به تقاضای مردم برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه احترام بگذارد.

روزنامه پرتیراژ نیوزیلند هرالد که در آکلند منتشر می‌شود به نقل از پیترز افزود: نیوزیلند کمک‌های بشردوستانه خود را در شرایط بحران انسانی کنونی به مهاجران ونزوئلایی افزایش داده و همچنین با طرح ایجاد یک دولت موقت در ونزوئلا همراهی نمی‌کند.

وی گفت که بسیاری از اتباع ونزوئلا عمدتاً به دلیل تبعات ناشی از فروپاشی اقتصاد، که آنها را در تنگنای کمبود مواد غذایی، آب، برق و دارو گذاشته بود، از ونزوئلا به دیگر کشورها مهاجرت کرده اند.

نیوزیلند هرالد گزارش داد: تاکنون حدود ۴ میلیون نفر از جمعیت حدود ۳۲ میلیون نفری ونزوئلا اقدام به مهاجرت از این کشور به دیگر کشورها کرده اند. طبق گزارش سازمان ملل نیز ۷ میلیون نفر از مردم ونزوئلا در شرایط کنونی نیاز به کمک دارند.

پیترز گفت: آنچه در ونزوئلا در حال رخ دادن است یک تراژدی است. ونزوئلا که زمانی یکی از ثروتمندین کشورهای آمریکای جنوبی بود درحال تبدیل شدن به یکی از فقیرترین کشورها در این منطقه است.

وی با وجودیکه گفت دولت نیوزیلند به جمع حامیان غربی علیه ونزوئلا نمی‌پیوندد، در عین حال افزود: اقتصاد به دلیل دخالت سیاستمداران دراین کشور زمین گیر شده و این امر سبب شده تا مردم از حقوق دموکراتیک و انسانی خود محروم شوند.

به گفته پیترز دولت نیوزیلند یک میلیون دلار به صندوق کمیته بین المللی صلیب سرخ برای بهبود سیستم آب و فاضلاب و بهداشت در ونزوئلا و ۵۰۰ میلیون دلار نیز به سازمان پناهندگان سازمان ملل برای کمک به پناهندگان ونزوئلایی کمک خواهد کرد.
نیوزیلند در ابتدای سال جاری میلادی اعلام کرده بود که ۵۰۰ میلیون دلار به نیوزیلند از طریق نهادهای بین المللی کمک‌های انسان دوستانه اعطا می‌کند.

معاون جیسیندا آردرن نخست وزیری نیوزیلند تاکید کرد: نیوزیلند همچنین برخلاف دیگر متحدان غربی از شناسایی خوان گایدو به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا خودداری کرده است.

طبق گزارش رسانه‌های این کشور اقیانوسیه، حزب ملی نیوزیلند نیز در موضع گیری خود حمایت از گوایدو مخالف دولت مادورو را رد کرده است.

مادورو از سال ۲۰۱۳ و پس از مرگ هوگو چاوز قدرت را در ونزوئلا به دست گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید