رییس کمیته ملی المپیک:

سیاست انگ زنی باید به سیاست پاکدامنی تبدیل شود/ وقتی با حضور زنان در ورزشگاه مشکل داریم نمی توانیم شعار عدالت بدهیم

کدخبر: ۲۹۴۵۴۰
اقتصادنیوز : رییس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه وقتی با حضور زنان در ورزشگاه مشکل داریم نمی‌توانیم در عرصه‌های دیگر با شعار عدالت مانور دهیم، گفت: میان ورزشگاه، دانشگاه، سینما و پارک تفاوتی وجود ندارد پس اینکه زنان را محدود و مردان را مجاز کنیم درست نیست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،سیدرضا صالحی امیری عصر چهارشنبه در آئین رونمایی و معرفی کتاب «زنان و مشارکت سیاسی» که در کتابخانه ملی برگزار شد، افزود: مساله زنان یکی از مسایل اصلی حوزه فرهنگ است اما متاسفانه همچنان دچار فقدان اجماع نظری در این حوزه هستیم و نتوانسته‌ایم یک اجماع نظری تبیین و تدوین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فقدان گفتمان در حوزه زنان به سیاست ژله‌ای و بی ثبات تبدیل شده است خاطرنشان کرد: بدون این اجماع نمی‌توان اقداماتی انجام داد چرا که با هر تغییر مدیریتی، تصمیمات اتخاذ شده هم دستخوش تغییرات می‌شود.

رییس کمیته ملی المپیک رویکردها به زن در بعد از انقلاب اسلامی را به رویکرد افراطی فمینیستی که تلاش زیادی می کند تا این تفکر در جامعه ایران گسترده شود، رویکرد تحجرگرایانه که اساساً زن را از منظر نگاه انجمادی و شهروند درجه دوم بررسی می‌کند که در یک دایره خاص قرار دارد و نمی‌تواند پا را فراتر بگذارد و رویکرد عقلانی یا اعتدالی که در نظام سیاسی پس از انقلاب در دایره اندیشه گفتمان امام خمینی قالب است، تقسیم کرد.

وی یادآور شد: همیشه این سه جریان در تعارض با هم بحث و گفت و گو داشتند؛ زمانی که امام مساله حضور زنان را مطرح کرد این تعارض‌ها شروع می‌شد و همین وضع وجود داشت تا آنجا که در دولت قبل شاهد حضور یک زن در سمت وزارت بودیم اما در این دولت اجازه آن داده نشد.

صالحی امیری در ادامه سخنان خود از شکاف میان باور و عملکرد در حوزه زنان یاد کرد و گفت: ما همیشه در عرصه تحلیل، توصیف و بیان احساسات بسیار زیبا از حضور زنان سخن می‌گوییم اما در عملکردها شکاف موج می‌زند. شاهد مدعا نگاه ابزاری به حوزه زنان به عنوان نیمی از جامعه در انتخابات است آنجا که از وعده‌ها در مورد زنان گفته می‌شود و پس از انتخابات این چراغ خاموش می‌شود تا انتخابات بعدی.

وی تاکید کرد: مبانی قانونی، فلسفی، اخلاقی و انسانی در اندیشه امام و مقام معظم رهبری، رفع تبعیض جنسیتی است اما واقعیت این است که در عمل با این اندیشه و مبانی فلسفی فاصله داریم.

ضرورت تفکر استراتژیک در حوزه سیاسی - اجتماعی زنان نکته دیگری بود که رییس کمیته ملی المپیک به آن اشاره کرد و در توضیح آن گفت: وجود این رویکرد سلیقه‌ای به ما لطمه زده است و نیازمند یک نگاه بلند عقلانی نگری فارغ از رفتار سلیقه‌ای هستیم.

صالحی امیری با بیان اینکه وقتی از عدالت برابر در حوزه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی سخن می‌گوییم و به آن باور داریم، باید به عدالت جنسیتی هم باور داشته باشیم، خاطرنشان کرد: باید باور داشته باشیم که توسعه به مفهوم توسعه ملی بدون حضور نیمی از جامعه غیر ممکن است و ما با استفاده از ظرفیت نیمه دیگر جامعه نمی توانیم قطار توسعه را به مقصد برسانیم و امروز اگر به این هدف نرسیده ایم یعنی نیمی دیگر را مورد توجه قرار نداده‌ایم.

وی همچنین بر ضرورت اصلاح تصویر بیمارگونه نسبت به زنان تاکید کرد و گفت: سیاست انگ زنی باید به سیاست پاکدامنی تبدیل شود. به این معنا که تحمیل چالش‌های اجتماعی به قشر زنان اشتباه است و اگر زن باید عفیف باشد مردان باید عفیف‌تر باشند. اندیشه‌ای که امام نسبت به زنان داشت و باید به آن اندیشه بازگردیم.

رییس کمیته ملی المپیک افزود: ما باید تلاش کنیم در دنیا هم تصویر روشنی از جامعه ایران داشته باشیم پس وقتی با حضور زنان در ورزشگاه مشکل داریم نمی‌توانیم در عرصه‌های دیگر شعار عدالت را مانور بدهیم.

وی یادآور شد: میان ورزشگاه، دانشگاه، سینما و پارک تفاوتی وجود ندارد پس اینکه زنان را محدود و مردان را مجاز کنیم درست نیست. مهم‌تر اینکه باید یادمان باشد زنان ثابت کرده‌اند که اگر می‌توانیم در کرسی‌های بین‌المللی با مردان ده‌ها مدال بیاوریم با زنان صدها مدال کسب خواهیم کرد چرا که انگیزه زنان بیشتر است. برای رسیدن به این امر نیازمند اصلاح نگاه در داخل هستیم تا بتوانیم نگاه بیرون از ایران را هم تغییر دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید