شورای حقوق بشر علیه تحریم‌های آمریکا قطعنامه صادر کرد

کدخبر: ۲۹۴۲۱۵
اقتصادنیوز : شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای‌ تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای عضو را محکوم کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه‌ پیشنهادی برخی اعضای جنبش عدم تعهد  مبنی بر محکوم کردن تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای عضو را تصویب کرد.

 به نوشته شماره دوشنبه وبگاه «مورنینگ استار» پیش‌ نویس این قطعنامه که توسط ونزوئلا و فلسطین و از سوی جنبش عدم تعهد ارائه شد با 28 رای موافق ، 14 رای مخالف و 5 رای ممتنع تصویب شد. در این سند بر حق مسلم هر کشور مطابق با اراده قاطع مردمش در انتخاب آزاد و توسعه نظام‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بدون مداخله عوامل دولتی یا غیر دولتی تاکید شده است.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا  بعد از تصویب این قطعنامه در توییتی در این زمینه  نوشت: «از حمایت کامل کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای تصویب  قطعنامه ارائه شده از سوی جنبش عدم تعهد در حمایت از ونزوئلا سپاسگزارم. این یک پیروزی است که همکاری بین المللی را گسترش می‌بخشد و تحریم‌های امپریالیستی را رد می‌کند.»

بر اساس این گزارش، «ادریس جزایری» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در ماه مه (خرداد) گفت که استفاده از تحریم‌های اقتصادی علیه «کوبا»، «ونزوئلا» و «ایران» با اهداف سیاسی، ناقض حقوق بشر و قوانین بین‌الملل است.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از سال 2017 تاکنون 150 مقام‌ و نهاد ونزوئلا را در حالی تحریم کرده که در قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل عنوان شده این تحریم‌ها مانع بهبود وضعیت مردم  و  مانعی بر تحقق کامل حقوق انسانی است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا  به تازگی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد آژانس ضد اطلاعات ارتش ونزوئلا را به بهانه «نقض حقوق بشر» در فهرست تحریم قرار داده است.

بر اساس بیانیه‌ای که در وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده، این تحریم دارایی‌های این نهاد در آمریکا را  مسدود کرده و اتباع آمریکا را از روابط تجاری با این آژانس منع می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا پس از خروج یکجانبه از برجام، ایران را نیز با بهانه‌های مختلف تحریم کرده  و حتی گفته که این تحریم‌ها به زودی افزایش خواهد یافت. آمریکا سعی کرده  با تحریم‌های خود جریان صادرات نفت خام ایران را هدف قرار دهد.

دونالد ترامپ ر چهارشنبه گذشته در تداوم رویکرد اعمال تحریم‌ها علیه ایران، نسبت به افزایش قابل توجه فشارها در آینده نزدیک هشدار داد. وی پیشتر نیز ایران را به اعمال تحریم تهدید کرده بود.

دولت آمریکا با سیاست موسوم به کارزار فشار حداکثری علیه ایران ادعا می‌کند هدف از این سیاست رسیدن به توافقی جدید با ایران است که در آن به همه مسائل مورد اختلاف پرداخته می‌شود. ایران نیز بارها اعلام کرده که تحت هیچ شرایطی با دولت آمریکا مذاکره نمی‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید