آیا اجرای طرح کاهش آلودگی هوا لغو می‌شود؟

کدخبر: ۲۹۳۷۳۲
اقتصاد نیوز: عضو شورای شهر تهران درباره لغو اجرای طرح کاهش آلودگی هوا، گزارش مالی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و... توضیحاتی داد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،، این روز‌ها انتخابات شورایاری‌ها و ادعای شفاف نبودن درآمد و هزینه کرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  از سوی تعدادی از اعضای شورای شهر تهران به موضوع داغ رسانه‌ها تبدیل شده است.

مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره گزارش مالی معاونت ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران گفت: تمام گزارش‌هایی که ما در کمیسیون برنامه و بودجه به آن نیاز داشتیم آقای پورسید‌آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به کمیسیون ارائه کرده است و مطلب مبهمی در این حوزه وجود ندارد.

وی گفت: برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی فعالیت‌هایی باید صورت بگیرد که مهم‌ترین محور آن تامین منابع درآمدی لازم است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به نقش افزایش قیمت بنزین در توسعه حمل و نقل عمومی گفت: در کلان‌شهر‌ها می‌توان مبلغی را به قیمت بنزین اضافه کرد و درآمد حاصله از آن را صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کشور کرد.

الویری گفت: متاسفانه به علت مخالفت کورکورانه و وجود برخی منافع، حمل و نقل عمومی ما دچار مشکل شده است و اگر ما قیمت سوخت را افزایش دهیم شهروندان تمایلی به استفاده از وسیله شخصی خود دیگر تدلرند و به جای آن از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن ست طرح کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) از سوی فرمانداری تهران لغو شود، گفت: پیش از اجرای طرح نظر فرمانداری تهران جلب شده و توافق کلی صورت گرفته است و به نظر من طرح کاهش آلودگی هوا لغو نمی‌شود.

عضو شورای شهر تهران در واکنش به صحبت رئیس سازمان بازرس کل کشور مبنی بر غیر قانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها گفت: بند ۷ ماده ۸۰ به صراحت اعلام می‌کند شورا‌ها حق تشکیل نهاد‌های نظارتی مردمی را دارند و اگر سازمان بازرسی ایرادی به انتخابات شورایاری‌ها دارد می‌تواند تفسیر بند ۷ ماده ۸۰ را از مرکز شورای اسلامی بخواهد.

الویری درباره علت نهایی نشدن اساس‌نامه انتخابات شوریاری‌ها در هیئت وزیران گفت: نزدیک به ۲ ماه پیش اساس‌نامه شورایاری‌ها در شورای عالی استان‌ها به تصویب رسید و جهت تایید به هیئت وزیران ارسال شد، اما هیئت وزیران برای حل برخی ابهامات، اساس‌نامه شورایاری‌ها را به کمیته ۴ نفره ارسال کرد تا بند‌های مورد ابهام بررسی شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر اساس‌نامه انتخابات شورایاری‌ها به تصویب هیئت وزیران نرسد، تکلیف برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها چیست؟ گفت: اگر اساس‌نامه هم به تصویب هیئت وزیران نرسد انتخابات شورایاری‌ها باز هم برگزار می‌شود، زیرا این انتخابات از دور اول شورا‌ها برگزار شده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به تایید بودجه ۴ و نیم میلیاردی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: جالب است که دوستان بودجه ۴ و نیم میلیاردی برای برگزاری شورا‌ها را تایید کردند و سوال من این است اگر انتخابات شورایاری‌ها غیر قانونی بود چگونه بودجه آن به تصویب رسید؟

الویری با تاکید بر این نکته که انتخابات شورایاری‌ها در موعد مقرر (۴ مردادماه ۱۳۹۸) برگزار می‌شود گفت: سازمان بازرسی می‌تواند اعتراض خود را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارجاع دهد.

در ادامه الویری در پاسخ به این سوال که وضعیت وصول مطالبات شهرداری از دولت در چه مرحله‌ای است، گفت: نه تنها شهرداری حق خود را از محل جریمه‌های راهنمایی و رانندگی دریافت نکرده است بلکه مطالبات در دیگر بخش‌ها مانند یارانه بلیط اتوبوس وجود دارد که مبلغ آن  فرا‌تر از ۳ هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به سهم یک‌سومی دولت در پرداخت هزینه حمل و نقل عمومی گفت: دولت به پرداخت یک‌سوم پول بلیط مترو و اتوبوس موظف است، ولی سال‌ها می‌گذرد که دولت سهم خود را در این بخش پرداخت نکرده است و در کنار ان توسعه مترو نیز به علت پروژه ملی بودن به عهده دولت است که در آن بخش نیز اقدامی صورت نگرفته است.

عضو شورای شهر تهران گفت: ابن تنها گوشه‌ای از وظایف دولت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است که به علت زیر فشار مالی بودن از جانب وزارتخانه‌ها تعهد خود را انجام نداده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید