عضو کمیسیون امنیت ملی:

اگر آمریکا بیشتر فشار بیاورد، گام سوم را هم برمی‌داریم

کدخبر: ۲۹۲۸۹۰
اقتصادنیوز: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: : آمریکایی‌ها نمی‌توانند اجماع جهانی به وجود بیاورند شاید رای‌هایی را از بعضی اعضای حکام با زور یا تطمیع یا تزویر به دست بیاورند اما در سازمان ملل تحقیقا تحت هیچ شرایطی این اجماع به وجود نخواهد آمد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، ابوالفضل حسن‌بیگی درباره آخرین اقدامات آمریکا علیه سیاست خارجی ایران گفت: ترامپ پس از دستور خارج شدن از برجام همه تلاش خود را به کار گرفت تا بقیه اعضای برجام هم از این معاهده خارج شوند اما به لحاظ تعهدات و شرایطی که برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده، اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها همواره معتقد بر حفظ برجام بودند تا جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه خویشتن‌داری کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: از آنجایی که ایران نیازمند استفاده از مزایای برجام است، اعلام کردیم که باید ساز و کاری را ایجاد کنید تا ما بتوانیم مزایای اقتصادی برجام را هم داشته باشیم چراکه ما درجای دیگر ضررهایی را داریم. اروپایی‌ها در این راستا تلاش کردند که یک ساز و کار اقتصادی مثل روسیه با چین راه‌اندازی کنند که هنوز موفق نشدند.

در همین رابطه: 

نشست خبری برجام/ عراقچی: طرف‌های برجام می‌توانند از فرصت‌های ۶۰ روزه ایران استفاده کنند/ جزئیات گام دوم به موگرینی اعلام می‌شود

خبر مهم عراقچی؛ روند کاهش تعهدات ایران ممکن است به خروج از برجام منتهی شود +فیلم

نشست خبری برجام/ کمالوندی: تا ساعاتی دیگر از مرز غنای ۳.۶۷ درصد عبور می‌کنیم

نشست خبری برجام/ سخنگوی دولت: غلظت غنی‌سازی براساس نیاز ایران انجام می‌شود

نماینده مردم دامغان تصریح کرد: اخیرا با توجه به شکست‌های پی در پی ترامپ و مخصوصا بعد از سقوط پهپادشان و همچنین ملاقاتی که نخست وزیر ژاپن با مقام معظم رهبری داشت و ایشان به صراحت اعلام کردند که ما به آمریکایی‌ها اعتماد نداریم و لذا هیچ مذاکره‌ای هم نخواهیم داشت، مجموع این عوامل باعث شد که ترامپ با افت ۱۲ درصدی روبرو شود، به تبع آن جان بولتون و همراهانش دست و پا می‌زنند که بتوانند به نوعی جبران کنند تا در انتخابات آتی آمریکا شکست نخورند.

این نماینده اصولگرای مجلس دهم یادآور شد: به همین دلیل بود که به انگلیسی‌ها فشار آوردند و آن‌ها هم کشتی جمهوری اسلامی را متوقف کردند و امروز خوشبختانه افکار عمومی در سطح کشور یکپارچه فریاد می‌زند که ما آمادگی مقابله با تحریم و ایستادگی علیه تحریم را داریم اما آمادگی تحقیر را نداریم درنتیجه از دولت و نیروهای مسلح می‌خواهند که مقابله به مثل کنند. در ادامه انگلیسی‌ها در این رابطه به وحشت افتادند.

وی افزود: جان بولتون برای اینکه بتواند انگلیسی‌ها را آرام کند به نوعی جنگ روانی و شعارهایی را به راه انداخته که هیچ اثری ندارد و لذا آمریکایی‌ها همه اقداماتی که می‌خواستند را انجام داده‌اند  و در این راستا چیزی برای گفتن ندارند جز اینکه به دنبال این هستند که خودشان و افکار عمومی داخل کشورشان را آرام کنند.

حسن‌بیگی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید افزایش غنی‌سازی اورانیوم ایران به بالای ۳.۶۷ درصد چه تاثیراتی را در حوزه سیاست خارجی و بین‌المللی به همراه خواهد داشت؟، گفت: شرایط دقیقا به قبل از برجام برمی‌گردد. آقای نتانیاهو زمانی به سازمان ملل رفت و دستپاچه و نگران و ناراحت شد و سریعا از آمریکا کمک خواست که وارد صحنه شود و درنهایت برجام حاصل آن اقداماتی شد که آقای نتانیاهو انجام داد. اگر جمهوری اسلامی یک گام دیگر به جلو رود، آمریکا و اسرائیل به وحشت می‌افتند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید ما گام دوم را در کاهش تعهدات برجامی برخواهیم داشت؟، گفت:‌ جمهوری اسلامی قاطع ایستاده است و آمریکایی‌ها اگر بخواهند فشار بیشتری بیاورند، تحقیقا گام سوم را هم برخواهیم داشت و آن این است که جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی هیچ توجهی به تذکرات حکام یا آمریکایی‌ها نخواهد داشت و ما آزادانه اقداماتی را انجام می‌دهیم از جمله افزایش بالاتر از غنای بیست درصد و همچنین به میزان آب سنگین خود هم اضافه خواهیم کرد و هیچ تعهدی در مقابل بدخواهی‌ها و زیاده خواهی‌های آمریکا نخواهیم داشت.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس تصریح کرد: سه مولفه را می‌توانیم در گام سوم دنبال کنیم اول اینکه غنای بالای ۲۰ درصد را انجام دهیم دوم اینکه مجازیم از NPT خارج شویم و سوم اینکه با کشورهای اعضای مقاومت می‌توانیم تبادلاتی داشته باشیم که این تبادلات به طور جدی می‌تواند برای منافع عربستان سعودی و اسرائیل خطرناک باشد لذا آمریکایی‌ها تحقیقا نباید وارد چنین ریسکی شوند.

نماینده ادوار مجلس در تذکری به اروپایی‌ها هم گفت: اروپایی‌ها باید توجه کنند همانطور که یک بار همه سفرای کشورهای اروپایی از ایران خارج شدند، جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی نگران هیچ اقدامی از ناحیه آن‌ها نیست. به عنوان مثال آن‌ها از این می‌ترسند که ما دانش هسته‌ای را به یمنی‌ها بدهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش غنی‌سازی ایران به بیش از ۳.۶۷ درصد می‌تواند به آمریکایی‌ها جهت ایجاد اجماعی علیه ما کمک کند؟، گفت: اروپایی‌ها و همچنین چین و روسیه همواره معتقدند که جمهوری اسلامی نباید از برجام خارج شود و برجام نفعش برای همه دنیا است و لذا اگر حکام بخواهد اقداماتی را انجام دهد و به منافع ملی و امنیت ملی ما خسارتی وارد شود، دست جمهوری اسلامی باز است.

این نماینده مردم دامغان اظهار داشت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند اجماع جهانی به وجود بیاورند شاید رای‌هایی را از بعضی اعضای حکام با زور یا تطمیع یا تزویر به دست بیاورند اما در سازمان ملل تحقیقا تحت هیچ شرایطی این اجماع به وجود نخواهد آمد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید