تجمع علمای جهان اسلام در بیروت علیه قانون جدید کار آوارگان فلسطینی در لبنان

کدخبر: ۲۹۵۰۱۷
اقتصادنیوز: تجمع علمای مسلمان در پایان نشست خود در بیروت بر مخالفت با اقدامات اخیر علیه آوارگان فلسطینی در لبنان تاکید کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، پایگاه خبری العهد نوشت: نشست مشورتی علمای دینی در بیروت با حضور علمای جنبش التوحید الاسلامی، جنبش جهاد اسلامی، هیئت اسلامی فلسطین، شورای علمای فلسطین، هیئت اهل سنت برای یاری مقاومت، جمعیت نور الیقین، مرکز اسلامی اطلاع رسانی و راهبری، جنبش انصارالله و جنبش الامه در سالن مسجد و مجتمع دانشکده الدعوه الاسلامیه برگزار شد.

شرکت کنندگان در این نشست بر مخالفت تصمیم اخیر درباره آوارگان فلسطینی و تحمیل شرط داشتن مجوز کار برای آنها تاکید کردند و گفتند مجوز کار برای برادران فلسطینی حتی اگر رایگان هم باشد، مردود است، زیرا اولا از نظر قانونی بر آوارگان فلسطینی مطابقت نمی کند به خاطر تاثیرات منفی که بر آن مترتب است، از درخواست اقامت تا از بین رفتن حق بازگشت و دوم اینکه نوعی فریب برای از بین بردن مسئله فلسطین است.

این نشست از همبستگی لبنانی‌ها با برادران فلسطینی خود و حمایت از آنها برای لغو این تصمیم(تصمیم وزیر کار لبنان وابسته به حزب القوات اللبنانیه سمیر جعجع)در چارچوب طرح هدف قرار گرفتن مسئله فلسطین قرار دارد که آمریکا برای حذف آن از طریق طرح معامله قرن تلاش می کند و این به معنای آواره شدن بیشتر بخشی از آنها و اسکان باقی مانده آنها است.

علمای شرکت کننده در این نشست بر ضرورت تسریع در اعطای حقوق مدنی کامل به فلسطینیان در لبنان از طریق اجرای سند تفاهم و گفت‌وگوی لبنانی-فلسطینی و عدم ایجاد محدودیت برای آنها در امرار معاش تاکید کردند تا تنش و مشکلاتی که لبنان به آن نیاز ندارد به ویژه در این شرایط دشواری که منطقه در آن به سر می برد، به وجود نیاید.

در این نشست تصریح شد اجرای تصمیم مربوط به منع کار فلسطینیان از نظر شرعی جایز نیست، آنها همچنین از دستگاه قضایی و دستگاه های امنیتی خواستند مانع اجرای این تصمیم ظالمانه که مغایر با ساده ترین قواعد حقوق بشر است، شوند و محدودیت‌ها بر اردوگاه های آوارگان را کاهش دهند و آن را فقط به عنوان پرونده امنیتی در نظر نگیرند.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین از دولت لبنان خواستند به مصوبات اتحادیه عرب پایبند باشند که لبنان اولین کشوری بود که آن را امضا کرد مبنی بر اینکه با پناهنده فلسطینی همانند شهروند لبنانی از نظر حقوق و وظایف تعامل و برای بهبود شرایط انسانی، خدماتی و اجتماعی آنها تلاش کند که این مسئله با حق بازگشت تعارضی ندارد.

در این نشست بر چنگ زدن فلسطینیان به حق بازگشت و مخالفت با اسکان(در کشورهای میزبان آوارگان) و کوچاندن در آن واحد تاکید شد.

در این نشست درباره برخی تخلفات غیر مسئولانه برخی هشدار داده شد، ملت‌ها همچنان بهترین پشتیبان مسئله فلسطین در برابر توطئه هایی است که برای حذف مسئله فلسطین طراحی و دنبال می شود و شهدایی را در راه یاری مسئله فلسطین تقدیم کرده اند.

علمای شرکت کننده در این نشست همچنین از ملت فلسطین به خاطر وحدت عمل و همبستگی بر ضد تصمیم وزیر کار لبنان از طریق مسالمت آمیز و متمدنانه و تمایل آنها به حفظ امنیت و ثبات لبنان تاکید کردند، اینکه ملت فلسطین، امنیت و ثبات لبنان را امنیت و ثبات خود می دانند.

در این نشست تصریح شد پناهندگان فلسطینی در توسعه  اقتصاد لبنان و رونق آن سهیم هستند و مالیات و عوارضی را که باید بپردازند همانند برادران لبنانی خود می پردازند بدون  اینکه در مقابل از خدمات بیمه و درمان و آموزش یا غرامت برخوردار شوند، با توجه به اینکه پناهندگان فلسطینی از مالکیت و کار در بیش از هفتاد حرفه منع شده اند و تصمیم جدید سبب تشدید مشکلات آنها در ساده‌ترین شغل‌ها می‌شود، با وجودی که کارگران فلسطینی حتی یک روز هم عامل رقابت نامشروع با نیروی کار لبنانی نبوده اند.

شرکت کنندگان در این نشست از سران لبنان و تمام دست  اندرکاران و مسئولان خواستن فورا اجرای این تصمیم را متوقف کرده و شرایط دشواری را که ملت فلسطین از آن رنج می برند، در نظر گرفته و بر حق کار آن در خاک لبنان بدون هرگونه قید و بندی تاکید کنند.

علمای مسلمان همچنین خواستار فعال سازی کمیته گفت‌وگوی لبنانی- فلسطینی و دادن اختیارات لازم به آن برای تقویت و تحکیم برادری میان دو ملت برادر و تلاش برای ایجاد راه حل های موفق برای تمام مشکلات اجتماعی و انسانی برادران فلسطینی در اردوگاه های پناهندگی شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید