نگرانی سازمان ملل از محدودیت‌های ایجاد شده در سفر ظریف به نیویورک

کدخبر: ۲۹۴۲۷۰
اقتصادنیوز: سازمان ملل متحد روز دوشنبه از محدودیت‌های ایجاد شده در سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به نیویورک ابراز نگرانی کرد.
نگرانی سازمان ملل از محدودیت‌های ایجاد شده در سفر ظریف به نیویورک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز، محمدجواد ظریف که برای شرکت در نشستی در سازمان ملل متحد با موضوع توسعه پایدار به نیویورک سفر کرده به دلیل دریافت ویزایی متفاوت از سفرهای پیشین با محدودیت‌هایی برای تردد روبرو شده است.

صدور ویزا با محدودیت‌های تردد اینک با واکنش سازمان ملل متحد همراه شده به نحوی که سخنگوی دبیرکل از این اقدام دولت آمریکا ابراز نگرانی کرده است.

فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی از محدودیت‌های ایجاد شده در سفر وزیر امور خارجه ایران به نیویورک اعلام کرد که از چگونگی اعمال این محدودیت‌ها آگاه است و مراتب نگرانی مسئولان سازمان ملل را به اطلاع کشور میزبان رسانده است.

ویزای محمد جواد ظریف برای سفر به نیویورک در حالی پس از موافقت نهایی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا صادر شد که واشنگتن پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد دارد وزیر امور خارجه ایران را در فهرست تحریم های کاخ سفید قرار دهد.

در پی بالاگرفتن تنش میان ایران و آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان که با سرنگونی یک پهپاد جاسوسی آمریکا وارد مرحله تازه‌ای شد، استیو منوچین وزیر دارایی آمریکا اواخر ماه ژوئیه اعلام کرد که محمد جواد ظریف نیز به زودی به فهرست تحریم‌های واشنگتن اضافه خواهد شد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، مقامات آمریکایی پس از جمع بندی ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که فعلا از تحریم وزیر امور خارجه ایران صرف نظر کنند اما برای سفر وی به نیویورک ویزایی با محدودیت‌های خاص ترددی برای وی صادر کنند.

مایک پمپئو یکی از دلایل اعمال محدودیت برای تردد ظریف در نیویورک را نبود امکان تردد برای دیپلمات‌های آمریکایی در تهران ذکر و تاکید کرده است که به همین دلیل دیپلمات‌های ایرانی نیز نباید بتوانند آزادنه در نیویورک تردد کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفته است که همتای ایرانی‌اش در سفرهای پیشین با استفاده از آزادی تردد اقدام به تبلیغات مخرب بر ضد دولت آمریکا می‌کرده و کاخ سفید دیگر این اجازه را به وی نخواهد داد.

بر اساس محدودیت‌های اعمال شده، وزیر امور خارجه و دیپلمات‌های ایرانی همراه وی تنها اجازه تردد در شعاع چهل کیلومتری سازمان ملل متحد را دارند. مقر سازمان ملل، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل متحد و فردوگاه نیویورک چهار مکانی هستند که آقای ظریف و هیئت همراه اجازه در حد فاصل آنها را دریافت کرده‌اند.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اعمال این محدودیت ها تاکید کرده است که اقدام جدید دولت آمریکا برنامه کاری ظریف را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اعلام این مطلب یادآور شده است که کلیه مصاحبه‌های تلویزیونی و دیدارهای ظریف در سازمان ملل متحد و یا محل نمایندگی ایران در این سازمان انجام خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید