باز هم شهرداری شهروندان را غافلگیر کرد/ خیابان ویلا یک طرفه شد

کدخبر: ۲۹۴۱۹۹
اقتصادنیوز : شهرداری تهران ظهر امروز اعلام کرد از فردا خیابان نجات اللهی(ویلا سابق) یکطرفه خواهد شد، این در حالی است که ساکنان این منطقه و اعضای کمیسیون تخصصی حمل و نقل از این موضوع اطلاعی نداشتند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، از فردا خیابان نجات اللهی یکطرفه خواهد شد خودروها صرفاً از محور جنوب به شمال امکان تردد دارند.

مسگر نجاتی معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۶ در پاسخ به این پرسش که آیا پیش بینی های ترافیکی برای افزایش بار ترافیکی خیابان حافظ و ایرانشهر شده است، گفت: تمامی موارد مطالعه و مدلسازی شده، گره های ترافیکی شناسایی و برای رفع آن برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: خیابان حافظ و آبان جایگزین خیابان ویلا خواهند شد و ما دو معبر شمال به جنوب و دو معبر جنوب به شمال داریم که خیابان حافظ و آبان، شمال به جنوب و ویلا و سپهبد، جنوب به شمال هستند و پیش بینی می کنیم تغییر مسیر این معبر تأثیر چندانی در درازمدت در ترافیک منطقه نداشته باشد.

هنوز اطلاعی از جزئیات یکطرفه شدن خیابان نجات الهی نداریم

محمدعلیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اظهار بی اطلاعی از یکطرفه شدن خیابان نجات اللهی گفت: هنوز اطلاع دقیقی از این تصمیم نداریم و شورا به موضوعات اجرایی ورود پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: اما برای آغاز هر طرحی باید ذی نفعان و کسانی که تحت تأثیر این تصمیم گیری ها قرار می گیرند، از جزئیات طرح مطلع شوند.

علیخانی تأکید کرد: اجرای هر طرحی در شهر تهران باید پیوست های اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی داشته باشد و پروژه هایی که بدون مطالعه آغاز می شوند با حاشیه ها و چالش های زیادی همراه خواهند بود. در تصمیم گیری ها باید به نظر شهروندان احترام گذاشت و هر پروژه ای که موفق شده با مشارکت ذینفعان به سرانجام رسیده است.

وی در خصوص اینکه چه باید کرد که این پروژه به سرانجام پیاده راه ۱۷ شهریور ختم نشود، گفت: هنوز برای پیشداوری زود است. باید دید چه کار کارشناسی و مطالعاتی بر روی این پروژه انجام شده است. آیا ضوابط و مقررات رعایت شده و اگر پس از اجرا شهروندان نسبت به آن معترض بودند، شورا به این موضوع ورود پیدا می کند.

اواخر خردادماه امسال با حضور شهردار تهران خیابان استاد نجات اللهی به عنوان گذر صنایع دستی نام گرفت. ایجاد این گذر یکی از موارد پیش بینی شده در برنامه پنج ساله سوم شهر تهران بود اما اجرای آن به گفته ساکنان منطقه، ناگهانی و بدون اطلاع بوده است.

یکی از اهالی منطقه می گوید از یک شب گذشته بنرهایی در خصوص یکطرفه شدن این خیابان در برخی از نقاط نصب شده اما نظرسنجی در این رابطه انجام نشده است.

به اعتقاد این شهروند، خیابان ایرانشهر که مدتهاست به خاطر پارک موتورسیکلت ها و ایجاد مسیر دوچرخه در پیاده رو باریک شده، پس از این تغییر مسیر بیش از گذشته دچار مشکل خواهد شد.

اعتراض مغازه‌داران صنایع دستی به یکطرفه شدن خیابان ویلا

یکی از مغازه‌داران صنایع دستی در خیابان ویلا می‌گوید: قرار بود این خیابان سنگ‌فرش شود و عرض پیاده‌راه نیز افزایش پیدا کند اما گمان نمی‌کردیم به این سرعت، این پروژه به سمت اجرایی شدن برود. طرح پیاده‌راه شدن خیابان ویلا به سال‌ها قبل برمی‌گردد اما هرگز اجرایی نشد.

او ادامه می‌دهد: به جز چند مغازه صنایع دستی بزرگ که بیشتر نهادهای دولتی و غیردولتی، هدایای خود را از آنها خریداری می‌کنند، سایر مغازه‌ها از این طرح راضی نیستند و همین اندک مشتری خود را نیز از دست می‌دهند.

او می‌گوید: از یکطرفه شدن خیابان، هیچ‌گونه اطلاعی نداشته و پیش از این در جلسه‌ای که برگزار شده، مخالفت خود را نیز با گذر صنایع دستی اعلام کرده است.

یکی دیگر از مغازه‌داران صنایع دستی می‌گوید: جز چند مغازه اصلی، سایر مغازه‌ها با این طرح مخالفند و بارها مخالفت خود را نیز اعلام کرده‌اند اما اگر قرار باشد اتفاقی در این خیابان بیفتد، با مخالفت ما، این تصمیم تغییر پیدا نمی‌کند. تابحال چندین استشهاد تنظیم و به شهردار منطقه ارسال شده است.

او می‌گوید: شنیده‌ایم که برخی از مغازه‌ها این قول را گرفته‌اند که توریست‌های خارجی پس از ایجاد گذر صنایع دستی، به سمت مغازه آنها هدایت شوند.

یکی دیگر از مغازه‌داران می‌گوید: گذر صنایع دستی یعنی اینکه اینجا مانند ۳۰ تیر تبدیل به پیاده‌راه شود و غرفه‌هایی از سمت شهرداری اجاره داده شود و صنایع دستی با قیمتی پایین‌تر از مغازه‌های ما به فروش برسد و این یعنی عملاً نابودی مغازه‌های ما.

او ادامه می‌دهد: قرار بود یک پیاده‌رو را در این مسیر ساماندهی کنند، حدود یک سال و نیم ما با مشکل روبرو بودیم و حالا باید چند سال درگیر این پروژه باشیم و در چنین شرایط اقتصادی، همین چند مشتری را از دست بدهیم.

او خیابان باغ سپه سالار  را مثال می‌زند و می‌گوید: در این پیاده‌راه دستکم ۵۰۰ مغازه کفش‌فروشی وجود دارد و اگر کسی کفشی بخرد، با یک بار سبک می‌تواند مسیر طولانی را پیاده‌روی کند اما مشتری ما برای تردد، نیاز به خودرو دارد. یک تابلوفرش بزرگ را نمی‌توان در مسیر طولانی و با پای پیاده جابجا کرد.

از این مغازه‌دار می‌پرسیم که چرا بیشتر مغازه‌داران مخالف این طرح، تمایلی به اعلام اسامی خود ندارند؟ او پاسخ می‌دهد: بیشتر مغازه‌داران اصلی، دارای چندین مغازه هستند و اگر برخلاف نظر آنها، سخنی گفته شود؛ این مافیا، ما را به حاشیه می‌برند.

او توضیح می‌دهد: در کل طول این مسیر حدود ۲۲ مغازه صنایع دستی وجود دارد و ایجاد گذر صنایع دستی، توجیهی ندارد.

رانندگان تاکسی مخالفان اصلی یکطرفه شدن خیابان ویلا

رانندگان تاکسی خط قدیمی خیابان ویلا انقلاب، از مخالفان اصلی این طرح هستند. به اعتقاد آنها روزانه ۵۰۰۰ مسافر در این مسیر جابجا می‌شوند که عملاً با این طرح، نیمی از آنها دچار مشکل خواهند شد.

به گفته یکی از رانندگان تاکسی، مسیر جایگزین شمال به جنوب منطقه، مسیر مناسبی نیست.

او می‌گوید: این خیابان پُر از ساختمان‌های اداری، دانشگاه، ساختمان بیمه و ساختمان بازنشستگان است که با این تغییر مسیر، برای این افراد مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.

او ادامه می‌دهد: ۶۰ راننده تاکسی از این خط کسب درآمد می‌کنند که این اتفاق در چنین شرایط اقتصادی، سطح درآمد آنها را با مشکل اساسی روبرو خواهد کرد.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی می‌گوید: خیابان ویلا دارای کوچه‌های بن‌بست زیادی است که این تغییر مسیر، ساکنان آن را با مشکل مواجه کرده و عملاً باعث دشواری ساکنان منطقه می‌شود. بسیاری از عابران هر روزه خیابان ویلا، اطلاعی از این تغییر مسیر نداشتند.

یکی از ساکنان منطقه در خصوص طرح انسان‌محور «گذر صنایع دستی» می‌گوید: طرحی انسان‌محور است که نظر انسان‌ها و شهروندان این منطقه، در آن دیده شود. اینکه فضایی از شهر را به زور ببندیم و به پیاده‌راه تبدیل کنیم، طرحی انسان‌محور نیست. تغییر در سبک زندگی انسان‌ها و تصمیمات بالا به پایین، نمی‌تواند منجر به شهری انسان‌محور شود. وقتی صدای اعتراض انسان‌ها شنیده نمی‌شود، چگونه می‌توان مدعی شهری انسان‌محور بود؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید